دکتری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد غلوم تحقیقات، تهران، ایران ، Mirzabeigi2012@gmail.com
چکیده: (759 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء کیفیت ارائه خدمات سلامت از یک طرف مستلزم مشارکت و همکاری بین حرفه ای تیم مراقبت و درمان است و از طرف دیگر همدلی کادر مراقبت و درمان با بیمار از ضروریات ارائه مراقبت و درمان با کیفیت تلقی میشود. در عین حال مشارکت درمراقبت و درمان همواره با چالش هایی مواجه است که این مسأله در پاندمی کووید-19 به مشکلی جدی تبدیل شده است. هدف: در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش بین حرفهای بر میزان همدلی و همکاری بینحرفه ای پرستاران و پزشکان بخش اورژانس در پاندمی کرونا اجرا شد. روش: مطالعه مقطعی حاضر کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه پرستاران و پزشکان بخش اورژانس بیمارستان بهمن با حداقل 5 سال سابقه کار بودند که 40 نفر از آنها به روش دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و بطور تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل تخصیص یافتند (هر گروه 20 نفر). سپس دو کارگاه دو روزه مجزا با شرایط یکسان برای گروه های آزمایش و کنترل برگزار شد؛ به گروه آزمایش آموزش بین حرفهای و به گروه کنترل آموزش تک حرفه ای داده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل مقیاس آمادگی همکاری بین حرفه ای RIPLS (بارسل و بلیگ، 1999) و مقیاس همدلی JSPE-HP (جفرسون، 1987) بود. داده ها به روش آنالیز کواریانس تک متغیری و با استفاده از نرم افزار SPSS26 تحلیل شدند. یافته: نتایج یافته ها گویای آن بود که آموزش بین حرفه ای بر همدلی و همکاری بین حرفه ای پرستاران و پزشکانی که این برنامه را دریافت کرده بودند در مقایسه با پرستاران و پزشکانی که این برنامه را دریافت نکرده بودند، تأثیر معنیداری داشت بطوریکه موجب افزایش 36 درصدی نمره همدلی و افزایش 43 درصدی نمره همکاری بین حرفه ای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (0001/0>; P184/27=همکاری بین حرفه ایF,846/20=همدلیF). نتیجه گیری: نتایج گویای آن بود که آموزش بین حرفه ای منجر به افزایش معناداری در میزان همدلی و همکاری بین حرفه ای پرستاران و پزشکان شاغل در بخش اورژانس در پاندمی کرونا شد. بحث: بر مبنای نتایج بدست آمده ارتقاء کیفیت ارائه خدمات سلامت بخش اورژانس بیمارستان بهمن در پاندمی کرونا در گرو افزایش سطح همدلی و همکاری بین حرفه ای پرستاران و پزشکان است که دستیابی به آن از طریق آموزش بین حرفه ای میسر میشود.
Mirzabeigi M, Mahdi E, Mirmehrabi A, Mirzabeigi A. Evaluation of effectiveness educational based on inter-professional approach on rate of empathy and inter-professional collaboration among nurses and physicians in emergency department during the Covid-19 pandemic. مدیریت پرستاری 2022; 11 (2) :24-41 URL: http://ijnv.ir/article-1-951-fa.html
میرزابیگی محمد، مهدی الهه، میرمحرابی اصغر، میرزابیگی عارفه. بررسی اثربخشی آموزش بین حرفه ای بر میزان همدلی و همکاری بین حرفه ای پرستاران و پزشکان بخش اورژانس در پاندمی کرونا. فصلنامه مديريت پرستاري. 1401; 11 (2) :24-41