Quarterly Journal of Nersing Management
فصلنامه مديريت پرستاري
مدیریت پرستاری
Medical Sciences
http://ijnv.ir
1
admin
2645-4785
2645-4793
8
10.29252/ijnv
14
8888
13
fa
jalali
1400
8
1
gregorian
2021
11
1
10
3
online
1
fulltext
fa
بررسی جو اخلاق سازمانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال1399
Investigating of organizational ethical climate from the perspective of nurses in selected hospitals of Tehran University of Medical Sciences in 2020
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>مقدمه:</strong> امروزه جو اخلاقی سازمانی به شدت تحت تاثیر پیچیده­شدن سرویس­های ارائه خدمات سلامت و تجهیزات پیشرفته قرار گرفته­است. به گونه­ای که جو اخلاقی به عنوان هویت سازمان شناخته­شده و بیشترین تأثیر را بر هویت سازمانی داشته­است.<br>
<strong>روش کار:</strong> پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی-تحلیلی است. محیط پژوهشی بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران و جامعه پژوهش پرستاران شاغل در بخش های مختلف ویژه و بستری عمومی آن است. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با توجه به تعداد اعضای جامعه پژوهش، 340 نفر تعیین شد. از میان پرستاران واجد شرایط در جامعه پژوهش، نمونهها از طریق تصادفی طبقه­ای نسبی یا متناسب با حجم، از بخش­های بستری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه جو اخلاقی اولسون (1998) است. روایی محتوای پرسشنامه به روش اعتبار محتوا بر اساس نظر 10 نفر از اعضای هیئت علمی در حوزه مدیریت پرستاری مورد تأیید قرار گرفت و اعتماد آن با ضریب آلفای کرونباخ (89/0) سنجیده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 16 و از طریق تحلیل توصیفی و آزمونهای استنباطی من ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br>
<strong>یافته ها: </strong>یافته ها نشان داد؛ 1/57 درصد از پرستاران مباحث اخلاق حرفه ایی را گذرانده بودند. اکثرا 2/51 درصد اشتغال بیش از ساعات موظف کاری ماهانه در یک یا چند بیمارستان را داشتند، 2/62 درصد دارای سابقه مسئولیت های اجرایی بودند که بیشتر آنها با 4/42 درصد در نقش اجرایی<span dir="LTR">staff</span> یا پرستار دوم بودند و سابقه کاری اکثر نمونه های نیز با 6/42 درصد بین 1تا9سال بود. آزمون­های آماری نشان داد که وضعیت جو اخلاقی کل با میانگین 58/3 در وضعیت نسبتاً مطلوب بوده است. مطلوب­ترین جو اخلاقی در حیطه همکاران و مدیران به ترتیب با میانگین های 143/4 و 9186/3 بوده است. جو اخلاقی بیماران، بیمارستان و پزشکان نیز در وضعیت نسبتا مطلوب بوده است. همچنین نتایج آزمونهای آماری نشان داد، بین متغییرهای جو اخلاق سازمانی با برخی مشخصات بیمارستان و مشخصات دموگرافیک رابطه معنادار مستقیم وجود دارد(05/0˂<span dir="LTR">P</span>)<span dir="LTR">.</span><br>
<strong><span dir="RTL">نتیجه گیری:</span> </strong><span dir="RTL">مثبت و مطلوب بودن جو اخلاقی در حیطه همکاران در این پژوهش، نقطه قوت ارزشمندی است که میبایست توسط مدیران پرستاری در بیمارستان مورد توجه قرار گیرد.</span><span dir="RTL"> از طرفی با توجه به پایین بودن نسبی میانگین جو اخلاقی، بیماران، بیمارستان و پزشکان، ضروری است مسئولین مربوطه علل و عوامل مؤثر در این زمینه را یافته و با اتخاذ سیاستهای مناسب در جهت برطرف نمودن آن اقدام نمایند. </span><span dir="RTL">نتایج پژوهش حاضر می تواند در تمام سطوح مورد توجه مدیران پرستاری قرار گیرید و با تدوین دستورالعمل­ها و برنامه­های راهبردی جو اخلاق سازمانی را در بیمارستان­ها ارتقا و به تبع آن شاهد بهبود سطح خدمات مراقبتی بود.</span><strong>مقدمه:</strong> امروزه جو اخلاقی سازمانی به شدت تحت تاثیر پیچیده­شدن سرویس­های ارائه خدمات سلامت و تجهیزات پیشرفته قرار گرفته­است. به گونه­ای که جو اخلاقی به عنوان هویت سازمان شناخته­شده و بیشترین تأثیر را بر هویت سازمانی داشته­است.<br>
<strong>هدف</strong>: این مطالعه با هدف تعیین وضعیت جو اخلاقی سازمانی در بیمارستان­های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال1399انجام شد.<br>
<strong>روش بررسی:</strong> پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی-تحلیلی است. محیط پژوهشی بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران و جامعه پژوهش پرستاران شاغل در بخش های مختلف ویژه و بستری عمومی آن است. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با توجه به تعداد اعضای جامعه پژوهش، 340 نفر تعیین شد. از میان پرستاران واجد شرایط در جامعه پژوهش، نمونهها از طریق تصادفی طبقه­ای نسبی یا متناسب با حجم، از بخش­های بستری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه جو اخلاقی اولسون (1998) است. روایی محتوای پرسشنامه به روش اعتبار محتوا بر اساس نظر 10 نفر از اعضای هیئت علمی در حوزه مدیریت پرستاری مورد تأیید قرار گرفت و اعتماد آن با ضریب آلفای کرونباخ (89/0) سنجیده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 16 و از طریق تحلیل توصیفی و آزمونهای استنباطی من ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br>
<strong>یافته ها: </strong>یافته ها نشان داد؛ 1/57 درصد از پرستاران مباحث اخلاق حرفه ایی را گذرانده بودند. اکثرا 2/51 درصد اشتغال بیش از ساعات موظف کاری ماهانه در یک یا چند بیمارستان را داشتند، 2/62 درصد دارای سابقه مسئولیت های اجرایی بودند که بیشتر آنها با 4/42 درصد در نقش اجرایی<span dir="LTR">staff</span> یا پرستار دوم بودند و سابقه کاری اکثر نمونه های نیز با 6/42 درصد بین 1تا9سال بود. آزمون­های آماری نشان داد که وضعیت جو اخلاقی کل با میانگین 58/3 در وضعیت نسبتاً مطلوب بوده است. مطلوب­ترین جو اخلاقی در حیطه همکاران و مدیران به ترتیب با میانگین های 143/4 و 9186/3 بوده است. جو اخلاقی بیماران، بیمارستان و پزشکان نیز در وضعیت نسبتا مطلوب بوده است. همچنین نتایج آزمونهای آماری نشان داد، بین متغییرهای جو اخلاق سازمانی با برخی مشخصات بیمارستان و مشخصات دموگرافیک رابطه معنادار مستقیم وجود دارد(05/0˂<span dir="LTR">P</span>)<span dir="LTR">.</span><br>
