@article{ author = {Kaabomeir#, Noori and Mosavi, Montahi and mosavi, Susan and naami, abdolzahr}, title = {Assessing relationship between intra organizational factors that affect on nurses\' professional ethics behaviors}, abstract ={Introduction: Compliance with professional ethics is an inherent part of nursing profession and the mission of nursing profession is to provide health, care, treatment and rehabilitation services at the highest standard for providing, maintaining and promoting community health. Hence, it is necessary to examine the factors influencing professional ethics of nurses. Aim: The aim of this study was assessing relationship between intra organizational factors that affect on  nurses' professional ethics behaviors. Material & Methods: This research was a descriptive-analyzed study. The statistical population of this study included all nurses of Imam Khomeini and Ayatollah Karami hospitals in Ahwaz in 2017. Using random sampling method, 196 nurses were selected as the sample. The main tools for collecting data are two standard questionnaires of professional ethics of nurses (Jahanbin & et., al 2014) and internal factors (Yeon Han  & et., al 2013) that have a good reliability  (Alpha- Chronbach  between 0.72 -0.88). Multiple regression‌ analysis was performed using SPSS-22 software to analyze the data. Used indices were contained R, R2, F and β. Results: The results of data analysis showed that rewarding ethical behaviors (p= 0.001, β= 0.56), ethical behavior of colleagues (p= 0.001, β= 0.55) and the integrity ethical behaviors of head nurses (p= 0.001, β= 0.35) have a significant relationship with professional ethics of nurses. Correlation of punishment of immoral behaviors with the professional ethics of nurses was not significant (p= 0.776, β= -0.03). Conclusion: In order to findings suggests that all nurse managers in all over the organization reward nurses' ethical behaviors and their selves were as an role model in ethical behaviors.  }, Keywords = {ethical organizational factors, professional ethics, nurses }, volume = {7}, Number = {1}, pages = {9-17}, publisher = {Nursing Organization of Islamic Republic of Iran}, title_fa = {ارتباط بین عوامل درون سازمانی مؤثر بر رعایت اخلاق حرفه‌ای توسط پرستاران}, abstract_fa ={مقدمه: رعایت اخلاق حرفه‌ای جزء ماهیت ذاتی حرفه‌ی پرستاری است و رسالت حرفه‌ی پرستاری، ارائه‌ی خدمات مورد نیاز بهداشتی، مراقبتی، درمانی و توانبخشی در بالاترین استاندارد جهت تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت جامعه است. از این رو، لازم است که عوامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفه‌ای پرستاران مورد بررسی قرار گیرند. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین عوامل درون سازمانی مؤثر بر رعایت اخلاق حرفه‌ای توسط پرستاران بوده  است. این عوامل شامل پاداش رفتارهای اخلاقی، تنبیه رفتارهای غیراخلاقی، رفتار اخلاقی همکاران و  درستی رفتارهای اخلاقی سرپرستاران بوده است. مواد و روش‌ها:پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی پرستاران بیمارستان‌های امام خمینی و آیت‌الله کرمی شهر اهواز در سال 1395 بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 196 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه‌ای پرستاران جهان‌پور و همکاران (2014) و عوامل درون سازمانی یون هان  و همکاران(2013)، با چهار بعد؛ پاداش دادن به رفتارهای اخلاقی، تنبیه کردن رفتارهای غیراخلاقی، رفتارهای اخلاقی همکاران و درستی رفتارهای اخلاقی) بوده است. که از پایایی مطلوبی برخوردار بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه با کمک نرم‌افزار SPSS22 استفاده شد. شاخص‌های مورد استفاده برای تحلیل داده‌ها شامل R، R2، F و β بوده است. