دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، باشگاه پژوهشگران جوان، علی آباد کتول، ایران ، h_hojjati1362@yahoo.com 2- اهواز، ایران 3- علی آبادکتول، ایران 4- گلستان، ایران
چکیده: (19804 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی آموزشی یکی از مهمترین برنامههای هر سازمان میباشد که اطلاعات خوبی را در زمینه طراحی و بازنگری هر سیستم به مدیران میدهد. ارزیابی اثربخش دورههای آموزش موجب میگردد تا مدیران و کارکنان سازمان تصویر روشنتری از چگونگی کم و کیف فعالیتهای آموزشی به دست آورند.
هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت با موضوع «آموزش به بیمار» بر اساس مدل کرک پاتریک انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 50 پرستار بیمارستان حکیم جرجانی گرگان که در دوره آموزش به بیمار در سال 1391شرکت کرده بودند به روش تمام شماری انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه و چک لیستهایی خودساخته بود که به کمک آن اثربخشی دوره آموزشی بر اساس مدل کرک پاتریک در چهار سطح (واکنش، یادگیری، رفتار و نتیجهگیری). تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار آماری Spss16 و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان دادند که میانگین و انحراف معیار در سطح واکنش (17 + 6/95)، یادگیری( 7 + 85)، رفتار( 4/2 + 81) و نتیجه گیری(11 + 7/85) و شاخص کلی اثربخشی دوره 14/85درصد است که در مقایسه با شاخص اعتبار بخشی بیمارستان (85 درصد) نشاندهنده وضعیت مطلوب و اثربخش بودن دوره آموزشی است.
نتیجهگیری: در انتهای هر دوره آموزش ضمن خدمت میتوان با بکار گیری مدل پاتریک به ارزشیابی میزان اثربخشی ان پرداخت، زیرا که بخوبی تغییرات حاصل از آموزش را در سطح یادگیری و رفتار پرستاران نشان میدهد و مدیران پرستاری میتوانند در همان راستا برای دستیابی به شاخص بالاتری برنامهریزی کرد.
Hojjati H, Mehralizadeh Y, Farhadirad H, Alostany S, Aghamolaei M. Assessing the effectiveness of training outcome based on Kirkpatrick model: case study. مدیریت پرستاری 2013; 2 (3) :35-42 URL: http://ijnv.ir/article-1-161-fa.html
حجتی حمید، مهرعلیزاده یداله، فرهادی حمید، آلوستانی سودابه، اقاملایی محسن. ارزیابی اثربخش دوره های آموزش ضمن خدمت پرستاران بر اساس مدل پاتریک: مطالعه موردی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1392; 2 (3) :35-42