دانشیار دانشگاه لرستان، گروه مدیریت بازرگانی، خرم آباد، ایران ، nazarpouri.a@lu.ac.ir
چکیده: (376 مشاهده)
مقدمه و هدف: توسعهی مهارتهای ارتباطی همدلانه به عنوان یک عنصر حیاتی در روابط انسانی، اهمیت بالایی دارد و در عرصههای مختلف زندگی فردی و حرفهای تأثیرگذار است. این مهارتها توانایی فرد را در درک، تجزیه و تحلیل و پاسخگویی به احساسات و نیازهای دیگران بهبود میبخشد و به ایجاد ارتباطات بهتر، عمیقتر و مؤثرتر منجر میشود. در محیطهای کاری، ارتباط همدلانه میتواند به افزایش رضایت شغلی، تقویت همکاری تیمی و بهبود عملکرد کلی سازمانها کمک کند. همچنین، در زمینههای آموزشی، این مهارت باعث تقویت انگیزه و یادگیری دانشآموزان و دانشجویان میشود. به طور کلی، توسعه مهارتهای ارتباطی همدلانه نه تنها به بهبود روابط بینفردی کمک میکند، بلکه موجب شکلگیری یک جامعه همدلتر و متعهدتر به یکدیگر خواهد شد. لذا باتوجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعهی مهارتهای ارتباطی همدلانه با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا در میان اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه انجام پذیرفت. روش کار: روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا میباشد. برای بررسی عمیق مفاهیم مورد نظر از روش مطالعه اسنادی و بررسی مبانی نظری و همچنین مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. مشارکت کنندگان ۱۰ نفر از اعضای هیأت علمی و مدرسان با سابقه و مطرح در دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بودند که با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند و روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. در تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. برای بررسی صحت یافتهها از روش بررسی توسط اعضا استفاده شد. برای تعیین پایایی، از روش پایایی بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان دادند مهارتهای ارتباطی همدلانه در چهار دسته؛ مهارتهای شناختی، مهارتهای هیجانی (عاطفی)، مهارت اخلاقی و مهارت رفتاری مطرح میشوند. این مؤلفهها میتوانند در بهبود عملکرد سیستم بهداشت، آموزش و درمان در دانشگاههای علوم پزشکی استان مورد استفاده قرار گیرند. نتیجه گیری: با تقویت مهارتهای شناختی، هیجانی، اخلاقی و رفتاری، اساتید و اعضای هیأت علمی قادر خواهند بود تا ارتباطات مؤثرتری با دانشجویان و همکاران خود برقرار کنند و در نهایت کیفیت خدمات آموزشی و درمانی را ارتقاء دهند. بنابراین، توجه به توسعهی این مهارتها برای تحقق اهداف آموزشی و بهداشتی در دانشگاهها ضروری است.
Nazarpouri A H, Amraie M, kohneshin E. Presenting the development model of empathic communication skills using content analysis technique among professors and faculty members of Lorestan University of Medical Sciences. مدیریت پرستاری 2024; 13 (2) :7-8 URL: http://ijnv.ir/article-1-1080-fa.html
نظرپوری امیرهوشنگ، امرایی میلاد، کوه نشین الهه. ارائه الگوی توسعهی مهارتهای ارتباطی همدلانه با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا در میان اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (2) :7-8