:: دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 60-49 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه بازار صادراتی در شرکت‌های دارویی با تأکید بر رقابت‌پذیری صادرات در شرایط همه‌گیری کرونا با رویکرد دلفی فازی
علی حسنوند1 ، محمد شریف کریمی* ، علی فلاحتی ، آزاد خانزادی1
1- گروه اقتصاد دانشگاه رازی
گروه اقتصاد دانشگاه رازی ، sharifkarimi@yahoo.com
چکیده:   (1396 مشاهده)
مقدمه: به منظور کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام و چرخش به طرف اقتصاد چند محصولی در صادرات، جهت­گیری سیاست­های صادراتی باید به سوی تولید و صدور کالاهای غیرنفتی تغییر یابد. یکی از این کالاها و صنایع غیر نفتی صنعت داروسازی است. که به عنوان یکی از صنایع استراتژیک همواره مورد توجه اقتصاددانان و  سیاست­گذاران در این زمینه بوده است. با توجه به این که دارو جزء صنایع با فناوری بالا محسوب می­شود و از کاربری نسبی بالایی نیز برخوردار است لذا گسترش رقابتمندی در این صنعت می­تواند افزایش اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی را به دنبال داشته باشد.
روش کار: جامعه آماری پژوهش فعالان حوزه تولید دارو بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری ‌هدفمند و بر ‌اساس اصل کفایت نظری 18 نفر از آنان به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. پژوهش حاضر بر پایه روش ترکیبی و به‌صورت کیفی و کمی و در رهیافت قیاسی استقرا‌یی است؛ که از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته است؛ و همچنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامه  دلفی فازی بوده است.
یافته­ها: نتایج  نشان دهنده این بود که عواملی مانند  کیفیت مواد اولیه در داروهای تولیدی، طول درمان داروهای تولیدی، ارزیابی و کنترل کیفیت، طراحی بسته‌بندی‌های جدید محافظ شده در برابر ویروس ها از جمله ویروس کرونا و افزایش تولید از طریق افزایش بهره‌وری جهت پاسخ‌گویی به نیازهای بازار بر توسعه بازار صادراتی در شرکت­های دارویی موثر است.
نتیجه­ گیری: برای موفقیت صنعت داروسازی در بازارجهانی باید به فاکتورهایی مانند کیفیت مواد اولیه در داروهای تولیدی، طول درمان داروهای تولیدی، ارزیابی و کنترل کیفیت، طراحی بسته‌بندی‌های جدید محافظ شده، توجه ویژه ای داشته باشند تا بتوانند در رقابت با سایر تولیدکنندگان  فعال در حوزه صنعت دارویی جهان رقابت داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: صنعت دارو، رقابت‌پذیری صادرات، دلفی فازی، کرونا
متن کامل [PDF 248 kb]   (464 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/10/9 | پذیرش: 1401/2/8 | انتشار: 1400/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها