[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 4-3 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش به شیوه شبیه سازی حاکمیت بالینی و مدیریت پرستاری در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1403: یک مطالعه توسعه آموزشی.
زهرا روددهقان* ، ناهید دهقان نیری2 ، امین حسینی3 ، ستاره تاجداری4 ، رئوفه کریمی5
دکترای پرستاری، دانشیار، گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.، zrooddehghan@yahoo.com ، zrooddehghan@yahoo.com
2- dehghann@tums.ac.ir
3- ahosseinis@razi.tums.ac.ir
4- s-tajdari@farabi.tums.ac.ir
5- karimiraoofeh91@gmail.com
چکیده:   (119 مشاهده)
مقدمه: یکی از روش های ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری حاکمیت بالینی است. از طرفی، اصلاح و پیشبرد مهارت های مدیریتی دانشجویان پرستاری جهت دستیابی به اهداف حاکمیت بالینی امری ضروری است. یکی از شیوه های آموزش اثربخش جنبه های مختلف مدیریت در سیستم های بهداشتی و درمانی، شبیه سازی است. 
هدف: این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش به شیوه شبیه سازی حاکمیت بالینی و مدیریت پرستاری در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش : مطالعه حاضر یک مطالعه توسعه اموزشی است که بر روی 41 نفر از دانشجویان ترم هشت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. در این مطالعه از روش نمونه گیری دردسترس استفاده شد. سپس دانشجویان به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل(19 نفر) و مداخله (21نفر) تقسیم بندی شدند. برای هر دو گروه روز اول کارآموزی در مرکز مهارت های بالینی، توسط مدیر محترم گروه مدیریت دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد. گروه کنترل همه روزهای باقی مانده از کارآموزی را در بیمارستان حضرت مهدی طبق تقسیم بندی انجام شده از سوی امور بالینی دانشکده طی کردند. دانشجویان گروه مداخله، برنامه روز اول را مشابه با گروه کنترل طی کردند و در روز دوم کارآموزی، دانشجویان در اسکیل لب که امکانات و فرایندهای لازم برای شبیه سازی فراهم شده بود، حاضر شدند. دانشجویان در گروه های دو تا سه نفر می بایست کلیه اقداماتی که در واحد مدیریت در بیمارستان انجام می دهند را در محیط اسکیل لب انجام می دادند. روزهای آتی کارآموزی دانشجویان گروه مداخله در بخش های متفاوت بیمارستان حضرت مهدی انجام شد. در روز پایانی کارآموزی، دانشجویان هر دو گروه، درآزمون نیمه آسکی طراحی شده با سوالات هم ارز در سه ایستگاه: برنامه نویسی، استخراج خرابی های تجهیزات و ساختمان و کنترل عفونت شرکت کردند. ناظران در آزمون نیمه آسکی از چک لیست های از پیش تهیه شده جهت ارزیابی دانشجویان استفاده کردند.
یافته ها : پس از انجام مداخله، بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر میانگین نمرات کنترل عفونت (002/0P=) و استخراج خرابی های تجهیزات و ساختمان(001/0 P=)تفاوت آماری معناداری وجود داشت. اگرچه تفاوت آماری معنی داری پس از مداخله بین دو گروه از نظر میانگین نمرات ایستگاه برنامه نویسی وجود نداشته است(1/0P= ).
نتیجه گیری: با به کارگیری روش شبیه‌سازی، دانشکده‌های پرستاری می‌توانند مهارت‌های مدیریتی و رهبری را در دانشجویان توسعه دهند و آنان را برای نقش‌های رهبری و مدیریتی آینده آماده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: شبیه سازی، حاکمیت بالینی، مدیریت، پرستاری
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/11/16 | پذیرش: 1404/2/27 | انتشار: 1403/11/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raoofeh Z, Dehghan Nayeri N, Hosseini A, Tajdari S, Karimi R. Design, Implement, and Evaluate Clinical Governance and Nursing Management Education using Simulation-based methods at the Clinical Skills Center of the School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences in 2024: An Educational Development Study.. مدیریت پرستاری 2025; 13 (3) :3-4
URL: http://ijnv.ir/article-1-1126-fa.html

روددهقان زهرا، دهقان نیری ناهید، حسینی امین، تاجداری ستاره، کریمی رئوفه. طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش به شیوه شبیه سازی حاکمیت بالینی و مدیریت پرستاری در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1403: یک مطالعه توسعه آموزشی.. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (3) :3-4

URL: http://ijnv.ir/article-1-1126-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4713