TY - JOUR T1 - The Identification of the Dimensions, Components and Indicators of Electronic Education for Medical Universities in Tehran: A Qualitative Approach TT - شناسایی ابعاد ،مولفه ها و شاخص های آموزش الکترونیک برای دانشگاه های علوم پزشکی شهرتهران: رویکردکیفی JF - IJNV JO - IJNV VL - 11 IS - 3 UR - http://ijnv.ir/article-1-966-fa.html Y1 - 2022 SP - 76 EP - 88 KW - Electronic Education KW - E-Learning KW - Virtual Education KW - Medical Education KW - University of Medical Sciences N2 - مقدمه: شیوع ویروس کرونا و بحران کنونی ایجادشده در دنیا به‌ویژه در کشور ایران، نظام سلامت و جامعه ایران را به‌شدت تحت‌تأثیر خود قرار داده است. این بیماری به جز نظام سلامت، سایر عرصه‌ها ازجمله نظام آموزش عالی در حوزه آموزش پزشکی را تحت‌تأثیر قرار داده است. در چنین شرایطی تغییر روش آموزش و تغییر نگرش نسبت به شیوه‌های قبلی آموزش ضروری به نظرمی رسد. روش کار: این مطالعه با رویکرد کیفی در سال ۱۴۰۰ انجام شد. نمونه‌گیری هدفمند و از نوع گلوله برفی بود. به‌منظور گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با مشارکت ۲۶ نفر از خبرگان آموزش پزشکی، آموزش پرستاری و مدیریت آموزشی با تخصص و تجربه علمی در حوزه آموزش الکترونیک استفاده شد. به‌منظور ارزیابی صحت و استحکام داده‌ها از چهار معیار مقبولیت، قابلیت اطمینان، قابلیت انتقال و قابلیت تأیید گوبا و لینکلن استفاده شد. داده‌ها بر اساس روش گرانهیم و لاندمن مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: پس از انجام مصاحبه و جمع‌بندی نهایی و تأیید خبرگان، پنج بعد ۱-سیاست‌گذاری (شامل مؤلفه‌های ملی و بین‌المللی)، ۲-زیرساخت‌ها (شامل مؤلفه‌های فن آوری، پشتیبانی، حقوقی و اخلاقی، آموزش‌پژوهی)، ۳-ساختار (شامل مؤلفه‌های مدیریت، طراحی، اجرا، ارزیابی)، ۴-آموزش (شامل آموزش بالینی، آموزش مداوم، آموزش سلامت)، ۵-منابع (شامل مؤلفه‌های مالی، انسانی، دانشی یا محتوا) و ۱۶۲ شاخص شناسایی شد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر که منتج به شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های آموزش الکترونیک در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران شد می‌تواند مسیر حرکت به سمت اجرای طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مبتنی بر برنامه آموزش عالی حوزه سلامت را تسهیل نماید و در جهت بهره‌گیری هرچه بهتر از آموزش الکترونیک گام‌های مؤثرتری برداشته شود. M3 ER -