[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 59-50 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش تئوری رفتاری رهبری در مدیریت کلاس درس رشته های علوم پزشکی
اسد ایمانی ، داریوش رخ افروز*
دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری های مزمن، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. ، darushrokhafroz@gmail.com
چکیده:   (836 مشاهده)
مقدمه: تدریس در علوم پزشکی با چالش های متفاوتی همراه است یکی از این چالش ها، انتخاب رویکرد مدیریت کلاس درس با توجه به تنوع در رشته ها، ماهیت متفاوت آنها، تفاوت در بهره هوشی دانشجویان رشته های مختلف و ماهیت تئوری- عملی واحدهای درسی می باشد. با توجه به تنوع مدیریت در تئوری رفتاری رهبری به نظر می رسد می توان این چالش را مدیریت نمود.  هدف مطالعه حاضر تبیین نقش تئوری رفتاری رهبری در مدیریت کلاس درس علوم پزشکی می باشد.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مروری روایتی است که با جستجوی کلید واژگان اصلی به زبان فارسی از جمله مدیریت کلاس درس، نقش معلم، تدریس در بالین، تئوری رفتاری رهبری، و علوم پزشکی و همچنین کلید واژگان انگلیسی C‏linical Teaching,  Teacher Role, Leadership Behavioral system  , Education, Classroom Management , در پایگاه­های داده­ای PubMed, Google Scholar, Science Direct, Ovid, Wiley, Web of Science, Magiran and SIDs,  و در مجلات داخلی و خارجی در بازه زمانی سال های 2000 تا 2023 انجام شده است.
یافته ها: 10 مطالعه مرتبط به صورت عمیق و کیفی بررسی شدند. به طور کلی نتایج مطالعات بررسی شده نشان داد که تحقق اهداف آموزشی مستلزم توجه به تغییر و بکارگیری سبک مدیریتی کارآ و اثربخش در اداره کلاس درس و تدوین کوریکولوم است. وجود تنوع در تئوری رفتاری رهبری؛ باعث انعطاف پذیری در انتخاب رویکرد مدیریت کلاس درس با توجه به ماهیت رشته ها، تئوری و عملی بودن واحد درسی، سطح بلوغ دانشجویان و ویژگی های کلاس درس می شود.
نتیجه گیری: به نظر می رسد که آشنایی مدرسان علوم پزشکی با رویکردهای مختلف تئوری رفتاری رهبری جهت مدیریت کلاس درس یک ضرورت است.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت کلاس درس، تئوری رفتاری رهبری، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 276 kb]   (329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/23 | پذیرش: 1403/5/6 | انتشار: 1402/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Imani A, Rokhafrooz D. The Role of Leadership Behavioral Theory in Classroom Management of Medical Sciences. مدیریت پرستاری 2023; 12 (4) :50-59
URL: http://ijnv.ir/article-1-1018-fa.html

ایمانی اسد، رخ افروز داریوش. نقش تئوری رفتاری رهبری در مدیریت کلاس درس رشته های علوم پزشکی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1402; 12 (4) :50-59

URL: http://ijnv.ir/article-1-1018-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710