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که پاداش دادن رفتارهای اخلاقی (β=0/56, p=0/001) رفتار اخلاقی همکاران (β=0/55, p=0/001) و درستی رفتارهای اخلاقی سرپرستاران (β=0/35, p=0/001) با اخلاق حرفه‌ای پرستاران رابطه‌ی معناداری دارند. تنبیه کردن رفتارهای غیراخلاقی با اخلاق حرفه‌ای پرستاران رابطه‌ی معناداری نداشت (β=-0/03, p=0/776) . نتیجه‌‌گیری: در راستای یافته‌ها پیشنهاد می‌گردد که مدیران پرستاری در تمامی رده‌ها با تشویق نمودن رفتارهای اخلاقی پرستاران و ارایه رفتارهای اخلاقی توسط خود شأن (به‌عنوان الگوی نقش) میزان بروز این رفتارها را در پرستاران افزایش دهند.}, keywords_fa = {پرستاران, اخلاق حرفه‌ای, عوامل درون سازمانی}, doi = {10.29252/ijnv.7.1.9}, url = {http://ijnv.ir/article-1-536-en.html}, eprint = {http://ijnv.ir/article-1-536-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Nursing Management}, issn = {2645-4785}, eissn = {2645-4793}, year = {2018} } @article{ author = {Khodadadei, Neda and Rezaei#, Behrooz and Salehi, Shayesteh}, title = {Relationship between organizational commitment and nurses\' clinical competency}, abstract ={Introduction: Organizational commitment is a critical factor in achieving organizational goals, understanding organizational behavior, and is an important element in improving the quality of care. On the other hand, clinical competence of nurses affects the effectiveness and success of health care organizations. Aim: The study was conducted to determine the relationship between organizational commitment and nurses' clinical competency. Material & Methods: A descriptive correlational study was conducted among nurses in a hospital in Najaf Abad city, Isfahan province, 2015. In this study a total of 135 nurses were included via census method. The tools included self reported questionnaires consisting personal information inventory, organizational commitment questionnaire (including three dimensions; affective, normative and continuance commitment), and clinical competence questionnaire (in seven dimensions for assessing 73 skills), whose validity and validity were confirmed by Alpha- Chronbach that were 0.79 and 0.95 respectively. Data were analyzed using descriptive statistics (distribution tables, mean, standard deviation) and Pearson correlation coefficient test using SPSS version 17 (P <0.05). Results: The clinical competence of nurses was good (74.42 ± 11.69) and their organizational commitment was moderate (91 ± 10.77). Overall organizational commitment had a positive correlation with clinical competence in the areas of quality assurance (r=0.256, P = 0.002) and education and guidance (r=0.176, P = 0.037). In addition, emotional commitment had a direct correlation with total clinical competence (r=0.170, P = 0.045) and dimensions of quality assurance (r=0.185, P = 0.028), education and guidance (r=0.190, P = 0.024), and diagnostic measures (r=0.205, P = 0.015). Conclusion: According to the findings it is recommended that nurse managers apply all of the strategies that would be increase nurses' emotional commitment. Because the increasing of nurses' emotional commitment can help to quality of nursing care.}, Keywords = {clinical competency, organizational commitment, clinical nurses, professional development}, volume = {7}, Number = {1}, pages = {18-28}, publisher = {Nursing Organization of Islamic Republic of Iran}, title_fa = {ارتباط بین تعهد سازمانی و صلاحیت بالینی پرستاران}, abstract_fa ={مقدمه: تعهد سازمانی عامل حیاتی در دستیابی به اهداف سازمان، درک رفتار سازمانی و از عناصر مهم ارتقای کیفیت مراقبت است. از طرفی صلاحیت بالینی پرستاران، کارایی و موفقیت سازمان‌های مراقبتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف: مطالعه حاضر با هدف ارتباط بین تعهد سازمانی و صلاحیت بالینی پرستاران انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهشی توصیفی همبستگی در بین پرستاران یکی از بیمارستان‌های نجف آباد در سال 1394 انجام شد. به روش سرشماری تعداد 135 نفر از پرستاران وارد مطالعه شدند. ابزار مطالعه فرم اطلاعات فردی، پرسشنامه تعهد سازمانی (شامل حیطه‌های تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر) و پرسشنامه صلاحیت بالینی (شامل هفت حیطه به منظور ارزیابی 73 مهارت) به شیوه خودارزیابی بود که پایایی و روایی آنها به‌ترتیب با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 79/0 و 95/0 تایید شده بود. