[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 4، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 27-18 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین ابعاد یادگیری گروهی و فردی در یادگیری سازمانی پرستاران بالینی : مطالعه موردی
زینب چاوشی* ، معصومه نیکبخت2 ، هادی مخترع2 ، آیت اله اکبری2 ، فاطمه میربازغ2
دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان فارابی، کارگر جنوبی ، میدان قزوین ، بیمارستان فارابی، دفتر پرستاری،1336616351 ، zeinabchavoshi@yahoo.com
2- کارگر جنوبی ، میدان قزوین ، بیمارستان فارابی، دفتر پرستاری،1336616351
چکیده:   (10126 مشاهده)

مقدمه: یادگیری کارکنان به عنوان کلید اصلی توسعه و یکی از  ارکان مهم هر سازمان  در جهت پویایی و اثربخشی آن محسوب می­شود. پرستاران به عنوان یکی از منابع بزرگ دانش سازمانی و از عناصر مهم انتقال دانش در بیمارستان­ها می­توانند نقش اصلی در فرآیند یادگیری سازمانی را ایفا نمایند که باید توسط مدیران پرستاری تسهیل گردد.

 هدف :این مطالعه به منظور تعیین رابطه بین ابعاد یادگیری فردی و گروهی در پرستاران بیمارستان فارابی تهران انجام شده است.

مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در طی سال های ( 1393- 1392 ) انجام شده که در آن( 205 ) پرستار شاغل در بیمارستان فارابی تهران به صورت تمام شماری انتخاب شدند.  ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه استاندارد شده یادگیری فردی و گروهی بود. پایایی پرسشنامه یادگیری فردی (911/0)  و یادگیری گروهی (904/0) از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. داده­ها با استفاده  از نرم افزار SPSS نسخه 19 و روش­های آماری توصیفی-تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته­ ها : نتایج نشان دادند که میزان یادگیری در ابعاد فردی و گروهی در این بیمارستان در سطح  متوسط  بوده، طوری که میانگین نمره کل قابلیت یادگیری در بعد فردی (78/11±78/65) و میانگین کل قابلیت  یادگیری در بعد گروهی (12/8±56/43)  بوده است. ارتباط بین آن­ها بر اساس ضریب همبستگی پیرسون  مستقیم است(556/0=r ) و برازش رگرسیون خطی نشان داد که  ( 31% ) نمره یادگیری در بعد فردی توسط نمره یادگیری در بعدگروهی افراد تبیین می­شود (31/0=R Square ).

نتیجه‌گیری: مدیران پرستاری و بیمارستان می توانند با توسعه یادگیری پرستاران در بعد گروهی، میزان یادگیری را در بعد فردی آنها افزایش دهند. لذا، به آنها پیشنهاد می شود به اتخاذ روشهای گروهی در آموزش و یادگیری پرستاران در دوره های آموزشی ضمن خدمت مبادرت شود.

واژه‌های کلیدی: کلید واژه: یادگیری فردی، یادگیری گروهی، پرستار
متن کامل [PDF 339 kb]   (6901 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/6 | پذیرش: 1394/10/12 | انتشار: 1395/7/19
فهرست منابع
1. Binesh M. Ideas of peter Sange. Senge Peter. Journal of Tadbir.2005;161: 57-60. [ Persian]
2. Zarei Matin H. Twelve characteristics of a learning organization .Journal of Mojtamae Aali qom.2001;10:66.[ Persian].
3. Behnami J. Organisational Learning .journal of Tadbir.2005;161:19-25. [ Persian].
4. Senge P. The Fifth Discipline.[ K. Hedayat Hafez, M. Roshan,Trans.], Tehran: Industrial Management Institute 2000. [ Persian].
5. Aghdasi M, Khakzar Befruei M. Comparative study of organizational learning capabilities as an organizational source of knowledge in public and private hospitals of Tehran: nurses perspectives. Iran Journal of Nursing. 2009; 21 (56):69-79.[Persian].
6. Ghadiriyan A. goruhhaye yadgirandeh, mehvare yadgiri va tosea manabe ensani. Journal of tazeheye olume shenakhti. 2003 ;2:70-77.[Persian].
7. Jafari M, Dehnaviyeh R, Ebrahimipour H. Study the organizational learning at the individual, group and organizational learning Hasheminejad Hospital. Second International Conference on Management iran;2004;Tehran, Iran. (Persian).
8. Heidari SH, Sadeghi T, Vanaki Z, Khosroangam M, Rodini A. Organizational learning capabilities of nurses Quarterly.Tehran: Journal of Nursing Management.2013winter.4(2): 56-63 .[ Persian].
9. Hasani A .Factors affecting the development of group learning. Journal of marefat.2009;18(137):81-96.[ Persian].
10. Moghimi S M, Ramezan M . Management of Organizational Behavior. Tehran: Industrial Management Institute.2013. [Persian].
11. Nasrabadi H ,Norouzi RA . New educational strategy in the third millennium . Qom.sama qalam publisher. 2003.[ Persian].
12. Alvani S M. The rare organizations of today, institutions of learning and knowledge creation. Journal of Modiriyat Dolati.1994; 26-27: 1-10. [Persian].
13. Yaghoubi M, Karimi S, Javadi M, Nikbakht A. A correlation study on organization learning and knowledge management in staffs in selected hospitals of Isfahan University of Medical Sciences. Journal of Health Administration.2011; 13(42): 65-75. [Persian].
14. Yaghoubi M, Agharahimi Z, Daryabeygi M, Javadi M. The relationship between application of organizational learning and demographic features of staffs working in pediatrics medica center. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11(9):1074-82. [Persian].
15. Moradi M, Abdollahian F. The Role of absorption of knowledge on the relationship between organizational learning and innovation errors. Journal Motaleate Modiriyat Behbood Va Tahavol.2012; 22(69): 121-149. [Persian].
16. Abbasi E, Kaboli N, Farhadian HStudy the organizational learning culture in the Department of the Environment " Application of Learning Organization". Tehran. Journal of Tahghighat Eghtesad va Tosea Keshavarzi Iran. 2013; 2(44): 317-328. [Persian].
17. Rahimi Gh, Poursadegh N,Alavi M. Study the Organizational Learning in Social Security. Journal of Tadbir.2014. [Persian].
18. Mirsepasi N. Human resource management and labor relations with attitude to globalization.Tehran: Mir Publications .2005. [Persian].
19. Rezaeian A. Principles of Organizational Behavior Management. Tehran: Samt Publication.2007. [Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

chavoshi Z, Nikbakht M, Mokhtare H, Akbari A, Mirbazegh F. Relationship between levels of group and individual learning in clinical nurses' organizational learning: a case study . مدیریت پرستاری 2016; 4 (4) :18-27
URL: http://ijnv.ir/article-1-312-fa.html

چاوشی زینب، نیکبخت معصومه، مخترع هادی، اکبری آیت اله، میربازغ فاطمه. رابطه بین ابعاد یادگیری گروهی و فردی در یادگیری سازمانی پرستاران بالینی : مطالعه موردی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1394; 4 (4) :18-27

URL: http://ijnv.ir/article-1-312-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645