[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 3 - ( 9-1391 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 55-64 برگشت به فهرست نسخه ها
هوش هیجانی نیاز پرستاری امروز: مطالعه مروری
سارا شهبازی، محمد حیدری ، زهره ونکی
دانشکده پرستاری بروجن، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده:   (14888 مشاهده)

مقدمه: تأثیر هوش هیجانی در موفقیت افراد در سازمان‌های بهداشتی و درمانی از اهمیت خاصی برخوردار است. این مهارت‌ها به افراد اجازه می‌دهد تحت شرایط سخت بهتر فکر کنند و از هدر رفتن زمان به واسطه احساساتی همچون خشم و اضطراب و ترس جلوگیری نموده و به سادگی ذهن خود را آرام ساخته و به این ترتیب راه را برای بصیرت درونی و ایده‌های خلاق به روی خود باز کنند.

هدف: هدف این مطالعه پاسخ  به این پرسش‌هاست که هوش هیجانی چیست و در پرستاری چه کاربردی دارد؟

مواد و روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه مروری است که با استفاده از کلید واژه‌های آموزش پرستاری، هوش هیجانی، پرستاری و هوش عاطفی، مقالات پژوهشی و مروری فارسی و انگلیسی در حوزه‌های پرستاری و بهداشت، در پایگاه‌های اینترنتی  CINAHL، Science Direct، Ovid، Scopus، SID، Magiran ،Pubmed و Google Scholar در دوره زمانی 15 ساله از سال 1997 تا 2012 بررسی گردیدند و در نهایت 30 مقاله ISI فارسی یا انگلیسی دربرگیرنده کلمات کلیدی فوق که به صورت مقالات پزوهشی داوری و چاپ شده بودند، انتخاب و با رویکرد تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد آموزش هوش هیجانی یک تحول و نیاز اساسی در پرستاری محسوب می‌گردد؛ زیرا هوش هیجانی خط مشی پایداری را برای توسعه هنرورزی در رابطه پرستار- مددجو ایجاد نموده، مرزهای شخصی و حرفه‌ای را گسترش می‌دهد، موجب اداره خردمندانه روابط بین درمانگر و بیمار می‌گردد و باعث می‌شود پرستار دیدگاه انسانی نسبت به بیمار پیدا کند.

