[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 4، شماره 3 - ( 10-1394 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 76-65 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط هوش اخلاقی پرستاران با رضایت بیماران ازمراقبت های پرستاری
امیر صادقی* ، زهرا عادلی2 ، فرشید شمسایی2 ، عباس مقیم بیگی2
دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (11661 مشاهده)

مقدمه: پایبندی پرستاران به رعایت اصول اخلاقی، ضمن ارتقاء کیفیت مراقبت پرستاری، از عوامل موثر در ارتقاء رضایت بیماران می باشد. با توجه به این که عملکرد اخلاقی پرستاران به میزان زیادی متاثر از معیارهای ذهنی- اخلاقی از جمله هوش اخلاقی آنها است.

هدف: بررسی رابطه هوش اخلاقی پرستاران با رضایت بیماران بستری از مراقبت های پرستاری هدف مطالعه بوده است.

مواد و روش ها: مطالعه توصیفی- همبستگی حاضر بر روی 163 پرستار و 489 بیماری که مراقبت پرستاری را از آنها دریافت نموده اند، در سال  1393 در پنج مرکز آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفت. پرستاران به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بیماران به صورت تصادفی ساده از بخش های مختلف این مراکز انتخاب شدند. داده ها بوسیله دو پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005) و رضایت بیماران از مراقبت پرستاری بایرینگ (2006) جمع آوری شد. پایایی پرسشنامه هوش اخلاقی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 86/0 و برای پرسشنامه رضایت بیماران از مراقبت پرستاری 71/0 بدست آمد.  با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون های تحلیلی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار  SPSSنسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 یافته ها: میانگین هوش اخلاقی پرستاران (55/6=SD، 68/76) حاکی از خوب بودن سطح هوش اخلاقی آنها بود. میانگین رضایتمندی بیماران از مراقبت پرستاری (3/9=SD، 27/98) نشان دهنده رضایت متوسط بیماران بود. بین هوش اخلاقی پرستاران و رضایت بیماران رابطه مثبت و معناداری (01/0> ,p75/0=r) وجود داشت. بر اساس نتایج آزمون رگرسیون، از ابعاد هوش اخلاقی، درستکاری و مسئولیت پذیری 71% پراکندگی رضایت بیماران از مراقبت پرستاری را تبیین نمودند.

نتیجه گیری: به مدیران پرستاری پیشنهاد می شود با فراهم نمودن شرایط لازم نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی برای پرستاران، امکان ارتقاء هوش اخلاقی آنها را فراهم نمایند زیرا که مسولیت پذیری را نسبت به بیماران بهبود می دهد.

واژه‌های کلیدی: کلید واژه ها: هوش اخلاقی، پرستار، رضایت بیماران، خدمات پرستاری
متن کامل [PDF 264 kb]   (4600 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/6 | پذیرش: 1394/6/24 | انتشار: 1394/10/15
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghi A, adeli Z, shamsaei F, moghim-beigi A. Relationship between nurses’ moral intelligence and patient’ satisfaction from nursing care. مدیریت پرستاری 2016; 4 (3) :65-76
URL: http://ijnv.ir/article-1-339-fa.html

صادقی امیر، عادلی زهرا، شمسایی فرشید، مقیم بیگی عباس. ارتباط هوش اخلاقی پرستاران با رضایت بیماران ازمراقبت های پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1394; 4 (3) :65-76

URL: http://ijnv.ir/article-1-339-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645