[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 8-7 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی توسعه‌ی مهارت‌های ارتباطی همدلانه با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا در میان اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان
امیرهوشنگ نظرپوری* ، میلاد امرایی ، الهه کوه نشین
دانشیار دانشگاه لرستان، گروه مدیریت بازرگانی، خرم آباد، ایران ، nazarpouri.a@lu.ac.ir
چکیده:   (376 مشاهده)
مقدمه و هدف: توسعه‌ی مهارت‌های ارتباطی همدلانه به عنوان یک عنصر حیاتی در روابط انسانی، اهمیت بالایی دارد و در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و حرفه‌ای تأثیرگذار است. این مهارت‌ها توانایی فرد را در درک، تجزیه و تحلیل و پاسخگویی به احساسات و نیازهای دیگران بهبود می‌بخشد و به ایجاد ارتباطات بهتر، عمیق‌تر و مؤثرتر منجر می‌شود. در محیط‌های کاری، ارتباط همدلانه می‌تواند به افزایش رضایت شغلی، تقویت همکاری تیمی و بهبود عملکرد کلی سازمان‌ها کمک کند. همچنین، در زمینه‌های آموزشی، این مهارت باعث تقویت انگیزه و یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان می‌شود. به طور کلی، توسعه مهارت‌های ارتباطی همدلانه نه تنها به بهبود روابط بین‌فردی کمک می‌کند، بلکه موجب شکل‌گیری یک جامعه همدل‌تر و متعهدتر به یکدیگر خواهد شد. لذا باتوجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه‌ی مهارت‌های ارتباطی همدلانه با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا در میان اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه انجام پذیرفت.
روش کار: روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا می­باشد. برای بررسی عمیق مفاهیم مورد نظر از روش مطالعه اسنادی و بررسی مبانی نظری و همچنین مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. مشارکت کنندگان ۱۰ نفر از اعضای هیأت علمی و مدرسان با سابقه و مطرح در دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بودند که با استفاده از شیوه نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. در تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. برای بررسی صحت یافته‌ها از روش بررسی توسط اعضا استفاده شد. برای تعیین پایایی، از روش پایایی بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌ها نشان دادند مهارت‌های ارتباطی همدلانه در چهار دسته؛ مهارت‌های شناختی، مهارت‌های هیجانی (عاطفی)، مهارت اخلاقی و مهارت رفتاری مطرح می‌شوند. این مؤلفه‌ها می‌توانند در بهبود عملکرد سیستم بهداشت، آموزش و درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان مورد استفاده قرار گیرند.
نتیجه ­گیری: با تقویت مهارت‌های شناختی، هیجانی، اخلاقی و رفتاری، اساتید و اعضای هیأت علمی قادر خواهند بود تا ارتباطات مؤثرتری با دانشجویان و همکاران خود برقرار کنند و در نهایت کیفیت خدمات آموزشی و درمانی را ارتقاء دهند. بنابراین، توجه به توسعه‌ی این مهارت‌ها برای تحقق اهداف آموزشی و بهداشتی در دانشگاه‌ها ضروری است.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های ارتباطی همدلانه، مهارت شناختی، مهارت عاطفی، مهارت رفتاری، مهارت اخلاقی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/10 | پذیرش: 1403/10/20 | انتشار: 1403/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazarpouri A H, Amraie M, kohneshin E. Presenting the development model of empathic communication skills using content analysis technique among professors and faculty members of Lorestan University of Medical Sciences. مدیریت پرستاری 2024; 13 (2) :7-8
URL: http://ijnv.ir/article-1-1080-fa.html

نظرپوری امیرهوشنگ، امرایی میلاد، کوه نشین الهه. ارائه الگوی توسعه‌ی مهارت‌های ارتباطی همدلانه با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا در میان اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (2) :7-8

URL: http://ijnv.ir/article-1-1080-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4689