دانشیار گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامائی شهید بهشتی رشت، رشت، ایران ، pouralizadehm@gmail.com
چکیده: (397 مشاهده)
مقدمه:رهبری در آموزش بالینی مفهومی پیچیده و ذهنی است هرچند نظریهپردازان آن را مهمترین اقدام برای دستیابی به اهداف آموزشی میدانند. با تحولات و محدودیتهای اخیر در آموزش پرستاری که به دنبال تغییرات محیطی، فرهنگی و پیشرفتهای اخیر دنیا در بعد فناوریهای آموزش مجازی و اقبال مدرسین در کاربرد استراتژیها نوین، به نظر میرسد مؤلفههای رهبری آموزش بالینی در آموزش پرستاری دچار تغییراتی اساسی شده باشد و لازم است این مفهوم بازتعریف شود. بنابراین این مطالعه باهدف تحلیل مفهوم رهبری آموزشی در مدرسین بالینی انجام گرفت. روش کار:آنالیز مفهوم رهبری آموزشی، بر اساس مدل واکر و آوانت (2019) در هشت گام با جستوجو و تحلیل مطالعات از پایگاههای معتبر اطلاعاتی همانندScopus،PubMed،Web of sciencesو موتور جستجوگر گوگل اسکالر انجام شد. از کلیدواژههایNursing،Education وLeadership در بازه زمانی ژانویه 1974 تا ژون 2024 استفاده شد. کیفیت مقالات توصیفی باهمکاری دو محقق و با چک لیست STROB بررسی شد. در نهایت 25 مرتبط با مفهوم، مورد آنالیز قرار گرفتند. همچنین در طول مطالعه، نویسندگان آیتم های چک لیست SRQR را رعایت کردند. یافتهها:ویژگی های رهبری مدرسین بالینی پرستاری شامل قانون مداری، موقعیتی بودن، تحول گرایی، رفتارهای مستبدانه، مشارکت، تفویض اختیار دادن، مربی بودن، مهارت پاداش و تنبیه داشتن، جذاب بودن و اخلاق مدار بودن می باشد. این ویژگی ها در اثر صلاحیت شناختی و عاطفی مدرس، خصوصیات فردی وی و نحوه برخورد با فرصت های محیطی بوجود می آید. در نهایت منجر به دستیابی به اهداف آموزشی در بالین پرستاری و کیفیت مراقبت پرستاری خواهد شد. نتیجهگیری:مطالعه حاظر به وضوح و شفافیت مفهوم رهبری آموزشی مدرسین پرستاری کمک کرد. بنابراین پژوهشگران میتوانند ابزارها و روشهای اندازهگیری مناسبی برای رهبری آموزشی در این حیطه بسازند. همچنین مطالعه به تفسیر درستی از رفتار های مدرسین پرستاری کمک خواهد کرد. هرچند پیشنهاد می گردد برای تایید بیشتر تجزیه و تحلیل مفهوم رهبری آموزشی، مطالعات کیفی تحلیل محتوا نیز توسط پژوهشگران انجام گیرد.
Pouralizadeh M, Ebadi A, kazemnezhad leyli E, Bazzi A. Educational Leadership in Clinical Nursing Professors: A Concept Analysis with Walker and Avant’s Approach. مدیریت پرستاری 2024; 13 (2) :11-12 URL: http://ijnv.ir/article-1-1118-fa.html
پورعلیزاده ملوک، عبادی عباس، کاظم نژاد لیلی احسان، بزی علی. رهبری آموزشی در اساتیدبالینی پرستاری: تحلیل مفهوم با رویکرد واکر اوانت. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (2) :11-12