<strong><span dir="RTL">نتیجه گیری:</span> </strong><span dir="RTL">مثبت و مطلوب بودن جو اخلاقی در حیطه همکاران در این پژوهش، نقطه قوت ارزشمندی است که میبایست توسط مدیران پرستاری در بیمارستان مورد توجه قرار گیرد.</span><span dir="RTL"> از طرفی با توجه به پایین بودن نسبی میانگین جو اخلاقی، بیماران، بیمارستان و پزشکان، ضروری است مسئولین مربوطه علل و عوامل مؤثر در این زمینه را یافته و با اتخاذ سیاستهای مناسب در جهت برطرف نمودن آن اقدام نمایند. </span><span dir="RTL">نتایج پژوهش حاضر می تواند در تمام سطوح مورد توجه مدیران پرستاری قرار گیرید و با تدوین دستورالعمل­ها و برنامه­های راهبردی</span><span dir="RTL"> جو اخلاق سازمانی را در بیمارستان­ها ارتقا و به تبع آن شاهد بهبود سطح خدمات مراقبتی بود.</span>
<strong>Introduction:</strong> Organizational ethical climate is typically an organizational climate, comprising interpersonal relationships amongst treatment personnel as well as personnel’s rapport with patients and their families. Nowadays, health service providers have found a lot of complexity, various advanced equipment and the many people present in these organizations have an impact on the ethical climate of organizations. Ethical climate is considered as the personality of the organization.<br>
<strong>Method:</strong> This research is an exploratory cross-sectional study. The research environment of units of selected hospitals of Tehran University of Medical Sciences and the research population includes nurses working in intensive care units and General hospitalization. The number of samples was determined using the Morgan table, and according to the number of members of the research community, 340 were determined. Among eligible nurses in the research community, samples were selected through relative stratified random sampling method. The tool used in the present study include Olson's Ethics Climate Questionnaire (1998). Content validity questionnaire was confirmed by content validity method based on the view of 10 faculty members in the field of critical care <em>nursing</em> and nursing management. Cronbach's alpha coefficient for Olson's Ethics Climate Questionnaire(0.89) was measured. Data were analyzed using descriptive analysis and inferential tests such as Mann-Whitney U and kruskal wallis using SPSS -16 software.<br>
<strong>Findings:</strong> The result showed; 57.1% of nurses had passed the issues of professional ethics. Mostly 5.2% had more than working hours in one or more hospitals, 62.2% had executive responsibilities, most of them with 42.4% in the role of executive staff or second nurse, and most of them had work experience. With 42.6% was between 1 and 9 years. The test showed that the overall ethical climate with mean(3.58) was relatively positive. The most favorable climate was found among the peers and manager with means 4/143 and 3/918. Patient, hospital and physicians have relativly desirable.The results of statistical tests showed that there is a significant direct relation between the ethical climate variable with hospital characteristics and demographic characteristics (P ˂ 0.05).<br>
<strong>Conclusion</strong>: The positive and desirable ethical climate in the peers in this research is a valuable strength that should be considered by nursing managers in the hospitals. On the other hand, due to the low mean ethical climate of patients, hospital and physicians, it is necessary for the relevant authorities to find the causes and effective factors in this field and take appropriate policies to eliminate it. The results of this study can be a guide for nursing managers in all levels of management in hospitals and by developing guidelines and strategic plans and consequently see an improvement in the level of care services.
جواخلاقی, اخلاق سازمانی, بیمارستان, پرستار
Ethical climate, Organizational ethics, Hospital ,Nurse
11
21
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-16-1&slc_lang=fa&sid=1
Amir
Ghobadi
امیر
قبادی
0041887174
100319475328460010627
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Hormat Sadat
Emamzadeh ghasemi
حرمت سادات
امام زاده قاسمی
emamzade@tums.ac.ir
100319475328460010628
100319475328460010628
Yes
School of nursing and midwifery Tehran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Fatemeh
Hajibabaei
فاطمه
حاجی بابایی
hajibabaeefateme@yahoo.com
100319475328460010629
100319475328460010629
No
School of nursing and midwifery Tehran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Arezo
Hajirajbi
آرزو
حاجی رجبی
hajrajabi@sci.ikiu.ac.ir
100319475328460010630
100319475328460010630
No
Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
parastoo
Ariamlo
پرستو
آریاملو
parastoo.arya@yahoo.com
100319475328460010631
100319475328460010631
No
مجتمع بیمارستانی امام خمینی