استرس، شیوه مقابلهای، دانشجویان علوم پزشکیبا توجه به وجود عوامل استرسزای متعدد در زندگی و محیط آموزشی دانشجویان، باید خدمات مشاورهای موجود در سطح دانشگاه و شهر را به آنها معرفی نموده و کلاسهای آموزشِ روشهای سالمِ مبارزه با استرس را برگزار کرد تا شاید بتوان از اثرات مخرب جسمی و روانی استرس بر این قشر کارآمد جلوگیری کرد. آمار توصیفی نشان داد بیشترین عامل استرسزا، آینده نامعلوم در 6/13% دانشجویان بود. مهمترین سیستم حمایتی، خانواده (2/89%) بوده و شایعترین شیوهی مقابله با استرس، راههای مقابله هیجانمدار با میانگین نمره 42/9± 11/47 (درحد خوب) در برابر راههای مشکلمدار با میانگین نمره 81/6±39/31 (درحد ضعیف) بوده است. نتایج آزمونهای تی، تحلیل واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون نشان داد که شیوههای مقابله هیجانمدار با زنده بودن والدین (025/0 =P) و جنس (00/0=P) و شیوههای مقابله مشکلمدار با مقطع تحصیلی (00/0 =P)، جنس (00/0 =P) و سن (00/0 =P) ارتباط معناداری داشته اند. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. نمونهها شامل 250 دانشجوی پرستاری، مامایی و فوریتهای پزشکی شهر ایرانشهر بودند که در زمان اجرای پژوهش (اردیبهشت تا خرداد 1389) مشغول به تحصیل و به روش تمام شماری انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، منابع استرسزا، نوع سیستم حمایتی و پرسشنامه شیوههای مقابلهای جالوویس بود. جهت تعیین اعتبار ابزار پژوهشگر ساخته، از نظرات اصلاحی ده نفر از اعضای هیئت علمی استفاده شد. پایایی پرسشنامه پژوهشگرساخته نیز ضریب آلفای کرونباخ به شیوه همسانی درونی، 64/0 به دست آمد. پایایی ابزار استاندارد جالوویس با استفاده از آزمون – باز آزمون با فاصله یک ماه 87/0 = r بود. پرسشنامهها توسط واحدهای پژوهش تکمیل شده و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای تحلیل واریانس یک طرفه، تی و تحلیل همبستگی در نرم افزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شدند و سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شد. هدف از مطالعه مذکور، تعیین منابع استرسزا و شیوههای مقابله با آن در دانشجویان پرستاری، مامایی و مرکز فوریتهای پزشکی بوده است. آموزش، تجربهای پراسترس به ویژه درحرف پزشکی است، بگونهای که آگاهی به منابع ایجادکننده و نحوه برخورد با آن بسیار مهم است.