1- واحد جنوب دانشیار، مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصادی سلامت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، واحد علوم پزشکی تهران ، drabasatmirzaei@gmail.com
چکیده: (633 مشاهده)
مقدمه: مدیریت کیفیت جامع در مراقبتهای بهداشتی یک رویکرد جامع برای ارائه مراقبت برتر از بیمار، کارایی عملیاتی و بهبود مستمر است. کیفیت خدمات بیمارستانی ابعاد مختلفی از جمله اثربخشی بالینی، ایمنی، بیمار محوری وکارایی را دربر میگیرد و پرستاران بزرگترین گروه ارائه دهنده خدمات در نظام سلامت هستند که میتوانند بر کیفیت خدمات تأثیر بگذارند. هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و کیفیت خدمات بیمارستانی است که توسط پرستاران در بیمارستانهای منتخب استان خوزستان درک میشود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی همبستگی است. جامعه آماری، پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی منطقهای استان خوزستان (ابوذر اهواز و گنجویان دزفول) است. نمونه پژوهش (269) نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها یک پرسشنامه استاندارد است که روایی آن تأیید و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از (7/0) است. تحلیل آمار توصیفی توسط نرمافزار SPSS 22 و برای آزمون فرضیات پژوهش از مدل معادلات ساختاری توسط نرمافزار Smart PLS 3 استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد (27) درصد نمونهها را مردان و (73) درصد را زنان تشکیل داده و (6/57) درصد نمونهها در رده سنی (۲۰) تا (۳۰) سال بوده و (6/86) درصد از نمونهها دارای تحصیلات کارشناسی میباشند. ابعاد متغیر کیفیت خدمات بیمارستانی (HSQ) به میزان قویتر در جامعه نسبت به ابعاد متغیر مدیریت کیفیت جامع (TQM) وجود دارند. همچنین ازبین ابعاد مدیریت کیفیت جامع، بُعد مدیریت فرآیند و مشتریمداری بهترتیب بیشترین و کمترین میانگین را داشته که در مقایسه با ابعاد پنجگانه متغیر کیفیت خدمات بیمارستانی، بُعد اعتماد و همدلی به ترتیب قویترین و ضعیفترین بُعد میباشند. مدیریت کیفیت جامع با کیفیت خدمات بیمارستانی رابطه مثبت و معنادار دارد و اعمال اصول مدیریت کیفیت جامع منجربه افزایش کیفیت خدمات بیمارستانی میشود. نتیجهگیری: بنابر یافتههای پژوهش، اجرای شیوههای مدیریت کیفیت جامع دریک محیط بیمارستانی میتواند منجربه رویکردی جامع برای بهبود کیفیت شود که درنهایت منجربه سطوح بالاتر کیفیت خدمات برای بیماران و سایر ذینفعان میشود.
Eslamipanah D, Mirzaei A, Mahfoozpour S. The relationship between total quality management and hospital services quality from the perspective of nurses in selected hospitals of khuzestan 2023. مدیریت پرستاری 2024; 13 (1) :63-74 URL: http://ijnv.ir/article-1-1099-fa.html
اسلامی پناه دانیال، میرزایی اباسط، محفوظپور سعاد. رابطه مدیریت کیفیت جامع و کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستانهای منتخب خوزستان1402. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (1) :63-74