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آزمون ضریب هم بستگی پیرسون با نرم‌افزار SPSS17  تحلیل شد (0/05>P). یافته‌ها: صلاحیت بالینی پرستاران در سطح خوب (69/11±42/74) و تعهد سازمانی آنها در سطح متوسط (77/10± 91) ارزیابی شد. تعهد سازمانی کلی با صلاحیت بالینی در حیطه‌های تضمین کیفیت (r=0/256 , p=0/002) و آموزش و راهنمایی (r=0/176, p=0/037) همبستگی مستقیمی داشت. بعلاوه تعهد عاطفی با صلاحیت بالینی کلی (r=0/170, p=0/045) و حیطه‌های تضمین کیفیت (r=0/185, p=0/028)، آموزش و راهنمایی (r=0/190, p=0/024)، و اقدامات تشخیصی (p=0/015 ، r=0/205) همبستگی مستقیمی داشت. نتیجه‌‌گیری: براساس یافته‌های مطالعه، به مدیران پرستاری پیشنهاد می‌شود که راهکارهای لازم را برای ارتقاء تعهد عاطفی پرستاران اجرا نمایند تا کیفیت مراقبت‌های پرستاری تضمین گردد.}, keywords_fa = { صلاحیت بالینی, تعهد سازمانی, پرستاران بالینی, توسعه حرفه‌ای}, doi = {10.29252/ijnv.7.1.18}, url = {http://ijnv.ir/article-1-546-en.html}, eprint = {http://ijnv.ir/article-1-546-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Nursing Management}, issn = {2645-4785}, eissn = {2645-4793}, year = {2018} } @article{ author = {Manouchehri, Houman and Imani#, Elham and Atashzadeh-Shoorideh, Foroozan and Alavimajd, Hami}, title = {Lived experiences nursing managers about the role of students\' work in attaining clinical competency newly nurses}, abstract ={Introduction: The lack of nursing staff in hospitals and the high degree of nursing students' inclination to work, have led to a variety of issues and nursing managers face some challenges. Aim: Because of many factors affecting clinical competency of novice nurses, this study was designed to explain the nursing managers' viewpoints about the role of students' work in clinical competency of novice nurses. Material & Methods: In this qualitative study, 35 head nurses, Supervisors and metrons working in teaching hospitals affiliated to Hormozgan University of Medical Sciences participated. Individualize in-depth, face-to-face and semi-structured interviews were used to collect data. As soon as possible, the text of the interviews was transcript word-to-word. Elo and Kingas Qualitative content analysis was used to analyze the data. Results: After encoding all the interviews, 1250 initial codes were created, which ultimately reduced the number of codes to 850, and classified in 18 subclasses, 6 classes and 3 themes named task rearing role (with functional development and professional development classes), personality rearing role (with self-improvement and facilitating communication with others classes) and knowledge rearing role (with Knowledge acquisition and knowledge provision classes). Conclusion: In the view point of nursing managers, the experience of students' work makes novice nurses have more competent in nursing careers and several roles to be raised in them. Therefore, it is necessary to evaluate the nature of this work and its role on the competence of future nurses.}, Keywords = {clinical competence, novice nurse, nurse managers, qualitative study, students' work}, volume = {7}, Number = {1}, pages = {29-40}, publisher = {Nursing Organization of Islamic Republic of Iran}, title_fa = {دیدگاه مدیران پرستاری نسبت به نقش کار دانشجویی در کسب صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار}, abstract_fa ={مقدمه: همواره مدیران پرستاری با صلاحیت بالینی یرستاران تازه کار دارای چالش هستند و میزان صلاحیت آنها را برای ایفای نقش پرستار تازه کار مناسب نمی‌دانند. البته نقش کار دانشجویی در کسب این صلاحیت، علاوه بر عوامل متعدد دیگر بسیار مهم است. هدف: این مطالعه با هدف تبیین دیدگاه مدیران پرستاری نسبت به نقش کار دانشجویی د رکسب صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار طراحی گردید. مواد و روش‌ها:در این مطالعه کیفی 35 نفر از سرپرستاران، سوپروایزرها و مترون‌های شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شرکت نمودند. از مصاحبه عمیق، چهره به چهره و نیمه ساختار یافته فردی به منظور جمع آوری داده‌ها استفاده گردید و در اسرع وقت، متن مصاحبه‌ها کلمه به کلمه برروی کاغذ نوشته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی  الو و کینگاز (2008) استفاده شد. یافته‌ها: پس از کد‌بندی کلیه مصاحبه‌ها، 1250 کد اولیه ایجاد شد که در نهایت، تعداد کدها به 850 کد تقلیل یافت و در 18 زیر طبقه،  6 طبقه و 3 مضمون با عناوین نقش وظیفه پروری (با طبقات توسعه عملکرد و پیشرفت حرفه ای)، نقش شخصیت پروری (با طبقات خودسازی و تسهیل ارتباط با دیگران) و نقش دانش پروری (با طبقات فراگیری دانش و ارائه دهندگی دانش) قرار داده شدند. نتیجه‌‌گیری: از نظر مدیران پرستاری تجربه کار دانشجویی باعث می‌شود پرستاران تازه فارغ‌التحصیل در ارائه مراقبت‌های پرستاری شایستگی بیشتری داشته باشند و نقش‌های متعددی در آنها پرورش یابد. بنابراین، لازم است ماهیت این کار و نقش آن بر صلاحیت پرستاران آینده مورد ارزیابی قرار گیرد.  }, keywords_fa = {صلاحیت بالینی, پرستار تازه کار, مدیران پرستاری, مطالعه کیفی, کار دانشجویی}, doi = {10.29252/ijnv.7.1.29}, url = {http://ijnv.ir/article-1-539-en.html}, eprint = {http://ijnv.ir/article-1-539-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Nursing Management}, issn = {2645-4785}, eissn = {2645-4793}, year = {2018} } @article{ author = {GhayourBaghbani, Seyed Morteza and Pourang, Ali and Hoshyar, Vajihe and Sarvar, Maryam}, title = {The effect of occupational stress on organizational citizenship nurses\' behaviors: analyzing the role of organizational support}, abstract ={Introduction: One of the factors affecting organizational success is human resource who works beyond their official duties. Therefore, it is necessary to provide the necessary context for implementation of such behaviors. Aim: The purpose of this study was to investigate the effect of occupational stress on organizational citizenship behavior with moderating role of organizational support of nurses of Imam Ali Hospital in Bojnourd. Material & Methods: This study was a correlational descriptive study. The  sample of this study was 200 nurses of Imam Ali Hospital in Bojnourd that  According to Cochran's formula, 132 people were selected by random sampling method Standard questionnaires were used to collect data. For Occupational stress variable, as independent variable, the Spealburger model, 1991, has three physical, psychological and environmental components and organizational citizenship behavior variable as an associated variable was used by Organ and Konovsky model, 1996, which has five types of self-esteem, conscience, chivalry, civic, and literate behavior. Also, organizational support variable as a moderator variable is considered from Eisenberger et al., 1986 model. Validity of the questionnaires were verified by confirmatory factor analysis and content validity and its  reliability was measured using Cronbach's alpha (for all variables more than 0.7). The research hypotheses were tested using structural equation modeling and using Smart-pls software. Results: The results showed that occupational stress with t-value of 2.99 affects organizational citizenship behavior with coefficient (0.441), and organizational support has moderating role in the relationship between occupational stress and organizational citizenship behavior. Also, physical, environmental and psychological factors affect organizational citizenship behavior and organizational support modifies the impact of physical and psychological factors on organizational citizenship behavior (with coefficient 0.233 & 0.251). Conclusion: The results of this study indicate that organizational support modifies the relationship between occupational stress factors and organizational citizenship behavior. Therefore, management of Imam Ali hospital in Bojnourd can increase the status of organizational citizenship behavior among its staff and nurses by supporting its employees and nurses in the face of occupational stress and can decrease undesirable consequence of stress.  }, Keywords = {occupational stress, organizational citizenship behavior, organizational support, nurse}, volume = {7}, Number = {1}, pages = {41-50}, publisher = {Nursing Organization of Islamic Republic of Iran}, title_fa = {بررسی تأثیر استرس شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی پرستاران؛ تحلیل نقش حمایت سازمانی}, abstract_fa ={مقدمه: یکی از دلایلی که باعث موفقیت سازمان‌ها می‌گردد کارکنانی هستند که فراتر از وظایف رسمی خود تلاش می‌نمایند. بنابراین بایستی بسترهای لازم برای بروز این‏گونه رفتارها فراهم گردد. . هدف: پژوهش حاضر بررسی تأثیر استرس شغلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی پرستاران با نقش تعدیلگر حمایت سازمانی در بین پرستاران بیمارستان امام علی (ع) بجنورد است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل پرستاران بیمارستان امام علی (ع) بجنورد به تعداد 200 نفر است که بر اساس فرمول کوکران تعداد 132 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع-آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده گردید. برای متغیر استرس شغلی از مدل اشپیلبرگر (1991) استفاده شده است و برای متغیر رفتار شهروندی سازمانی نیز از مدل اورگان و کونوفسکی (1996) استفاده گردید. همچنین متغیر حمایت سازمانی به‌عنوان متغیر تعدیلگر، مدل ایزنبرگر و همکاران (1986) مدنظر قرار گرفته است. روایی پرسشنامه‌ها به روش تحلیل عاملی تاییدی و روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ سنجیده و تائید شد (برای تمام متغیرهای پژوهش بالاتر از 0/70). فرضیه‌های پژوهش با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار SMART-PLS مورد آزمون قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد استرس شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی با ضریب (0/441) تأثیر دارد و همچنین حمایت سازمانی نقش تعدیلگری را در تأثیر استرس شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی ایفا می‏کند. همچنین حمایت سازمانی تأثیر عوامل فیزیکی و روانی را بر رفتار شهروندی سازمانی به ترتیب با ضرایب 0/233 و 0/251 تعدیل می‏کند. نتیجه‌‌گیری: مدیریت بیمارستان امام علی(ع) بجنورد می‌تواند با حمایت از کارکنان و پرستاران خود در مقابل استرس‌های شغلی، زمینه بروز رفتارهای شهروندی سازمانی را در بین کارکنان و پرستاران خود افزایش داده و همچنین از سوی دیگر، پیامدهای نامطلوب استرس شغلی را کاهش دهد.}, keywords_fa = { استرس شغلی, رفتار شهروندی سازمانی, حمایت سازمانی, پرستار}, doi = {10.29252/ijnv.7.1.41}, url = {http://ijnv.ir/article-1-537-en.html}, eprint = {http://ijnv.ir/article-1-537-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Nursing Management}, issn = {2645-4785}, eissn = {2645-4793}, year = {2018} } @article{ author = {Asadpour, AhmadAli and Shafizadeh, Hamid and Abdollahi, Masoomeh and Pirzad, AliAkbar and Momayez, Shiv}, title = {Predicting nurses\' work engagement based on innovative organizational climate, perceived organizational support and servant leadership}, abstract ={Introduction: Nursing is a stressful profession and repeated stress reduces their work engagement. Therefore, identification of variables related to work engagement is necessary to improve quality of nurses' work .   Aim: This study aimed to predicting nurses' engagement based on innovative organizational climate, perceived organizational support and servant leadership. Material & Methods: This study was a descriptive-analytical and cross sectional study. The research population were public sector nurses who working in the hospitals of the Varamin city in 2017. They were selected randomly that by Cochran formula (n=190) estimated. Data were collected by questionnaires of work engagement (Salanova & Schaufeli, 2008), innovative organizational climate (Cigel & Kaumer, 1978), perceived organizational support (Eisenberger & et al, 2001) and servant leadership (Gholipour & Hazrati, 2009), that their reliabilities by Cronbach's alpha were 0/81, 0/77, 0/86 & 0/93. Data were analyzed by Pearson correlation and multiple regression with enter model methods and with SPSS-19 software. Results: The results showed innovative organizational climate (r=0/315), perceived organizational support (r=0/497) and servant leadership (r=0/382) had a positive and significant relationship with work engagement of nurses. Also the predicted variables significantly could predict 52/9 percent of variance of nurses' work engagement that the share of perceived organizational support was higher than other variables (p≤0/01). Conclusion: In order to findings, it is suggested that all nurse managers and also other health care administrator make supportive atmosphere by applying servant leadership. If  programs planned in regard to  these objectives  would be improved nurses' work engagement.  }, Keywords = {innovative organizational climate, nurses, perceived organizational support, servant leadership, work engagement}, volume = {7}, Number = {1}, pages = {51-60}, publisher = {Nursing Organization of Islamic Republic of Iran}, title_fa = {پیش‌بینی اشتیاق‌کاری پرستاران براساس جو سازمانی نوآورانه، حمایت سازمانی ادراک‌شده و رهبری خدمتگزار}, abstract_fa ={مقدمه: پرستاری حرفه‌ای استرس‌زا است و استرس مکرر باعث کاهش اشتیاق کاری آنان می‌شود. بنابراین شناسایی متغیرهای مرتبط با اشتیاق کاری با هدف بهبود اشتیاق کاری در پرستاران ضروری است. هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی اشتیاق‌کاری پرستاران براساس جو سازمانی نوآورانه، حمایت سازمانی ادراک‌شده و رهبری خدمتگزار انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش پرستاران بخش‌های عمومی شاغل در بیمارستان‌های شهر ورامین در سال 1396 بودند که براساس فرمول کوکران 190 پرستار با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. داده‌ها با کمک پرسشنامه‌های اشتیاق کاری (سالانوا و شافلی، 2008)، جو سازمانی نوآورانه (سیگل و کامر، 1978)، حمایت سازمانی ادراک‌شده (ایزنبرگر و همکاران، 2001)، رهبری خدمتگزار (قلی‌پور و حضرتی، 1388)، جمع‌آوری شد که پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به‌ترتیب 0/81، 0/77، 0/86 و 0/93 بود. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با نرم‌افزار SPSS19 استفاده شد.   یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد جو سازمانی نوآورانه (0/315=r)، حمایت سازمانی ادراک‌شده (0/497=r) و رهبری خدمتگزار (0/382=r) با اشتیاق کاری پرستاران رابطه مثبت و معنی‌دار داشتند. همچنین متغیرهای پیش‌بین به‌طورمعنی‌داری توانستند 52/9 درصد از اشتیاق کاری پرستاران را پیش‌بینی کردند که سهم حمایت سازمانی ادراک‌شده بیش از سایر متغیرها بود (0/01≥p). نتیجه‌‌گیری: در راستای یافته‌ها پیشنهاد می‌شود که مدیران پرستاری و سایر مدیران بیمارستان در ایجاد جو حمایتی با بکارگیری سبک رهبری خدمتگزار همت نموده و برنامه‌های سازمانی را در این راستا قرار دهند تا در نهایت اشتیاق کاری پرستاران افزایش یابد.  }, keywords_fa = {اشتیاق کاری, جو سازمانی نوآورانه, حمایت سازمانی ادراک‌شده, رهبری خدمتگزار, پرستاران}, doi = {10.29252/ijnv.7.1.51}, url = {http://ijnv.ir/article-1-532-en.html}, eprint = {http://ijnv.ir/article-1-532-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Nursing Management}, issn = {2645-4785}, eissn = {2645-4793}, year = {2018} } @article{ author = {Darvish, Asieh and Tabibi#, Seyed Jamaledin and Alborzi, Mahmoud and Radfar, Rez}, title = {The trend of scientific production in the field of nursing information technology}, abstract ={Introduction: Reviewing scientific publications and research on the subject of Nursing Information Technology in the past years can provide a roadmap for a better future. Aim: The purpose of this study was to analyze the bibliometric of scientific publications published on the Web of Science in the field of Nursing Information Technology from the beginning to the present (1983-2017) and