نتیجه‌گیری: به دست آوردن مهارت‌های هوش هیجانی با ایجاد تغییرات اساسی در دیدگاه و نگرش پرستاران نسبت به بیماران، خود و شغل‌شان به عنوان یک مهارت حرفه‌ای، می‌تواند موجب ارتقای حرفه گردد. به دست آوردن مهارت‌های هوش هیجانی توسط مدیران پرستاری، تأثیر شگرفی بر ارتقای خدمات ارائه شده به بیماران، خانواده‌ها و کل جامعه داشته و در نتیجه منجر به اعتلاء حرفه می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود آموزش هوش هیجانی در دستور کار برنامه‌ریزان آموزش پرستاری قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستاری، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 581 kb]   (2138 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۷/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
فهرست منابع
1. Bradberi T, Graves J. Emotional intelligence: skills and experiences. [M,Ganji,trans.].Tehran: Savalan publisher; 2005. [Persian].
2. Wessel, J, Larin, H, Benson, G, Brown, B, Ploeg, J, Williams, R, et al. Emotional-social Intelligence in Health Science Students and its Relation to Leadership, Caring and Moral Judgment. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice. (2008); 6(1):1-9
3. Esmaeeli M, Ahadi H, Delavar A, Shafei-abadi A. Effects of Emotional Intelligence Factors Training on Enhancing Mental Health. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2007; 13 (2):158-165. [Persian].
4. Goleman D. Emotional intelligence self-awareness. [N.Parsa, trans.].Tehran: Roshd publisher. 2008.
5. Gary WN, Hapner PP. Problem – solving self – apprisal, awareness and utilizition of campus helping resources. Journal of counseling psychology.(1986); 133(1): 39-44.
6. Planalp S. Communicating emotion social, moral and cultural processes. Cambridge University. 1999. [DOI:10.1017/CBO9781316257012]
7. McCallin A, Bamford A. Interdisciplinary teamwork: is the influence of emotional intelligence fully appreciated. Journal of Nursing Management. 2007; 15(4):386-391 [DOI:10.1111/j.1365-2834.2007.00711.x]
8. Habibpur Z, Khoramy-markany A. Emotional intelligence and application in nursing. Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty.2005; 3(4):156-166. [Persian].
9. Beauvais AM, Brady N, O'Shea ER, Griffin MT. Emotional intelligence and nursing performance among nursing students. Nurse Education Today. 2011;31(4): 396-401. [DOI:10.1016/j.nedt.2010.07.013]
10. Jensen AR, Wright AS, Lance AR, O'Brien KC, Pratt CD, Anastakis DJ, and et al., The emotional intelligence of surgical residents : a descriptive study. The American Journal of Surgery. 2008; 195(1): 5-10. [DOI:10.1016/j.amjsurg.2007.08.049]
11. Altun I. The perceived problem solving ability and values of student nurses and midwives. Nurse Education Today. 2003 ; 23(8) : 575-584. [DOI:10.1016/S0260-6917(03)00096-0]
12. Dugas A, Fundamentals of care patient.[ Shahid Beheshti University Staffs, trans.]. Tehran: Golban Publisher 2001.[Persian].
13. Benson G, Ploeg J, Brown B. A cross-sectional study of Emotional intelligence in baccalaureate nursing students. Nurse Education Today. 2010; 30(1):49-53. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.06.006]
14. Por J, Barriball L, Fitzpatrick J, Roberts J. Emotional intelligence: its relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students. Journal of Nurse Education Today. 2011(80):855-860.
15. MayerJ D, Salovey P, Caruso DR. Emotional intelligence as zeitgeist, as personality and as a mental ability. In Bar-On R, Parker JDA. (Editor). The handbook of emotional intelligence. San Francisco, CA : Josey-Bass. 2000.
16. Smith L, Heaven PCL, Ciarrochi J. Trait emotional intelligence, conflict communication patterns and relationship satisfaction. Personality and Individual Differences. 2008; 44:1314-1325. [DOI:10.1016/j.paid.2007.11.024]
17. Kafetsios K. Zampetakis L.Emotional intelligence and job satisfaction: testing the mediatory role of positive and negative affect at work. Personality and Individual Differences.2008; 44 : 710-720. [DOI:10.1016/j.paid.2007.10.004]
18. Freshwater D, Stickley T. The heart of the art: emotional intelligence in nurse education. Nursing Inquiry. 2004; 11(2): 91-98. [DOI:10.1111/j.1440-1800.2004.00198.x]
19. Stichler JF. Emotional intelligence. A critical leadership quality for the nurse executive. Association of Women's Health, Obstetric, and Neonatal Nurses lifelines. 2006; 10(5): 422-5.
20. Markey MA, Vander Wal JS. The role of emotional intelligence and negative affect in bulimic symptomatology. Comprehensive Psychiatry. 2007; 48(5): 458-464. [DOI:10.1016/j.comppsych.2007.05.006]
21. Hoyt P. Problem solving for better health nursing: a working approach to the development and dissemination of applied research in developing countries. Applied Nursing Research. 2006; 19(2): 110-112 [DOI:10.1016/j.apnr.2005.12.001]
22. Hosseini M. Fundamentals of nursing management. Tehran: Boshra publisher. 2008. [Persian].
23. Heroabady SH, Marbaghy A. Nursing and midwifery management. Tehran: Iran University Publication. 2000. [Persian].
24. Mikolajczak M, Menil C, Luminet O. Explaining the protective effect of trait emotional intelligence regarding occupational stress: exploration of emotional labor processes. Journal of Research in Personality. 2007; 41: 1107–1117. [DOI:10.1016/j.jrp.2007.01.003]
25. Augusto Landa JM, López-Zafra E, Berrios Martos MP, Aguilar-Luzón Mdel C.. The relationship between emotional intelligence, occupational stress and health in nurses: a questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 2008; 45(6): 888-901. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2007.03.005]
26. Güleryüz G, Güney S, Aydin EM, Aşan O. The mediating effect of job satisfaction between emotional intelligence and organizational commitment of nurses: a questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies.2008; 45(11): 1625-1635. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2008.02.004]
27. Shahbazi S,Heidari M, Sheikhi RA. The effect of problem solving course on nursing student's stress intolerance. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences. 2011;13(2):32-38.
28. Kooker BM, Shoultz J, Codier EE.. Identifying emotional intelligence in professional nursing practice. Journal of Professional Nursing. 2007; 23(1): 30-36. [DOI:10.1016/j.profnurs.2006.12.004]
29. Petrides KV, Sevdalis N. Emotional intelligence and nursing: Comment on Bulmer-Smith, Profetto-McGrath, and Cummings (2009 International Journal of Nursing Studies.2010; 47(4): 526-528. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2009.09.010]
30. Proctor K, Welbourn T. Meeting the needs of the modern mental health nurse: a review of a higher education diploma in nursing communication module. Nurse Education in Practice. 2002; 2(4): 237-243. [DOI:10.1016/S1471-5953(02)00025-2]
31. McQueen AC. Emotional intelligence in nursing work. Journal of Advanced Nursing. 2004; 47(1): 101-108. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2004.03069.x]
32. Akerjordet K, Severinsson E.. Emotional intelligence: a review of literature with specific focus on empirical and epistemological perspectives. Journal of Clinical Nursing. 2007; 16(8):1405-1416. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2006.01749.x]
33. Shahbazi S. The effect of problem solving training on emotional intelligence in nursing students of Shiraz Nursing and Midwifery Faculty. [ MSc Thesis] Nursing. Shiraz: Shiraz University of Medical Sciences; 2008.
34. Shahbazi S, Hazrati M, Moattari M, Heidari M. Training problem solving skills and its effect on emotional intelligence of nursing students of Shiraz. Iranian Journal of Medical Education (2012); 12(1): 67-76.
35. Kazemi H. Role of emotional intelligence in life success. Journal of Psychology and Educational Sciences (Payvand Magazine).2006; 318: 36-38.
36. Smeltzer S, Bare B, Hinkle J, Cheerer K. In: Brunner & suddarth, editors. Medical-Surgical nursing. 11th Ed, Philadelphia:Lippincott Williams wilkins Co.2008. 25-27.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazi S, Heidari M, Vanaki Z. Today nursing need for emotional intelligence: Integrative review of literature. مدیریت پرستاری. 2012; 1 (3) :55-64
URL: http://ijnv.ir/article-1-102-fa.html

شهبازی سارا، حیدری محمد، ونکی زهره. هوش هیجانی نیاز پرستاری امروز: مطالعه مروری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (3) :55-64

URL: http://ijnv.ir/article-1-102-fa.html



دوره 1، شماره 3 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764