[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 4-3 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی علل وقفه‌های گردش کار پرستاران در بیمارستان‌های دولتی کاشان
سید محمد عباس زاده ، نیوشا پورسعادت ، ناهید دهقان نیری*
استاد تمام پرستاری، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، nahid.nayeri@gmail.com
چکیده:   (405 مشاهده)
مقدمه:
 وقفه های گردش­کار به معنای توقف در فعالیت های انسانی است که در اثر منابع داخلی و خارجی ایجاد گردیده و در حرفه مراقبت سلامت،  ضمن ایجاد خطاهای کاری و به خطرانداختن ایمنی بیماران، کارایی و بهره­وری کارکنان را نیز کاهش می­دهند. بنابراین شناسایی دقیق منابع و علل بروز وقفه­ها به منظور برنامه ریزی جهت کاهش این پدیده و افزایش بهره وری پرستاران  بسیار مهم است. هدف مطالعه حاضر بررسی منابع ایجادکننده وقفه های گردش کار پرستاران در بیمارستان های دولتی کاشان است.
روش بررسی­:
 مطالعه حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع کاربردی است که  در سال 1402 بر روی کلیه پرستاران بیمارستانهای دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی در هر بیمارستان بر اساس حجم نمونه برآورد شده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه خودگزارش­دهی وقفه­های گردش کار پرستاری جمع آوری شد و تجزیه و تحلیل با استفاده از    SPSS نسخه 21 انجام گردید.


یافته­ ها:
در مجموع 300 پرستار از 330 پرستار پرسشنامه ها را تکمیل کردند که در نتیجه نرخ پاسخ­دهی 90.9 درصد به دست آمد. اکثر شرکت کنندگان زن (79.3%)، متاهل (76.7%)، غیر سرپرست خانوار (78.3%) و دارای مدرک لیسانس پرستاری (82.3%) بودند. بیشترین فراوانی وقفه ها در بخش های اتاق عمل، جراحی، بستری روان و آیسیو گزارش شده است. به طور کلی، مهم‌ترین وقفه‌ها مربوط به پاسخگویی به تماس‌های تلفنی، تاخیر در حضور همکاران، خرابی تجهیزات، درخواست‌های ناگهانی بیماران بود.
نتیجه گیری:
در بیمارستان‌های کاشان، بیشترین میزان وقفه‌های کاری پرستاران در اتاق‌های عمل گزارش شد. بنابراین شایسته است مدیریت پرستاری این بیمارستان‌ها با  اجرای راهکارهای مناسب برای کاهش بروز وقفه‌ها، ایمنی بیمار و کارایی و کیفیت خدمات مراقبت‌های سلامت را در اتاق عمل و سایر بخش‌ها بهبود بخشند.
 
واژه‌های کلیدی: ایمنی بیمار، وقفه‌های گردش کار
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/10 | پذیرش: 1403/10/8 | انتشار: 1403/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaszadeh M, Poursaadat N, Dehghan-Nayeri N. Investigating Workflow Interruptions among Nurses: Operating Rooms with the Highest Frequency of Interruptions, What is the Role of Phone Interruptions !?. مدیریت پرستاری 2024; 13 (2) :3-4
URL: http://ijnv.ir/article-1-1114-fa.html

عباس زاده سید محمد، پورسعادت نیوشا، دهقان نیری ناهید. بررسی علل وقفه‌های گردش کار پرستاران در بیمارستان‌های دولتی کاشان. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (2) :3-4

URL: http://ijnv.ir/article-1-1114-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4689