[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 7-1 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین مهارت‌های شناختی و فراشناختی با تعارض کار و خانواده در پرستاران
علیرضا موسوی* ، جمال‌الدین الوانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروز آباد، ملاصدرا هدایت ، alimosavi1396468@yahoo.com
چکیده:   (3232 مشاهده)
مقدمه: تعارض بین دو نقش کار و خانواده در پرستاران امری است که باعث کاهش راندمان کارایی آنها می‌شود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین مهارت‌های شناختی و فراشناختی پرستاران با تعارض کار و خانواده آنها می‌باشد.
روش کار: این پژوهش به روش توصیفی همبستگی با ماهیت کاربردی در سال 1398[f1]  انجام شده است[A2] . جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستان‌های علوم پزشکی شیراز می‌باشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 345 پرستار محاسبه شده است. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است . ابزار گرداوری داده ها برای سنجش متغیر های مهارت های شناختی و فراشناختی و تعارض کار وخانواده در این پژوهش،  پر[f3] سشنامه (محقق ساخته) [A4]  به تعدادکل 23 سؤال می‌باشد که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89و روایی آن با استفاده نظر خبرگان بدست آمده است. این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت 5 گزینه ای ازطیف کاملا موافقم تا کاملا مخالفم استفاده شده است. برای تست نرمال بوده داده‌ها، از آزمون کولموگراف–اسمیرنوف استفاده شده است که با توجه به غیرنرمال بودن داده‌ها برای تعیین همبستگی از آزمون اسپیرمن استفاده شده است. آنالیزهای آماری نیز با استفاده از نرم‌افزار spss  انجام شده است.
یافته: میانگین مهارت‌های شناختی 38/4 با انحراف معیار 08/1، میانگین مهارت‌های فراشناختی 46/4 با انحراف معیار 13/1 و میانگین تعارض کار و خانواده 71/4 با انحراف معیار 02/1 می‌باشد. ضریب همبستگی اسپیرمن بین مهارت‌های شناختی و فراشناختی با تعارض کار و خانواده به ترتیب  68/0- و 51/0 -  محاسبه شده است.
نتیجه‌گیری: بهبود مهارت‌های شناختی و فراشناختی باعث افزایش توانایی‌های ذهنی و یادگیری پرستاران و چگونگی استفاده‌ی بهینه از منابع برای رسیدن به اهداف سازمانی می‌شود. نتایج نشان داد که با تقویت و افزایش این مهارت‌ها میزان تعارض بین دو نقش کار و خانواده در پرستاران کاهش می‌یابد.   

واژه‌های کلیدی: مهارت‌های شناختی، مهارت‌های فراشناختی، تعارض کار و خانواده
متن کامل [PDF 228 kb]   (2109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/2/25 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mosavi A, alvani J. The relationship between cognitive and metacognitive skills and work-family conflict in nurses. مدیریت پرستاری 2020; 9 (3) :1-7
URL: http://ijnv.ir/article-1-721-fa.html

موسوی علیرضا، الوانی جمال‌الدین. رابطه بین مهارت‌های شناختی و فراشناختی با تعارض کار و خانواده در پرستاران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1399; 9 (3) :1-7

URL: http://ijnv.ir/article-1-721-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657