[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مذاکره پرستار با بیمار بر ترخیص علیرغم توصیه‌های پزشکی و رضایتمندی بیماران از کیفیت مراقبت پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی
سیمین شرفی1 ، محمد اسماعیل زاده2 ، جواد قدوسی نژاد3 ، ملیحه خدادوست*
1- siminsharafi68@gmail.com
2- mohammad esmailzade
3- Javad Ghoddoosi Nejad
دانتشگاه علوم پزشکی بیرجند، Malihe Kh ، mali.khodadoost@gmail.com
چکیده:   (33 مشاهده)

مقدمه: ترخیص بیماران علیرغم توصیه‌های پزشکی (DAMA) نه تنها سلامت بیمار را به خطر می‌اندازد، بلکه نشان‌دهنده نارضایتی از خدمات درمانی و منجر به افزایش هزینه‌های بهداشتی می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله مذاکره پرستار با بیمار بر میزان ترخیص DAMA و رضایتمندی بیماران از کیفیت مراقبت‌های پرستاری انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی در سال ۱۴۰۲ بر روی ۶۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت. بیماران به روش بلوک‌بندی تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه ۳۰ نفر) تقسیم شدند. برای گروه مداخله، فرآیند مذاکره ساختاریافته بر اساس مدل ۷ مرحله‌ای «گرین هالگ» اجرا شد. گروه کنترل مراقبت‌های معمول را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های مشخصات دموگرافیک، چک‌لیست علل DAMA و پرسشنامه استاندارد رضایتمندی از خدمات پرستاری لامونیکا-آبریست جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی، کای دو و فیشر تحلیل شدند.
یافته‌ها: قبل از مداخله، بین میانگین نمرات رضایتمندی دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت(P=0. 72). پس از مداخله، میانگین نمره رضایتمندی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری یافت(P<0.001). همچنین، میزان ترخیص DAMA در گروه مداخله به طور معناداری کمتر از گروه کنترل بود(P<0.001).
نتیجه‌گیری: به کارگیری مهارت مذاکره ساختاریافته توسط پرستاران می‌تواند به‌طور همزمان منجر به افزایش رضایتمندی بیماران از کیفیت مراقبت‌ها و کاهش معنادار میزان ترخیص علیرغم توصیه‌های پزشکی شود. بنابراین، گنجاندن آموزش‌های مهارت مذاکره در برنامه‌های آموزشی پرستاران و به کارگیری آن در فرآیند مراقبت، به‌عنوان یک راهکار عملیاتی مؤثر برای بهبود شاخص‌های کیفیت خدمات و ایمنی بیمار پیشنهاد می‌شود.
.
 
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: مذاکره، پرستار، ترخیص با مسئولیت شخصی (DAMA)، رضایتمندی بیمار، مراقبت پرستاری، مطالعه نیمه‌تجربی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/6/6 | پذیرش: 1404/7/12 | انتشار: 1403/11/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sharafi S, esmailzade M, ghodoosinejad J, khodadoost M. The Impact of Nurse-Patient Negotiation on Discharge Against Medical Advice and Patient Satisfaction with the Quality of Nursing Care: A Quasi-Experimental Study. مدیریت پرستاری 2025; 13 (3)
URL: http://ijnv.ir/article-1-1153-fa.html

شرفی سیمین، اسماعیل زاده محمد، قدوسی نژاد جواد، خدادوست ملیحه. تاثیر مذاکره پرستار با بیمار بر ترخیص علیرغم توصیه‌های پزشکی و رضایتمندی بیماران از کیفیت مراقبت پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (3)

URL: http://ijnv.ir/article-1-1153-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصل‌نامه مدیریت پرستاری Faslname-i mudiriyyat-e parastari
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4722