to draw the scientific map of the world. Material & Method: In a descriptive-analytic study, 3151 scientific sources of nursing information technology from the Web of Science were subject to bibliometric analysis. Data analysis was performed by the facilities of this database as well as VOS viewer software, a social network analysis software. Results: The retrieved sources of scientific productions cover the period from 1983 to 2017. The results of the study indicate the upward trend in the publication of articles in the field of information technology in nursing during last ten years. The largest number of articles was published in 2016 with 338 articles and the highest citations were 1100 citations in 2005. Most of the publications in this area covered original research article (73.8%) and was from the United States (40.52%), and then, the UK, Canada, Australia and Taiwan. The compilation of a network of journals in the field of nursing information technology was displayed in five clusters with a total of 132 joint articles. The evolution of key words, from focusing on the Internet, computer and software, have turned into the quality of patient care and then the use of telemedicine and mobile health systems in self-care. Conclusion: Given the wide-ranging attention of the world to the use of information technology in nursing, providing national and international empowerment programs for nurses can improve the useful use of informatics tools to improve the quality of nursing care services and improve the outcomes of care.  }, Keywords = {bibliometric, bibliographic, databases, information technology, nursing Informatics, nursing}, volume = {7}, Number = {1}, pages = {61-72}, publisher = {Nursing Organization of Islamic Republic of Iran}, title_fa = {بررسی روند تولیدات علمی در حوزه فناوری اطلاعات پرستاری}, abstract_fa ={مقدمه: بررسی تولیدات علمی و پژوهش های صورت گرفته در زمینه فناوری اطلاعات پرستاری در سال های گذشته، می تواند نقشه راهی برای آینده بهتر فراهم نماید. هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل بیبلیومتریک تولیدات علمی منتشر شده در پایگاه Web of Science در موضوع  فناوری اطلاعات پرستاری از ابتدا تا کنون و ترسیم نقشه علمی دنیا (طی این 34 سال اخیر) انجام شد. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 3151 منابع علمی موضوع فناوری اطلاعات پرستاری از پایگاه Web of Science بصورت جستجوی موضوعی، مورد تحلیل بیبلیومتریک قرار گرفت. تحلیل داده ها توسط امکانات این پایگاه و همچنین نرم افزار VOS viewer که یک نرم افزار تحلیل شبکه اجتماعی است صورت گرفت. یافته‌ها: منابع بازیابی شده تولیدات علمی سال های 1983 تا 2017 را پوشش داد. نتایج مطالعه نشان دهنده روند صعودی انتشار مقالات حوزه فناوری اطلاعات در پرستاری در ده سال اخیر بود. بیشترین تعداد مقالات در سال 2016، 338 مقاله و بیشترین میزان استناد در سال 2005، 1100 استناد بود. بیشترین انتشارات این حوزه بصورت مقاله پژوهشی اصیل (73/8%) و از کشورهای امریکا (40/52%)، سپس انگلیس، کانادا، استرالیا و تایوان بود. ترسیم شبکه هم تالیفی مجلات در موضوع فناوری اطلاعات پرستاری در پنج خوشه و با تعداد 132 تالیف مشترک نمایش داده شد. واژه های کلیدی از تمرکز بر اینترنت، کامپیوتر و نرم افزار، به سمت کیفیت مراقبت و امنیت بیمار و سپس بکارگیری سیستم های خدمات راه دور و سلامت همراه در خود مراقبتی متحول شدند. نتیجه‌‌گیری: نظر به گستردگی سطح توجه دنیا به مقوله بکارگیری فناوری اطلاعات در پرستاری، ارائه برنامه های توانمندساز ملی و بین المللی برای پرستاران می‌تواند منجر به بهبود استفاده مفید از ابزارهای انفورماتیک در راستای ارتقای کیفیت خدمات حرفه ای پرستاری و بهبود پیامد مراقبت گردد.}, keywords_fa = {انفورماتیک پرستاری, پرستاری, فناوری اطلاعات, بیبلیومتریک, پایگاه‌های کتابشناسی}, doi = {10.29252/ijnv.7.1.61}, url = {http://ijnv.ir/article-1-558-en.html}, eprint = {http://ijnv.ir/article-1-558-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Nursing Management}, issn = {2645-4785}, eissn = {2645-4793}, year = {2018} }