[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 95-84 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش تعدیل گر رفتارهای ارتباطی مدیران در رابطه میان توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی پرستاران
حسین محبی* ، سعادت اسلامی2
دانشگاه میبد، میبد- دانشگاه میبد ، h.mohebbi@meybod.ac.ir
2- بیمارستان شهید صدوقی یزد
چکیده:   (3712 مشاهده)
مقدمه: توانمندسازی منابع انسانی به­ عنوان یکی از نگرش­ های مهم مدیریت معاصر در بهبود عملکرد شغلی به شمار می­ رود. از این رو، توانمندسازی روانشناختی پرستاران به­ منظور بهبود عملکرد شغلی آنها مورد توجه ویژه مدیران ارشد نظام سلامت قرار گرفته است، زیرا بهبود عملکرد شغلی پرستاران سبب درمان بهتر بیماران، بهبود کیفیت خدمات درمانی و در مجموع سبب ارتقای سطح سلامت عمومی جامعه می­ شود.
روش­­ کار: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی مبتنی بر تحلیل رگرسیون است. جامعه آمـاری این پژوهش، پرستاران شاغل در بیمارستان شهید صدوقی یزد با تعداد 366 نفر بودند که از میان آنها، 188 نفر به­ روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه ­ای انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از سه پـرسشنامه‌ استاندارد گردآوری و توسط روش ­های آماری آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی از طریق نـرم­افزار SPSS16 انجام شد.
یافته‌ها: توانمندسازی روانشناختی پرستاران با عملکـرد شغلی آنها رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0>P). همچنین، هر یک از ابعاد رفتارهای ارتباطی مدیران پرستاری (زبـان هدایت گر، زبان همدلانه، زبان معناساز) نقش تعدیل­ کننده­ ای در رابطه میـان توانمندسازی روانشناختی و عملکـرد شغلی پرستاران دارند (05/0>P). 
نتیجه‌گیری: به مدیران پرستاری پیشنهاد می­ شود­ با انجام اقداماتی از جمله: بیان واضح اهداف، هنجارهای فرهنگی و ارزش ­های سازمان به پرستاران، دادن تفویض اختیار و آزادی عمل به پرستاران، تلاش جهت اصلاح نظام پرداخت، برگزاری دوره­ های آموزشی روانشناختی، حفظ و مدیریت سلامت روان پرستاران، برگزاری جلسات دوره­ ای و مشارکت دادن پـرستاران در تبادل نظر پیرامون مسائل مورد اختلاف، ارتقای فرهنگ تعهد و مسئولیت­ پذیری در پرستاران و رفتارهای همدلانه، تشویق و حمایت سازمانی از پرستاران باعث افزایش توانمندی و عملکرد شغلی آنها شوند.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی روانشناختی، زبان هدایت گر، زبان همدلانه، زبان معناساز، عملکرد شغلی.
متن کامل [PDF 274 kb]   (1442 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/14 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1399/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebbi H, Eslami S. Investigating the moderator role of managers' communication behaviors on the relationship between psychological empowerment and job performance of nurses. مدیریت پرستاری 2020; 9 (4) :84-95
URL: http://ijnv.ir/article-1-751-fa.html

محبی حسین، اسلامی سعادت. بررسی نقش تعدیل گر رفتارهای ارتباطی مدیران در رابطه میان توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی پرستاران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1399; 9 (4) :84-95

URL: http://ijnv.ir/article-1-751-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4652