[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 57-50 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تعارض و راهبردهای مدیریت آن در پرستاران بخش های مراقبت ویژه
تهمینه عزیززاده1، ناصر مظفری1، معصومه آقامحمدی*
1- دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشکده پرستاری و مامائی
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشکده پرستاری و مامائی ، agamohammadim@gmail.com
چکیده:   (1086 مشاهده)
مقدمه: پرستاران بخش ویژه به دلیل پیچیدگی محیط کار و بدحال بودن بیماران، تعارضات شغلی را تجربه می کنند. اگر این تعارضات، شناسایی و مدیریت نشوند می توانند زمینه ای برای بروز مشکلات، خشونت در محیط کار، کاهش انگیزه و کیفیت مراقبت های پرستاری و در نتیجه آسیب به بیماران باشند.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل پرستاران بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان تامین اجتماعی شهر اردبیل بودند که از میان آنها تعداد 240 نفر که حائز شرایط ورود به مطالعه بودند، انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های تعارض دوبرین و راهبردهای مدیریت تعارض رابینز استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی، درصد فراوانی) و استنباطی (تحلیل واریانس، آزمون تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون) در نرم افزارSPSS  نسخه 23 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: براساس نتایج، اکثر پرستاران (2/84 درصد)، سطح متوسط تعارض شغلی را تجربه کرده بودند. راهبردهای مدیریت تعارض مورد استفاده توسط اغلب پرستاران به ترتیب شامل عدم مقابله (52/11±92/44)، راه حل مداری (72/11±27/38) و کنترل (53/8±44/30) بود. بین تعارض شغلی پرستاران با بیمارستان (01/0=P) و بخش محل کار (025/0=P)، ارتباط معنی داری مشاهده شد. همچنین ارتباط بین راهبردهای مدیریت تعارض با سن، جنس، وضعیت استخدامی و محل خدمت پرستاران، معنی دار بود (05/0>P).
نتیجه گیری: براساس نتایج، پرستاران بخش های ویژه از تعارض متوسطی در محیط کار برخوردار بوده و بیشتر از راهبرد عدم مقابله برای حل تعارضات خود استفاده می کنند. لذا، توصیه می شود مدیران پرستاری با اتخاذ شیوه های مناسب حل تعارضات، به کاهش آنها در محیط کار کمک کرده و در نتیجه باعث ارتقا کیفیت خدمات پرستاری شوند.
واژه‌های کلیدی: تعارض، مدیریت تعارض، پرستار، بخش مراقبت ویژه
متن کامل [PDF 243 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/29 | پذیرش: 1400/8/5 | انتشار: 1400/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizzadeh T, Mozaffari N, Aghamohammadi M. Conflict and its Management in Intensive Care Units. مدیریت پرستاری. 2021; 10 (3) :50-57
URL: http://ijnv.ir/article-1-858-fa.html

عزیززاده تهمینه، مظفری ناصر، آقامحمدی معصومه. بررسی تعارض و راهبردهای مدیریت آن در پرستاران بخش های مراقبت ویژه. فصلنامه مديريت پرستاري. 1400; 10 (3) :57-50

URL: http://ijnv.ir/article-1-858-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419