1- durandishf@gmail.com واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.، mobina82.sr@gmail.com ، mobina82.sr@gmail.com 3- fatemhebrahimi@yahoo.com 4- Hashmipoorfarahnaz@gmail.com
چکیده: (2223 مشاهده)
مقدمه: با توجه به طیف گسترده علائم و ویژگیهای بالینی افسردگی اساسی، میتوان گفت که عوامل زیادی در شدت دورههای افسردگی، عود آنها و همچنین گستردگی پیامدهای آنها دخالت دارند؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسیتاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان، ذهن آگاهی و شفقت به خود در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی انجام شد. روشکار: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل کلیهی افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی بودند که به کلینیک ژوان شهر تهران در سال 1401 مراجعه نمودند. 30 نفر از بیماران مبتلا به افسردگی اساسی بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه کنترل (15 نفره) جایگزین شدند.ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس تنظیم شناختی هیجان، مقیاس شفقت به خود، مقیاس ارزیابی ذهن آگاهیو جلسات درمان مبتنی بر پدیرش و تعهد.دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بهطور معناداری منجر به تعدیل راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، افزایش شفقت به خود و ذهنآگاهی در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسیشد (01/0>P). نتیجهگیری: براساس یافتههای حاصل از پژوهش میتوان گفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند بهعنوان مداخلهای مؤثر برای بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، افزایش شفقت به خود و ذهنآگاهی در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسیمورد استفاده قرار گیرد.
Dourandish F, rozban S, Ebrahimi Meymand F, Hashemipor F. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on cognitive regulation of emotion, mindfulness and self-compassion in patients with major depression. مدیریت پرستاری 2022; 11 (3) :1-11 URL: http://ijnv.ir/article-1-959-fa.html
دوراندیش فخری، روزبان ثریا، ابراهیمی میمند فاطمه، هاشمی پور فرحناز. تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان، ذهن آگاهی و شفقت به خود در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1401; 11 (3) :1-11