:: دوره 2، شماره 3 - ( 9-1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 42-35 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثربخش دوره های آموزش ضمن خدمت پرستاران بر اساس مدل پاتریک: مطالعه موردی
حمید حجتی* ، یداله مهرعلیزاده2 ، حمید فرهادی2 ، سودابه آلوستانی3 ، محسن اقاملایی4
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، باشگاه پژوهشگران جوان، علی آباد کتول، ایران ، h_hojjati1362@yahoo.com
2- اهواز، ایران
3- علی آبادکتول، ایران
4- گلستان، ایران
چکیده:   (18906 مشاهده)

مقدمه: ارزشیابی آموزشی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هر سازمان میباشد که اطلاعات خوبی را در زمینه طراحی و بازنگری هر سیستم به مدیران می‌دهد. ارزیابی اثربخش دوره‌های آموزش موجب می‌گردد تا مدیران و کارکنان سازمان تصویر روشن‌تری از چگونگی کم و کیف فعالیت‌های آموزشی به دست آورند.

هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت با موضوع «آموزش به بیمار» بر اساس مدل کرک پاتریک انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 50 پرستار بیمارستان حکیم جرجانی گرگان که در دوره آموزش به بیمار در سال 1391شرکت کرده بودند به روش تمام شماری انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه و چک لیست‌هایی خودساخته بود که به کمک آن اثربخشی دوره آموزشی بر اساس مدل کرک پاتریک در چهار سطح (واکنش، یادگیری، رفتار و نتیجه‌گیری). تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار آماری Spss16 و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) انجام شد.

یافته‌ها: نتایج نشان دادند که میانگین و انحراف معیار در سطح واکنش (17 + 6/95)، یادگیری( 7 + 85)، رفتار( 4/2 + 81) و نتیجه گیری(11 + 7/85) و شاخص کلی اثربخشی دوره 14/85درصد است که در مقایسه با شاخص اعتبار بخشی بیمارستان (85 درصد) نشان‌دهنده وضعیت مطلوب و اثربخش بودن دوره آموزشی است.

نتیجه‌گیری: در انتهای هر دوره آموزش ضمن خدمت می‌توان با بکار گیری مدل پاتریک به ارزشیابی میزان اثربخشی ان پرداخت، زیرا که بخوبی تغییرات حاصل از آموزش را در سطح یادگیری و رفتار پرستاران نشان می‌دهد و مدیران پرستاری می‌توانند در همان راستا برای دستیابی به شاخص بالاتری برنامه‌ریزی کرد.

واژه‌های کلیدی: اثربخشی آموزش ضمن خدمت، آموزش به بیمار، مدل کرک پاتریک
متن کامل [PDF 967 kb]   (16861 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/4/26 | پذیرش: 1392/11/13 | انتشار: 1393/4/8


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( 9-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها