[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 65-55 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه کیفی عوامل موثر بر ایجاد و گسترش کینه‌توزی سازمانی پرستاران
محمود خباز شیروان* ، حسن‌رضا زین‌آبادی2 ، سعید جعفری نیا2 ، اکبر حسن‌پور2
دانشگاه خوارزمی، تهران، خیابان سمیه، بین شهید قرنی و استاد نجات اللهی، دانشکده مدیریت. ، Ehsan_khabaz@yahoo.com
2- تهران، خیابان سمیه، بین شهید قرنی و استاد نجات اللهی، دانشکده مدیریت.
چکیده:   (4244 مشاهده)
مقدمه: کینه‌توزی از جمله رفتارهای انحرافی است که به‌طور مرتب در سازمان‌ها اتفاق می‌افتد.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه‌ی کیفی از نوع تحلیل محتوا و با هدف کاربردی بود که داده‌های آن در سال 1398 با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تا مرحله اشباع و مصاحبه انفرادی نیمه ساختارمند با 18 نفر از سوپروایزرها، مدیران بخش‌ها و پرستاران با سابقه بیمارستان‌های دولتی خراسان شمالی جمع‌آوری گردید. در پژوهش حاضر برای اعتباربخشی از معیارهای قابلیت اعتماد لینکلن و گوبا استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا کیفی هدایت شده گرانهیم و لاندمن انجام گرفت.
یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها تعداد 57 کد معنی‌دار منحصر به فرد شناسایی، و در 12 مفهوم یا عامل اصلی طبقه‌بندی شد. نتایج نشان داد که ادراک تبعیض و ناعدالتی، آگاهی ناقص و ابهام اطلاعات، عدم پذیرش قوانین و مقررات، مشکلات شخصی و خانوادگی و ضعف نظام جبران خدمات می‌تواند باعث ایجاد کینه توزی شود. شرایط ویژه حرفه پرستاری و رفتار نامناسب بیمار و همراه نیز از عواملی است که منحصر به حرفه پرستاری است که می‌تواند باعث ایجاد کینه توزی شود. عوامل دیگری همچون جو و محیط نامناسب کاری، مشکلات مدیریتی و سرپرستی و مشکلات سیستمی نیز می تواند کینه توزی را در محیط بیمارستان تشدید کند.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند مدیران را در جهت کاهش رفتارهای انحرافی بویژه کینه‌توزی یاری نماید تا موجب افزایش شادابی و نشاط در محیط بیمارستان، بهبود کیفیت مراقبت از بیمار و اعتماد مردم به نظام درمان کشور شود.
 
واژه‌های کلیدی: رفتار انحرافی، کینه توزی، پرستار، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 369 kb]   (2702 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/2/9 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khabaz Shirvan M, Zeinabadi H, Jafarinia S, Hassanpour A. Factors Influencing the Organizational Revenge among Nurses: A Qualitative Study. مدیریت پرستاری 2020; 9 (1) :55-65
URL: http://ijnv.ir/article-1-711-fa.html

خباز شیروان محمود، زین‌آبادی حسن‌رضا، جعفری نیا سعید، حسن‌پور اکبر. مطالعه کیفی عوامل موثر بر ایجاد و گسترش کینه‌توزی سازمانی پرستاران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1399; 9 (1) :55-65

URL: http://ijnv.ir/article-1-711-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660