[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 74-63 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه مدیریت کیفیت جامع و کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستان‌های منتخب خوزستان1402
دانیال اسلامی پناه1 ، اباسط میرزایی* ، سعاد محفوظ‌پور
1- واحد جنوب
دانشیار، مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصادی سلامت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، واحد علوم پزشکی تهران ، drabasatmirzaei@gmail.com
چکیده:   (633 مشاهده)
مقدمه: مدیریت کیفیت جامع در مراقبت‌های بهداشتی یک رویکرد جامع برای ارائه مراقبت برتر از بیمار، کارایی عملیاتی و بهبود مستمر است. کیفیت خدمات بیمارستانی ابعاد مختلفی از جمله اثربخشی بالینی، ایمنی، بیمار محوری وکارایی را دربر می‌گیرد و پرستاران بزرگترین گروه ارائه دهنده خدمات در نظام سلامت هستند که می‌توانند بر کیفیت خدمات تأثیر بگذارند. 
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و کیفیت خدمات بیمارستانی است که توسط پرستاران در بیمارستان‌های منتخب استان خوزستان درک می‌شود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به‌ لحاظ گردآوری داده‌ها پیمایشی همبستگی است. جامعه آماری، پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی درمانی منطقه‌ای استان خوزستان (ابوذر اهواز و گنجویان دزفول) است. نمونه پژوهش  (269) نفر بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها یک پرسشنامه استاندارد است که روایی آن تأیید و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از (7/0) است. تحلیل آمار توصیفی توسط نرم‌افزار SPSS 22  و برای آزمون فرضیات پژوهش از مدل معادلات ساختاری توسط نرم‌افزار Smart PLS 3 استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد (27) درصد نمونه‌ها را مردان و (73) درصد را زنان تشکیل داده و (6/57) درصد نمونه‌ها در رده سنی (۲۰) تا (۳۰) سال بوده و (6/86) درصد از نمونه‌ها دارای تحصیلات کارشناسی می‌باشند. ابعاد متغیر کیفیت خدمات بیمارستانی (HSQ) به میزان قوی‌تر در جامعه نسبت به ابعاد متغیر مدیریت کیفیت جامع (TQM) وجود دارند. همچنین ازبین ابعاد مدیریت کیفیت جامع، بُعد مدیریت فرآیند و مشتری‌مداری به‌ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را داشته که در مقایسه با ابعاد پنج‌گانه متغیر کیفیت خدمات بیمارستانی، بُعد اعتماد و همدلی به ترتیب قوی‌ترین و ضعیف‌ترین بُعد می‌باشند. مدیریت کیفیت جامع با کیفیت خدمات بیمارستانی رابطه مثبت و معنادار دارد و اعمال اصول مدیریت کیفیت جامع منجربه افزایش کیفیت خدمات بیمارستانی می‌شود. 
نتیجه‌‌گیری: بنابر یافته‌های پژوهش، اجرای شیوه‌های مدیریت کیفیت جامع دریک محیط بیمارستانی می‌تواند منجربه رویکردی جامع برای بهبود کیفیت شود که درنهایت منجربه سطوح بالاتر کیفیت خدمات برای بیماران و سایر ذینفعان می‌شود.
واژه‌های کلیدی: کیفیت، کیفیت خدمات بیمارستانی، مدیریت کیفیت جامع
متن کامل [PDF 405 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/30 | پذیرش: 1403/8/20 | انتشار: 1403/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslamipanah D, Mirzaei A, Mahfoozpour S. The relationship between total quality management and hospital services quality from the perspective of nurses in selected hospitals of khuzestan 2023. مدیریت پرستاری 2024; 13 (1) :63-74
URL: http://ijnv.ir/article-1-1099-fa.html

اسلامی پناه دانیال، میرزایی اباسط، محفوظ‌پور سعاد. رابطه مدیریت کیفیت جامع و کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستان‌های منتخب خوزستان1402. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (1) :63-74

URL: http://ijnv.ir/article-1-1099-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4703