[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 94-105 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین محورهای خدمات هتلینگ بیمارستانی و مؤلفه‌های جذب گردشگران درمانی در بیمارستان‌های خصوصی منتخب تهران
مژگان فرشادی1، امیر اشکان نصیری‌پور*، لیلا ریاحی1
1- تهران - انتهای بزرگراه شهید ستاری - میدان دانشگاه - بلوار شهدای حصارک - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات - کدپستی: ۱۴۷۷۸۹۳۸۵۵ صندوق پستی: ۱۴۵۱۵/
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران - انتهای بزرگراه شهید ستاری - میدان دانشگاه - بلوار شهدای حصارک - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات - کدپستی: ۱۴۷۷۸۹۳۸۵۵ صندوق پستی: ۱۴۵۱۵/ ، nasiripour@srbiau.ac.ir
چکیده:   (80 مشاهده)
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از زیر شاخه‌های مهم صنعت گردشگری است. یکی از عوامل تأثیرگذار بر انتخاب بیمارستان توسط گردشگر، نحوۀ ارائۀ‌ خدمات هتلینگ بیمارستان‌ها است.
روش: پژوهش به روش توصیفی، از نوع همبستگی، در سال ۱۳۹۸ در بیمارستان‌های خصوصی منتخب شهر تهران انجام شد. برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مؤلفه‌های هتلینگ از پرسشنامۀ محقق‌ساخته و برای بررسی رعایت مؤلفه‌های تأثیرگذار بر جذب گردشگر سلامت، از پرسشنامۀ شهرودی استفاده شد. نمونه‌ها شامل ۷۸ نفر از کارکنان بخش بین‌الملل دو بیمارستان خصوصی شهر تهران بود. برای سنجش نرمالیتی از آزمونهای کولموگروف‌اسمیرنوف و از رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون جهت سنجش و تعیین رابطه بین متغیرها، توسط نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۱ استفاده شد.
یافته‌ها: طبق این پژوهش ارتباط معنی‌داری میان شش محور هتلینگ بیمارستان‌ها با جذب گردشگر درمانی وجود دارد. محورهای «ساختمان و تأسیسات» (۰۵/۰p<) و (۲۳۱/۰=r)، «تجهیزات و امکانات» (۰۵/۰p<) و (۲۶۳/۰=r)، «خدمات رفاهی» (۰۵/۰p<) و (۳۵۷/۰=r)، «خدمات نظافت و بهداشت» (۰۵/۰p<) و (۲۳۴/۰=r)، «تغذیه» (۰۱/۰p<) و (۳۹۳/۰=r) و «امور اداری و گردش کار» (۰۱/۰p<) و (۳۳۲/۰=r)، همبستگی مستقیم با جذب گردشگر درمانی دارند، اما محور «منابع انسانی» با جذب گردشگر درمانی، همبستگی ندارد.
نتیجه‌گیری: برای جذب بیشتر گردشگر درمانی، توجه بیشتر مدیران بیمارستان‌ها و سیاست‌گذاران بخش سلامت به محورهای هتلینگ، مخصوصاً «تغذیه» و «امور اداری و گردش کار» که بیشترین رابطه را با جذب گردشگر درمانی داشته‌اند، ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: گردشگری پزشکی، خدمات هتلینگ، بیمارستان
متن کامل [PDF 265 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/7/16 | پذیرش: 1400/3/1 | انتشار: 1400/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farshadi M, Nasiripour A A, Riahi L. Investigating the relationship between the pillars of hospital hotel services and the components of attracting medical tourists in selected private hospitals in Tehran. مدیریت پرستاری. 2021; 10 (1) :94-105
URL: http://ijnv.ir/article-1-766-fa.html

فرشادی مژگان، نصیری‌پور امیر اشکان، ریاحی لیلا. بررسی رابطه بین محورهای خدمات هتلینگ بیمارستانی و مؤلفه‌های جذب گردشگران درمانی در بیمارستان‌های خصوصی منتخب تهران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1400; 10 (1) :94-105

URL: http://ijnv.ir/article-1-766-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4313