AU - Ghorbani, Samaneh AU - Heshmati Nabavi, Fatemeh AU - Heidarian Miri, Hamid AU - Mazlom, Seyed Reza AU - Akbari Rad, Seyed Ahmad AU - Mohebbi, Tahereh TI - Evaluation of clinical competence of novice nurses from the perspective of head nurses, a cross-sectional descriptive study in Mashhad University of Medical Sciences in 2019 PT - JOURNAL ARTICLE TA - IJNV JN - IJNV VO - 10 VI - 1 IP - 1 4099 - http://ijnv.ir/article-1-816-fa.html 4100 - http://ijnv.ir/article-1-816-fa.pdf SO - IJNV 1 AB  - مقدمه : آموزش های ارائه شده در دوره کارشناسی باید بتواند سطح پایه صلاحیت بالینی جهت مراقبت و حفظ ایمنی بیمار را در پرستاران تازه‌کار ایجاد نماید. بررسی صلاحیتهای بالینی پرستاران تازه‌کار از دیدگاه مدیران پرستاری می‌تواند ابعادی از صلاحیت پرستاران تازه‌کار را که نیاز به ارتقاء دارد شناسایی نماید. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است که با هدف بررسی صلاحیت بالینی پرستاران تازه‌کار از دیدگاه سرپرستاران آنها در بیمارستانهای منتخب آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 98 انجام شد.100 نفر از پرستاران تازه‌کار شاغل در سه بیمارستان آموزشی بزرگ شهر مشهد در این مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه صلاحیت بالینی و فرم اطلاعات دموگرافیک جمع‌آوری گردید. پرسشنامه صلاحیت بالینی (Creighton Competency Evaluation) توسط سرپرستاران تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار Stata نسخه 1/14 و شاخص‌های توصیفی و رگرسیون استوار استفاده شد. یافته ها:. یافته‌ها نشان‌داد که میانگین سنی شرکت کنندگان 72/1± 23/24 و میانگین صلاحیت بالینی آنها از دیدگاه سرپرستاران 26/16±55/59 برابر 65 درصد از نمره کل بود. با استفاده از رگرسیون استوار ارتباط صلاحیت با متغیرهای مورد مطالعه بررسی شد و ارتباط معناداری با هیچکدام از متغیرها نداشت.(P value>0/05) نتیجه گیری: ارتقا صلاحیت پرستاران برای افزایش کیفیت مراقبت از بیمار به عنوان یکی از برنامه های اصلی مدیران پرستاری حائز اهمیت است.صلاحیت بالینی پرستاران تازه‌کار در ابعاد ارزیابی بیمار و قضاوت بالینی از دیدگاه سرپرستاران پایین‌ترین امتیاز را به خود اختصاص داد که باید در جهت ارتقاء آن برنامه‌ریزی شود. با توجه به اینکه بین متغیرهای زمینه‌ای و متغیرهایی مانند علاقه به حرفه، مدت زمان شروع طرح با صلاحیت بالینی ارتباط معناداری مشاهده نشد، لازم است روایی سنجش صلاحیت از دیدگاه سرپرستاران مورد مطالعه بیشتر قرار گیرد. CP - IRAN IN - Nursing and midvifery school LG - eng PB - IJNV PG - 60 PT - Research YR - 2021