[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 41-24 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش بین حرفه ای بر میزان همدلی و همکاری بین حرفه ای پرستاران و پزشکان بخش اورژانس در پاندمی کرونا
محمد میرزابیگی*، الهه مهدی، اصغر میرمحرابی، عارفه میرزابیگی
، Mirzabeigi2012@gmail.com
چکیده:   (122 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء کیفیت ارائه خدمات سلامت از یک طرف مستلزم مشارکت و همکاری بین ­حرفه ­ای تیم مراقبت و درمان است و از طرف دیگر همدلی کادر مراقبت و درمان با بیمار از ضروریات ارائه مراقبت و درمان با کیفیت تلقی می­شود. در عین حال مشارکت در مراقبت و درمان همواره با چالش­ هایی مواجه است که این مسأله در پاندمی کووید-19 به مشکلی جدی تبدیل شده است.
هدف: در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش بین­ حرفه­ای بر میزان همدلی و همکاری بین­حرفه ­ای پرستاران و پزشکان بخش اورژانس در پاندمی کرونا اجرا شد.
روش: مطالعه مقطعی حاضر کاربردی و از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون - پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه پرستاران و پزشکان بخش اورژانس بیمارستان بهمن با حداقل 5 سال سابقه کار بودند که 40 نفر از آن­ها به روش دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و بطور تصادفی به گروه ­های آزمایش و کنترل تخصیص یافتند (هر گروه 20 نفر). سپس دو کارگاه دو روزه مجزا با شرایط یکسان برای گروه ­های آزمایش و کنترل برگزار شد؛ به گروه آزمایش آموزش بین­ حرفه­ای و به گروه کنترل آموزش تک ­حرفه ­ای داده شد. ابزار گردآوری داده­ ها شامل مقیاس آمادگی همکاری بین­ حرفه­ ای RIPLS (بارسل و بلیگ، 1999) و مقیاس همدلی JSPE-HP (جفرسون، 1987) بود. داده­ ها به روش آنالیز کواریانس تک­ متغیری و با استفاده از نرم­ افزار SPSS26 تحلیل شدند.
یافته: نتایج یافته­ ها گویای آن بود که آموزش بین­ حرفه­ ای بر همدلی و همکاری بین­ حرفه ­ای پرستاران و پزشکانی که این برنامه را دریافت کرده بودند در مقایسه با پرستاران و پزشکانی که این برنامه را دریافت نکرده بودند، تأثیر معنی‌داری داشت بطوریکه موجب افزایش 36 درصدی نمره همدلی و افزایش 43 درصدی نمره همکاری بین ­حرفه ­ای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (0001/0>; P184/27=همکاری بین­ حرفه­ ایF ,846/20=همدلیF).
نتیجه ­گیری: نتایج گویای آن بود که آموزش بین­ حرفه­ ای منجر به افزایش معناداری در میزان همدلی و همکاری بین­ حرفه­ ای پرستاران و پزشکان شاغل در بخش اورژانس در پاندمی کرونا شد.
بحث: بر مبنای نتایج بدست آمده ارتقاء کیفیت ارائه خدمات سلامت بخش اورژانس بیمارستان بهمن در پاندمی کرونا در گرو افزایش سطح همدلی و همکاری بین­ حرفه­ ای پرستاران و پزشکان است که دستیابی به آن از طریق آموزش بین­ حرفه­ ای میسر می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بین حرفه ای، همکاری بین حرفه ای، همدلی، کادر مراقبت و درمان، پاندمی کرونا.
متن کامل [PDF 341 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/6/17 | انتشار: 1401/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzabeigi M, Mahdi E, Mirmehrabi A, Mirzabeigi A. Evaluation of effectiveness educational based on inter-professional approach on rate of empathy and inter-professional collaboration among nurses and physicians in emergency department during the Covid-19 pandemic. مدیریت پرستاری. 2022; 11 (2) :24-41
URL: http://ijnv.ir/article-1-951-fa.html

میرزابیگی محمد، مهدی الهه، میرمحرابی اصغر، میرزابیگی عارفه. بررسی اثربخشی آموزش بین حرفه ای بر میزان همدلی و همکاری بین حرفه ای پرستاران و پزشکان بخش اورژانس در پاندمی کرونا. فصلنامه مديريت پرستاري. 1401; 11 (2) :41-24

URL: http://ijnv.ir/article-1-951-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463