:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 87-74 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر سبک های دلبستگی بر علائم افسردگی و بدتنظیمی هیجانی با میانجیگری ذهنی سازی در پرستاران
معصومه زاهدیان1 ، فرشته ارسلان ده* ، مهدیس شاهینی3 ، نجمه افتخاری4
1- Fereshte.zahedian1980@gmail.com
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.، fereshteharsalan88@gmail.com ، fereshteharsalan88@gmail.com
3- mahdisshahini89@gmail.com
4- nagme1360@gmail.com
چکیده:   (1007 مشاهده)
مقدمه: پرستاران به­ عنوان یکی از مهم­ترین اعضای تیم مراقبت­ های بهداشتی، نقش حیاتی در سیستم مراقبتی- درمانی ایفا می­کنند. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک­ های دلبستگی بر علائم افسردگی و بدتنظیمی هیجانی با میانجیگری ذهنی­سازی در پرستاران انجام شد.
روش ­کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه پژوهش شامل تمامی پرستاران مشغول به کار در بیمارستان­ ها و مراکز درمانی شهر تهران بودند که از میان آنها 220 نفر به روش نمونه­ گیری دردسترس انتخاب شدند. جهت جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه افسردگی بک ویرایش دوم، پرسشنامه سبک ­های دلبستگی بزرگسالان، پرسشنامه کارکرد تأملی و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از همبستگی پیرسون، مدل‌یابی معادلات ساختاری و از نرافزار SPSS-26 وAMOS-24  استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج یافته­ ها نشان از برازش مدل مفروض است. همچنین ضرایب مسیرهای مستقیم سبک­ دلبستگی ایمن(301/2- T= ،19/0- = β)، اجتنابی(39/3 T= ،46/0 = β) و دوسوگرا (09/3 T= ،61/0 = β) به افسردگی معنادار بود. مسیرهای مستقیم سبک­ دلبستگی ایمن(28/10- T= ،40/0- = β)، اجتنابی(13/10 T= ،65/0 = β) و دوسوگرا (79/3 T= ،52/0 = β) به بدتنظیمی هیجانی معنادار بود. همچنین تجزیه و تحلیل یافته ­های پژوهش حاکی از  نقش میانجی ذهنی ­سازی  در رابطه بین سبک­های دلبستگی با علائم افسردگی و بدتنظیمی­ هیجانی بود.
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­های پژوهش حاضر ذهنی ­سازی بر علائم افسردگی و بدتنظیمی هیجانی تاثیر مهمی دارد. بنابراین  مداخلات هدفمندی که در جهت افزایش ظرفیت ذهنی­سازی بکار گرفته می­شوند، احتمالا می­توانند پیامدهای بالینی بهتری برای پرستاران داشته باشند.
 
 
واژه‌های کلیدی: سبک های دلبستگی، علائم افسردگی، بدتنظیمی هیجانی، ذهنی سازی.
متن کامل [PDF 421 kb]   (432 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/9 | پذیرش: 1402/9/7 | انتشار: 1402/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها