1- siminsharafi68@gmail.com 2- mohammad esmailzade 3- Javad Ghoddoosi Nejad دانتشگاه علوم پزشکی بیرجند، Malihe Kh ، mali.khodadoost@gmail.com
چکیده: (33 مشاهده)
مقدمه:ترخیص بیماران علیرغم توصیههای پزشکی (DAMA) نه تنها سلامت بیمار را به خطر میاندازد، بلکه نشاندهنده نارضایتی از خدمات درمانی و منجر به افزایش هزینههای بهداشتی میشود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله مذاکره پرستار با بیمار بر میزان ترخیص DAMA و رضایتمندی بیماران از کیفیت مراقبتهای پرستاری انجام شد. روشها:این مطالعه نیمهتجربی در سال ۱۴۰۲ بر روی ۶۰ بیمار بستری در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت. بیماران به روش بلوکبندی تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه ۳۰ نفر) تقسیم شدند. برای گروه مداخله، فرآیند مذاکره ساختاریافته بر اساس مدل ۷ مرحلهای «گرین هالگ» اجرا شد. گروه کنترل مراقبتهای معمول را دریافت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای مشخصات دموگرافیک، چکلیست علل DAMA و پرسشنامه استاندارد رضایتمندی از خدمات پرستاری لامونیکا-آبریست جمعآوری و با نرمافزار SPSS و آزمونهای تی مستقل، تی زوجی، کای دو و فیشر تحلیل شدند. یافتهها:قبل از مداخله، بین میانگین نمرات رضایتمندی دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت(P=0. 72).پس از مداخله، میانگین نمره رضایتمندی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری یافت(P<0.001). همچنین، میزان ترخیص DAMA در گروه مداخله به طور معناداری کمتر از گروه کنترل بود(P<0.001). نتیجهگیری:به کارگیری مهارت مذاکره ساختاریافته توسط پرستاران میتواند بهطور همزمان منجر به افزایش رضایتمندی بیماران از کیفیت مراقبتها و کاهش معنادار میزان ترخیص علیرغم توصیههای پزشکی شود. بنابراین، گنجاندن آموزشهای مهارت مذاکره در برنامههای آموزشی پرستاران و به کارگیری آن در فرآیند مراقبت، بهعنوان یک راهکار عملیاتی مؤثر برای بهبود شاخصهای کیفیت خدمات و ایمنی بیمار پیشنهاد میشود. .
sharafi S, esmailzade M, ghodoosinejad J, khodadoost M. The Impact of Nurse-Patient Negotiation on Discharge Against Medical Advice and Patient Satisfaction with the Quality of Nursing Care: A Quasi-Experimental Study. مدیریت پرستاری 2025; 13 (3) URL: http://ijnv.ir/article-1-1153-fa.html
شرفی سیمین، اسماعیل زاده محمد، قدوسی نژاد جواد، خدادوست ملیحه. تاثیر مذاکره پرستار با بیمار بر ترخیص علیرغم توصیههای پزشکی و رضایتمندی بیماران از کیفیت مراقبت پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (3)