[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 33-41 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز مدیران مراکز درمانی-آموزشی شهر کرمانشاه
زینب فرجی گلیانه1، فرامرز ملکیان*، مریم اسلام پناه3، الهام کاویانی4
1- zeinabfaraji2020@gmail.com
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، Faramarz.malekian45@yahoo.com ، Faramarz.malekian45@yahoo.com
3- Eslampanahm@yahoo.com
4- Eli.Kaveani@gmail.com
چکیده:   (435 مشاهده)
مقدمه: دنیای امروز به این باور رسیده است که کلید توسعه و اثربخشی سازمان‌ها در دستان مدیران موفق است. اگرچه عوامل متعددی در کارایی و اثربخشی یک سازمان نقش دارد، با‌این‌حال بی‌شک همه اذعان دارند که مدیریت مناسب سازمان یکی از اصلی‌ترین این عوامل است.
روش کار: این پژوهش با رویکرد کیفی انجام گرفت و از نظر هدف، پژوهشی کاربردی توسعه­ای می­باشد که مشتمل بر دو مرحله مطالعه اسناد و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در مرحله مطالعه اسناد جامعه مورد بررسی کلیه اسناد مرتبط و در دسترس این حوزه بود و روش نمونه گیری از نوع هدفمند دردسترس و حجم نمونه ۱۶ سند بود. در مرحله دوم، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید و جامعه مورد نظر مدیران ارشد، معاونین و صاحب نظران  مراکز بهداشتی-درمانی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی ۱۲ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. لازم به ذکر است در هر دو مرحله نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل داده­ها به روش تحلیل داده بنیاد با رویکرد گلیزری و برمبنای کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام گرفت. جهت بررسی روایی در هر دو مرحله از روایی محتوایی و برای اطمینان از اعتبار آنها از روش بازبینی توسط اعضا و بررسی همکار استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه‌ها بیانگر این بود که شایستگی‌های مورد نیاز مدیران مراکز درمانی آموزشی شامل دو مقوله کلی شایستگی‌های پیش‌برنده شغلی و شایستگی‌های تعاملی می‌شود. که شایستگی‌های پیش‌برنده شغلی خود شامل پنج زیر مقوله (شایستگی‌های اجرایی، شایستگی‌های ارتباطی، شایستگی‌های توسعه‌ای، شایستگی‌های تیمی و شایستگی‌های دانشی) می‌باشد و شایستگی‌های تعاملی نیز شامل چهار زیر مقوله (شایستگی‌های نگرشی، شایستگی‌های شخصیتی، شایستگی‌های کنترلی و شایستگی‌های عمومی) می‌باشد.
نتیجه‌گیری: بر مبنای یافته‌های پژوهش می‌توان بیان داشت که این نه شایستگی می‌توانند راهنمای عمل مدیران مراکز درمانی آموزشی باشند و مدیرانی که از این شایستگی‌های برخوردار باشند به‌راحتی می‌توانند سازمان را در رسیده به هدف‌های خود یاری نمایند.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، شایستگی ­های مدیران، مراکز درمانی-آموزشی، نظریه داده بنیاد، رویکرد گلیزری.
متن کامل [PDF 302 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/28 | پذیرش: 1399/6/3 | انتشار: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

faraji Z, malekian F, Eslampanah M, Kaveani E. Identifying the competencies required by managers of medical-educational centers in Kermanshah. مدیریت پرستاری. 2020; 9 (2) :33-41
URL: http://ijnv.ir/article-1-703-fa.html

فرجی گلیانه زینب، ملکیان فرامرز، اسلام پناه مریم، کاویانی الهام. شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز مدیران مراکز درمانی-آموزشی شهر کرمانشاه. فصلنامه مديريت پرستاري. 1399; 9 (2) :33-41

URL: http://ijnv.ir/article-1-703-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4240