[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 89-75 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شفقت به خود بر سرمایه روانشناختی،رضایت شغلی و خستگی هیجانی در پرستاران
الهه دادخواه ، شهربانو دهرویه*
استادیار،گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران ، fateme.dehroye@gmail.com
چکیده:   (852 مشاهده)
مقدمه: مشاغل پرستاری، ماهیتی پراسترس و پرآشوب دارند، به‌طوری که پرستاران مجبورند در محیط‌هایی با تراکم بیمار بسیار بالا و امکانات محدود به ارائه خدمات درمانی و مراقبتی بپردازند. این شرایط دشوار، منجر به بروز سطوح بالای استرس و اضطراب در بین این قشر زحمتکش می‌شود. 
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر سرمایه روانشناختی، رضایت شغلی و خستگی هیجانی در پرستاران است. 
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع تجربی و نیمه آزمایشی با استفاده از روش پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل پرستاران بیمارستان رازی قائمشهر در سال (۱۴۰۳) بودند. تعداد (۳۰) نفر از این افراد با استفاده از روش هدفمند انتخاب شدند و سپس با استفاده از روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سرمایه‌های روانشناختی لوتانز (2007) (PCQ)، رضایت شغلی مینه سوتا(1977) (MSQ) و خستگی هیجانی چن و همکاران(2019) جمع‌آوری شدند. پروتکل رویکرد مبتنی بر شفقت براساس طرح درمانی گیلبرت برنامه‌ریزی و اجرا شد. سپس داده‌ها با استفاده از روش کواریانس چند متغیره و تک متغیره در نرم افزار SPSS 26 تحلیل شدند. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد تمام متغیرهای وابسته شامل سرمایه روانشناختی (P<0.05, F (25,1) 105.17)، رضایت شغلی P< 0.05, F=64.38 (25, 1)) و خستگی هیجانی
(P< 0.05, F = 427.56) (25, 1)، در مرحله پس‌آزمون معنادار شده‎‌اند. بنابراین آموزش شفقت به خود بر روی سرمایه روانشناختی، رضایت شغلی و خستگی هیجانی در پرستاران اثر بخش بود. 
نتیجه‌‌گیری: براساس یافته‌ها می‎‌توان نتیجه گرفت که پرستاران می‎‌توانند با پرورش روحیه خود شفقت‌ورزی در درونشان، در مسیر مراقبت از ارزش‌ها و اصول اخلاقی و انسانی گام بردارند. این امر به آن‌ها کمک می‎کند تا با درک و پذیرش مشکلات و شکست‌های خود، از منظر مهربانانه و همدلانه به آن‌ها نگاه کرده و در جهت بهبود و رشد خود تلاش کنند. همچنین آموزش شفقت به خود نه تنها تأثیر مثبتی بر سرمایه روان‌شناختی پرستاران دارد، بلکه می‌تواند به افزایش رضایت شغلی و کاهش خستگی هیجانی آن‌ها نیز منجر شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش شفقت به خود، پرستاران، خستگی، رضایت شغلی، سرمایه روانشناختی، هیجانی
متن کامل [PDF 409 kb]   (246 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/30 | پذیرش: 1403/9/17 | انتشار: 1403/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadkhah E, Dehrouyeh S. The effectiveness of self-compassion training on psychological capital, job satisfaction and emotional exhaustion in nurses. مدیریت پرستاری 2024; 13 (1) :75-89
URL: http://ijnv.ir/article-1-1107-fa.html

دادخواه الهه، دهرویه شهربانو. اثربخشی آموزش شفقت به خود بر سرمایه روانشناختی،رضایت شغلی و خستگی هیجانی در پرستاران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (1) :75-89

URL: http://ijnv.ir/article-1-1107-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4703