طراحی مدل راهبردی یادگیری دوجانبه بر اساس کارکردهای منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی
|
نسرین مرادی ، فرشاد حاج علیان* ، مهدی امیرمیاندرق2 ، سیداحمد شایان نیا2 |
استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران ، f.hajalian@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه |
|
چکیده: (1098 مشاهده) |
مقدمه:امروزه منابع انسانی از عناصر مهم و هدایت کننده در سازمانها محسوب میگردد. براساس یادگیری دوجانبه با ایجاد توازن میان دو نوع یادگیری اکتشافی و یادگیری انتفاعی، بر نوعی تعادل در کسب و استفاده از دانش جدید و حفظ و بهرهبرداری از دانش موجود تأکید میشود.
روش کار:این پژوهش مبتنیبر مطالعات کمی و در دو مرحله و از طریق سه پرسشنامه به روش پیمایش با مشارکت 288 نفر میان مدیران، معاونین و کارکنان منتخب ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرفت. جهت بررسی داده ها پرسشنامه معماری، کارکردهای منابعانسانی در اختیار مدیران، معاونین و کارمندان منتخب قرار گرفت. دادههای حاصل از مطالعات کمی(پرسشنامهای) از طریق تحلیل استنباطی و با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی بواسطه تحلیل مدلیابی توسط نرم افزار Eviews استفاده شده است.
یافته ها:مدیریت منابع انسانی سازمانها، جهت برخورداری از دوجانبه گرایی(بهره برداری دوجانبه)، امری حیاتی میباشد. اینکه یک سازمان دارای ساختار منابع انسانی دانش محور باشد، به خودی خود نمیتواند یک سازمان را به یک سازمان دوجانبه گرا و موفق در هر دو زمینه انتفاع و اکتشاف تبدیل نماید. چرا که اگر سازمان بر روی انتفاع متمرکز گردد، دوجانبه گرا کردن برخی اقدامات مدیریت منابع انسانی جهت تعیین نحوه سازگاری و همسویی آن با ابعاد کارکردهای منابع انسانی و در نهایت یادگیری دوجانبه(اکتشاف و انتفاع) سازمان می باشد.
نتیجه گیری:مدل طراحی شده و فرضیات تدوین شده ضمن پر کردن خلاهای تئوریک موجود در این سه حوزه پژوهشی امکان بسترسازی برای تحقیقات بیشتر پژوهشگران در آینده را نیز فراهم می آورد.
|
|
واژههای کلیدی: کارکردهای منابع انسانی، یادگیری دوجانبه، مدل راهبردی، منابع انسانی |
|
متن کامل [PDF 411 kb]
(857 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/4 | پذیرش: 1401/5/16 | انتشار: 1401/5/10
|
|
|
|