دکترای پرستاری، دانشیار، گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.، zrooddehghan@yahoo.com ، zrooddehghan@yahoo.com 2- dehghann@tums.ac.ir 3- ahosseinis@razi.tums.ac.ir 4- s-tajdari@farabi.tums.ac.ir 5- karimiraoofeh91@gmail.com
چکیده: (107 مشاهده)
مقدمه: یکی از روش های ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری حاکمیت بالینی است. از طرفی، اصلاح و پیشبرد مهارت های مدیریتی دانشجویان پرستاری جهت دستیابی به اهداف حاکمیت بالینی امری ضروری است. یکی از شیوه های آموزش اثربخش جنبه های مختلف مدیریت در سیستم های بهداشتی و درمانی، شبیه سازی است.
هدف: این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش به شیوه شبیه سازی حاکمیت بالینی و مدیریت پرستاری در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش : مطالعه حاضر یک مطالعه توسعه اموزشی است که بر روی 41 نفر از دانشجویان ترم هشت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. در این مطالعه از روش نمونه گیری دردسترس استفاده شد. سپس دانشجویان به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل(19 نفر) و مداخله (21نفر) تقسیم بندی شدند. برای هر دو گروه روز اول کارآموزی در مرکز مهارت های بالینی، توسط مدیر محترم گروه مدیریت دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد. گروه کنترل همه روزهای باقی مانده از کارآموزی را در بیمارستان حضرت مهدی طبق تقسیم بندی انجام شده از سوی امور بالینی دانشکده طی کردند. دانشجویان گروه مداخله، برنامه روز اول را مشابه با گروه کنترل طی کردند و در روز دوم کارآموزی، دانشجویان در اسکیل لب که امکانات و فرایندهای لازم برای شبیه سازی فراهم شده بود، حاضر شدند. دانشجویان در گروه های دو تا سه نفر می بایست کلیه اقداماتی که در واحد مدیریت در بیمارستان انجام می دهند را در محیط اسکیل لب انجام می دادند. روزهای آتی کارآموزی دانشجویان گروه مداخله در بخش های متفاوت بیمارستان حضرت مهدی انجام شد. در روز پایانی کارآموزی، دانشجویان هر دو گروه، درآزمون نیمه آسکی طراحی شده با سوالات هم ارز در سه ایستگاه: برنامه نویسی، استخراج خرابی های تجهیزات و ساختمان و کنترل عفونت شرکت کردند. ناظران در آزمون نیمه آسکی از چک لیست های از پیش تهیه شده جهت ارزیابی دانشجویان استفاده کردند.
یافته ها : پس از انجام مداخله، بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر میانگین نمرات کنترل عفونت (002/0P=) و استخراج خرابی های تجهیزات و ساختمان(001/0 P=)تفاوت آماری معناداری وجود داشت. اگرچه تفاوت آماری معنی داری پس از مداخله بین دو گروه از نظر میانگین نمرات ایستگاه برنامه نویسی وجود نداشته است(1/0P= ).
نتیجه گیری: با به کارگیری روش شبیهسازی، دانشکدههای پرستاری میتوانند مهارتهای مدیریتی و رهبری را در دانشجویان توسعه دهند و آنان را برای نقشهای رهبری و مدیریتی آینده آماده کنند.
Raoofeh Z, Dehghan Nayeri N, Hosseini A, Tajdari S, Karimi R. Design, Implement, and Evaluate Clinical Governance and Nursing Management Education using Simulation-based methods at the Clinical Skills Center of the School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences in 2024: An Educational Development Study.. مدیریت پرستاری 2025; 13 (3) :3-4 URL: http://ijnv.ir/article-1-1126-fa.html
روددهقان زهرا، دهقان نیری ناهید، حسینی امین، تاجداری ستاره، کریمی رئوفه. طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش به شیوه شبیه سازی حاکمیت بالینی و مدیریت پرستاری در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1403: یک مطالعه توسعه آموزشی.. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (3) :3-4