شناسایی ابعاد ،مولفه ها و شاخص های آموزش الکترونیک برای دانشگاه های علوم پزشکی شهرتهران: رویکردکیفی
|
رضا لشکریان1 ، عباس خورشیدی* ، نادر برزگر1 ، حمید مقدسی3 ، سعید مرادی1 |
1- ایران، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مدیریت آموزشی ، a_khorshidi40@yahoo.com 3- ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده پیراپزشکی، گروه مدیریت اطلاعات و انفورماتیک پزشکی |
|
چکیده: (1325 مشاهده) |
مقدمه: شیوع ویروس کرونا و بحران کنونی ایجادشده در دنیا بهویژه در کشور ایران، نظام سلامت و جامعه ایران را بهشدت تحتتأثیر خود قرار داده است. این بیماری به جز نظام سلامت، سایر عرصهها ازجمله نظام آموزش عالی در حوزه آموزش پزشکی را تحتتأثیر قرار داده است. در چنین شرایطی تغییر روش آموزش و تغییر نگرش نسبت به شیوههای قبلی آموزش ضروری به نظرمی رسد.
روش کار: این مطالعه با رویکرد کیفی در سال ۱۴۰۰ انجام شد. نمونهگیری هدفمند و از نوع گلوله برفی بود. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته با مشارکت ۲۶ نفر از خبرگان آموزش پزشکی، آموزش پرستاری و مدیریت آموزشی با تخصص و تجربه علمی در حوزه آموزش الکترونیک استفاده شد. بهمنظور ارزیابی صحت و استحکام دادهها از چهار معیار مقبولیت، قابلیت اطمینان، قابلیت انتقال و قابلیت تأیید گوبا و لینکلن استفاده شد. دادهها بر اساس روش گرانهیم و لاندمن مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: پس از انجام مصاحبه و جمعبندی نهایی و تأیید خبرگان، پنج بعد ۱-سیاستگذاری (شامل مؤلفههای ملی و بینالمللی)، ۲-زیرساختها (شامل مؤلفههای فن آوری، پشتیبانی، حقوقی و اخلاقی، آموزشپژوهی)، ۳-ساختار (شامل مؤلفههای مدیریت، طراحی، اجرا، ارزیابی)، ۴-آموزش (شامل آموزش بالینی، آموزش مداوم، آموزش سلامت)، ۵-منابع (شامل مؤلفههای مالی، انسانی، دانشی یا محتوا) و ۱۶۲ شاخص شناسایی شد.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر که منتج به شناسایی ابعاد و مؤلفههای آموزش الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی تهران شد میتواند مسیر حرکت به سمت اجرای طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مبتنی بر برنامه آموزش عالی حوزه سلامت را تسهیل نماید و در جهت بهرهگیری هرچه بهتر از آموزش الکترونیک گامهای مؤثرتری برداشته شود. |
|
واژههای کلیدی: آموزش الکترونیک، یادگیری الکترونیکی، آموزش مجازی، آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی |
|
متن کامل [PDF 311 kb]
(1375 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/8/17 | پذیرش: 1401/9/8 | انتشار: 1401/8/10
|
|
|
|