دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد چهارراه دکتری دانشکده پرستاری ، khorashadizadehf891@mums.ac.ir 2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (10717 مشاهده)
مقدمه: معنویت در سازمانها به عنوان یک پدیده نوبنیاد، دارای ابهامات، تعاریف و مدلهای متعددی است که زمینه های فرهنگی در آن بسیار موثر است. لذا ضروری است که جامعه پرستاری ایران اسلامی با مفهوم پردازی مناسب در این زمینه، مفهوم مدیریت معنوی را براساس آموزه های اسلامی تبیین نماید. هدف: تبیین مدیریت معنوی در جامعه پرستاری ایران اسلامی بوده که در سال 1392 انجام شده است. مواد و روش ها : این مطالعه پدیدارشناسی تفسیری بر روی 17 نفر از افراد عضو هئیت علمی دانشگاه با دارای سابقه مدیریت در دانشگاههای علوم پزشکی و فردوسی مشهد در سال 1392 انجام شد. شرکت کنندگان در این مطالعه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختاریافته 30 تا 90 دقیقه ای بود. از روش آلن و جیسون (1990)برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. روشهای تعیین صحت و اعتبار یافته ها شامل قابلیت اعتبار، اطمینان تصدیق و انتقال مدنظر قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که مدیریت معنوی در پرستاری با سه مضمون مدیر معنوی (خادم و خدمتگزار بودن، اسوه حسنه بودن، عمل گرایی و دیگران را دیدن،) ، کارمند معنوی( تقویت معنویت در سطح فردی و ظهور معنویت در سطح سازمانی) و سازمان معنوی (نسبت مطلوبیت هزینه اثربخشی خدمات، بهداشت روان فرد و دستیابی به اهداف برای سازمان پرستاری معنوی) می باشد. نتیجه گیری: انتخاب مدیران پرستاری که معنویت را در سطح فردی خود تثبیت نموده اند، میزان دستیابی به موفقیت در پرسنل,و ایجاد سازمان پرستاری معنو ی را تسهیل و ترغیب خواهد نمود.