دانشگاه خوارزمی، تهران، خیابان سمیه، بین شهید قرنی و استاد نجات اللهی، دانشکده مدیریت. ، Ehsan_khabaz@yahoo.com 2- تهران، خیابان سمیه، بین شهید قرنی و استاد نجات اللهی، دانشکده مدیریت.
چکیده: (4244 مشاهده)
مقدمه: کینهتوزی از جمله رفتارهای انحرافی است که بهطور مرتب در سازمانها اتفاق میافتد.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعهی کیفی از نوع تحلیل محتوا و با هدف کاربردی بود که دادههای آن در سال 1398 با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تا مرحله اشباع و مصاحبه انفرادی نیمه ساختارمند با 18 نفر از سوپروایزرها، مدیران بخشها و پرستاران با سابقه بیمارستانهای دولتی خراسان شمالی جمعآوری گردید. در پژوهش حاضر برای اعتباربخشی از معیارهای قابلیت اعتماد لینکلن و گوبا استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا کیفی هدایت شده گرانهیم و لاندمن انجام گرفت.
یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل مصاحبهها تعداد 57 کد معنیدار منحصر به فرد شناسایی، و در 12 مفهوم یا عامل اصلی طبقهبندی شد. نتایج نشان داد که ادراک تبعیض و ناعدالتی، آگاهی ناقص و ابهام اطلاعات، عدم پذیرش قوانین و مقررات، مشکلات شخصی و خانوادگی و ضعف نظام جبران خدمات میتواند باعث ایجاد کینه توزی شود. شرایط ویژه حرفه پرستاری و رفتار نامناسب بیمار و همراه نیز از عواملی است که منحصر به حرفه پرستاری است که میتواند باعث ایجاد کینه توزی شود. عوامل دیگری همچون جو و محیط نامناسب کاری، مشکلات مدیریتی و سرپرستی و مشکلات سیستمی نیز می تواند کینه توزی را در محیط بیمارستان تشدید کند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند مدیران را در جهت کاهش رفتارهای انحرافی بویژه کینهتوزی یاری نماید تا موجب افزایش شادابی و نشاط در محیط بیمارستان، بهبود کیفیت مراقبت از بیمار و اعتماد مردم به نظام درمان کشور شود.