1- گروه اقتصاد دانشگاه رازی گروه اقتصاد دانشگاه رازی ، sharifkarimi@yahoo.com
چکیده: (1380 مشاهده)
مقدمه: به منظور کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام و چرخش به طرف اقتصاد چند محصولی در صادرات، جهتگیری سیاستهای صادراتی باید به سوی تولید و صدور کالاهای غیرنفتی تغییر یابد. یکی از این کالاها و صنایع غیر نفتی صنعت داروسازی است. که به عنوان یکی از صنایع استراتژیک همواره مورد توجه اقتصاددانان و سیاستگذاران در این زمینه بوده است. با توجه به این که دارو جزء صنایع با فناوری بالا محسوب میشود و از کاربری نسبی بالایی نیز برخوردار است لذا گسترش رقابتمندی در این صنعت میتواند افزایش اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی را به دنبال داشته باشد. روش کار: جامعه آماری پژوهش فعالان حوزه تولید دارو بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری 18 نفر از آنان بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. پژوهش حاضر بر پایه روش ترکیبی و بهصورت کیفی و کمی و در رهیافت قیاسی استقرایی است؛ که از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته است؛ و همچنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی، پرسشنامه دلفی فازی بوده است. یافتهها: نتایج نشان دهنده این بود که عواملی مانند کیفیت مواد اولیه در داروهای تولیدی، طول درمان داروهای تولیدی، ارزیابی و کنترل کیفیت، طراحی بستهبندیهای جدید محافظ شده در برابر ویروس ها از جمله ویروس کرونا و افزایش تولید از طریق افزایش بهرهوری جهت پاسخگویی به نیازهای بازار بر توسعه بازار صادراتی در شرکتهای دارویی موثر است. نتیجه گیری: برای موفقیت صنعت داروسازی در بازارجهانی باید به فاکتورهایی مانند کیفیت مواد اولیه در داروهای تولیدی، طول درمان داروهای تولیدی، ارزیابی و کنترل کیفیت، طراحی بستهبندیهای جدید محافظ شده، توجه ویژه ای داشته باشند تا بتوانند در رقابت با سایر تولیدکنندگان فعال در حوزه صنعت دارویی جهان رقابت داشته باشند.
hasanvand A, karimi M S, falahati A, khanzadi A. Identifying and prioritizing the factors affecting the development of the export market in pharmaceutical companies with emphasis on export competitiveness in the context of the corona epidemic with the fuzzy Delphi approach. مدیریت پرستاری 2022; 10 (4) :49-60 URL: http://ijnv.ir/article-1-908-fa.html
حسنوند علی، کریمی محمد شریف، فلاحتی علی، خانزادی آزاد. شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه بازار صادراتی در شرکتهای دارویی با تأکید بر رقابتپذیری صادرات در شرایط همهگیری کرونا با رویکرد دلفی فازی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1400; 10 (4) :49-60