[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 95-84 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش تعدیل گر رفتارهای ارتباطی مدیران در رابطه میان توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی پرستاران
حسین محبی*، سعادت اسلامی2
دانشگاه میبد، میبد- دانشگاه میبد ، h.mohebbi@meybod.ac.ir
2- بیمارستان شهید صدوقی یزد
چکیده:   (1103 مشاهده)
مقدمه: توانمندسازی منابع انسانی به­ عنوان یکی از نگرش­ های مهم مدیریت معاصر در بهبود عملکرد شغلی به شمار می­ رود. از این رو، توانمندسازی روانشناختی پرستاران به­ منظور بهبود عملکرد شغلی آنها مورد توجه ویژه مدیران ارشد نظام سلامت قرار گرفته است، زیرا بهبود عملکرد شغلی پرستاران سبب درمان بهتر بیماران، بهبود کیفیت خدمات درمانی و در مجموع سبب ارتقای سطح سلامت عمومی جامعه می­ شود.
روش­­ کار: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی مبتنی بر تحلیل رگرسیون است. جامعه آمـاری این پژوهش، پرستاران شاغل در بیمارستان شهید صدوقی یزد با تعداد 366 نفر بودند که از میان آنها، 188 نفر به­ روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه ­ای انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از سه پـرسشنامه‌ استاندارد گردآوری و توسط روش ­های آماری آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی از طریق نـرم­افزار SPSS16 انجام شد.
یافته‌ها: توانمندسازی روانشناختی پرستاران با عملکـرد شغلی آنها رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0>P). همچنین، هر یک از ابعاد رفتارهای ارتباطی مدیران پرستاری (زبـان هدایت گر، زبان همدلانه، زبان معناساز) نقش تعدیل­ کننده­ ای در رابطه میـان توانمندسازی روانشناختی و عملکـرد شغلی پرستاران دارند (05/0>P). 
نتیجه‌گیری: به مدیران پرستاری پیشنهاد می­ شود­ با انجام اقداماتی از جمله: بیان واضح اهداف، هنجارهای فرهنگی و ارزش ­های سازمان به پرستاران، دادن تفویض اختیار و آزادی عمل به پرستاران، تلاش جهت اصلاح نظام پرداخت، برگزاری دوره­ های آموزشی روانشناختی، حفظ و مدیریت سلامت روان پرستاران، برگزاری جلسات دوره­ ای و مشارکت دادن پـرستاران در تبادل نظر پیرامون مسائل مورد اختلاف، ارتقای فرهنگ تعهد و مسئولیت­ پذیری در پرستاران و رفتارهای همدلانه، تشویق و حمایت سازمانی از پرستاران باعث افزایش توانمندی و عملکرد شغلی آنها شوند.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی روانشناختی، زبان هدایت گر، زبان همدلانه، زبان معناساز، عملکرد شغلی.
متن کامل [PDF 274 kb]   (271 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/14 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1399/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebbi H, Eslami S. Investigating the moderator role of managers' communication behaviors on the relationship between psychological empowerment and job performance of nurses. مدیریت پرستاری. 2020; 9 (4) :84-95
URL: http://ijnv.ir/article-1-751-fa.html

محبی حسین، اسلامی سعادت. بررسی نقش تعدیل گر رفتارهای ارتباطی مدیران در رابطه میان توانمندسازی روانشناختی و عملکرد شغلی پرستاران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1399; 9 (4) :95-84

URL: http://ijnv.ir/article-1-751-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343