[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 60-49 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه بازار صادراتی در شرکت‌های دارویی با تأکید بر رقابت‌پذیری صادرات در شرایط همه‌گیری کرونا با رویکرد دلفی فازی
علی حسنوند1، محمد شریف کریمی*، علی فلاحتی، آزاد خانزادی1
1- گروه اقتصاد دانشگاه رازی
گروه اقتصاد دانشگاه رازی ، sharifkarimi@yahoo.com
چکیده:   (129 مشاهده)
مقدمه: به منظور کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام و چرخش به طرف اقتصاد چند محصولی در صادرات، جهت­گیری سیاست­های صادراتی باید به سوی تولید و صدور کالاهای غیرنفتی تغییر یابد. یکی از این کالاها و صنایع غیر نفتی صنعت داروسازی است. که به عنوان یکی از صنایع استراتژیک همواره مورد توجه اقتصاددانان و  سیاست­گذاران در این زمینه بوده است. با توجه به این که دارو جزء صنایع با فناوری بالا محسوب می­شود و از کاربری نسبی بالایی نیز برخوردار است لذا گسترش رقابتمندی در این صنعت می­تواند افزایش اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی را به دنبال داشته باشد.
روش کار: جامعه آماری پژوهش فعالان حوزه تولید دارو بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری ‌هدفمند و بر ‌اساس اصل کفایت نظری 18 نفر از آنان به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. پژوهش حاضر بر پایه روش ترکیبی و به‌صورت کیفی و کمی و در رهیافت قیاسی استقرا‌یی است؛ که از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته است؛ و همچنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامه  دلفی فازی بوده است.
یافته­ها: نتایج  نشان دهنده این بود که عواملی مانند  کیفیت مواد اولیه در داروهای تولیدی، طول درمان داروهای تولیدی، ارزیابی و کنترل کیفیت، طراحی بسته‌بندی‌های جدید محافظ شده در برابر ویروس ها از جمله ویروس کرونا و افزایش تولید از طریق افزایش بهره‌وری جهت پاسخ‌گویی به نیازهای بازار بر توسعه بازار صادراتی در شرکت­های دارویی موثر است.
نتیجه­ گیری: برای موفقیت صنعت داروسازی در بازارجهانی باید به فاکتورهایی مانند کیفیت مواد اولیه در داروهای تولیدی، طول درمان داروهای تولیدی، ارزیابی و کنترل کیفیت، طراحی بسته‌بندی‌های جدید محافظ شده، توجه ویژه ای داشته باشند تا بتوانند در رقابت با سایر تولیدکنندگان  فعال در حوزه صنعت دارویی جهان رقابت داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: صنعت دارو، رقابت‌پذیری صادرات، دلفی فازی، کرونا
متن کامل [PDF 248 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/10/9 | پذیرش: 1401/2/8 | انتشار: 1400/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hasanvand A, karimi M S, falahati A, khanzadi A. Identifying and prioritizing the factors affecting the development of the export market in pharmaceutical companies with emphasis on export competitiveness in the context of the corona epidemic with the fuzzy Delphi approach. مدیریت پرستاری. 2022; 10 (4) :49-60
URL: http://ijnv.ir/article-1-908-fa.html

حسنوند علی، کریمی محمد شریف، فلاحتی علی، خانزادی آزاد. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه بازار صادراتی در شرکت‌های دارویی با تأکید بر رقابت‌پذیری صادرات در شرایط همه‌گیری کرونا با رویکرد دلفی فازی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1400; 10 (4) :60-49

URL: http://ijnv.ir/article-1-908-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410