[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 68-79 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و رتبه بندی شاخص های فضیلت اخلاقی در مراکز بالینی و تأثیر آن در کیفیت و مراقبت درمانی
فاطمه جهانشاهی1، مرتضی قاسمی*، الهه اعتضادی3
1- کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
استادیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران، استادیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران ، M-ghasemi@iau-arak.ac.ir
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، واحد علوم پزشکی اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
چکیده:   (206 مشاهده)
مقدمه: هدف اصلی از پژوهش حاضر شناسایی و تعیین شاخص های فضیلت اخلاقی در مراکز بالینی و بررسی تأثیر آن در کیفیت و مراقبت درمانی و همچنین رتبه بندی شاخص های فضیلت اخلاقی شناسایی شده می باشد.
روش کار: روش پژوهش ﮐﺎرﺑﺮدی، توصیفی تحلیلی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. جامعه آماری 200 نفر از کارشناسان و متخصصان درمانی می باشد حجم نمونه 131 نفر تعیین گردید. ابعاد فضیلت اخلاقی از روش دلفی و با استفاده از تجربیات کارشناسان و خبرگان تعیین شد. با استفاده از دو نرم افزار SPSS و LISREL از دو نوع آمار توصیفی  و استنباطی برای تحلیل داده ها استفاده شد. برای بررسی تاثیر ابعاد فضیلیت اخلاقی بر عملکرد مراکز درمانی از روش تحلیل مسیر و همچنین برای تعیین ضرایب اهمیت هریک از شاخص ها و ابعاد فضیلت اخلاقی از فرآیند تحلیل شبکه ای ANP و از نرم افزار Super Decision استفاده شد.
یافته ها: معیارها از ادبیات تحقیق و مطالعات پیشین و مصاحبه با خبرگان، شناسایی شدند. بمنظور بهینه سازی فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها و انتخاب مهمترین معیارها جهت ورود به فرآیند تحلیل، عوامل در هر دسته مورد بازنگری واقع شدند و مرتبط ترین عوامل در نظر گرفته شد. با توجه به اینکه آماره t بین متغیر کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی و تمامی شاخص های فضیلت های اخلاقی کارکنان بزرگتر از مقدار (96/1) است، ارتباط میان متغیر کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی و تمامی شاخص های فضیلت های اخلاقی کارکنان در سطح اطمینان (99%) معنی‏دارشد. نتایج نشان داد که فضیلت های اخلاقی کارکنان مراکز درمانی بر کیفیت خدمات تأثیر دارد. مطابق تحلیل ها معیارهای گروه تکریم بیمار (C3) بیشترین نقش را دارا هستند و به لحاظ اهمیت مهمترین دسته معیار ها در شاخص های فضیلت اخلاقی در مراکز بالینی می باشند.
نتیجه گیری: رفتار معنوی و توام با مسئولیت پرستاران با بیماران، نقش موثری در بهبود و بازگشت سلامتی آنان دارد، لذا حرفه پرستاری بر پایه اخلاق استوار است. بنابراین رعایت فضیلت های  اخلاقی در عملکردهای پرستاری از سایر موارد مراقبت حساس تر و مهمتر می باشد که می تواند بر کیفیت خدمات درمانی نیز موثر باشد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق سازمانی، مراقبت آگاهانه و دلسوزانه، تکریم بیمار، اخلاق اسلامی، کیفیت و مراقبت درمانی
متن کامل [PDF 267 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/25 | پذیرش: 1400/2/2 | انتشار: 1400/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahanshahi F, Ghasemi M, Etezadi E. Identifying and raking the moral virtue indicators in clinical centers and their impacts on quality and treatment care. مدیریت پرستاری. 2021; 10 (1) :68-79
URL: http://ijnv.ir/article-1-835-fa.html

جهانشاهی فاطمه، قاسمی مرتضی، اعتضادی الهه. شناسایی و رتبه بندی شاخص های فضیلت اخلاقی در مراکز بالینی و تأثیر آن در کیفیت و مراقبت درمانی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1400; 10 (1) :68-79

URL: http://ijnv.ir/article-1-835-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4313