[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 1، شماره 3 - ( 9-1391 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 64-55 برگشت به فهرست نسخه ها
هوش هیجانی نیاز پرستاری امروز: مطالعه مروری
سارا شهبازی ، محمد حیدری* ، زهره ونکی
دانشکده پرستاری بروجن، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، heidari@skums.ac.ir
چکیده:   (22434 مشاهده)

مقدمه: تأثیر هوش هیجانی در موفقیت افراد در سازمان‌های بهداشتی و درمانی از اهمیت خاصی برخوردار است. این مهارت‌ها به افراد اجازه می‌دهد تحت شرایط سخت بهتر فکر کنند و از هدر رفتن زمان به واسطه احساساتی همچون خشم و اضطراب و ترس جلوگیری نموده و به سادگی ذهن خود را آرام ساخته و به این ترتیب راه را برای بصیرت درونی و ایده‌های خلاق به روی خود باز کنند.

هدف: هدف این مطالعه پاسخ  به این پرسش‌هاست که هوش هیجانی چیست و در پرستاری چه کاربردی دارد؟

مواد و روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه مروری است که با استفاده از کلید واژه‌های آموزش پرستاری، هوش هیجانی، پرستاری و هوش عاطفی، مقالات پژوهشی و مروری فارسی و انگلیسی در حوزه‌های پرستاری و بهداشت، در پایگاه‌های اینترنتی  CINAHL، Science Direct، Ovid، Scopus، SID، Magiran ،Pubmed و Google Scholar در دوره زمانی 15 ساله از سال 1997 تا 2012 بررسی گردیدند و در نهایت 30 مقاله ISI فارسی یا انگلیسی دربرگیرنده کلمات کلیدی فوق که به صورت مقالات پزوهشی داوری و چاپ شده بودند، انتخاب و با رویکرد تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد آموزش هوش هیجانی یک تحول و نیاز اساسی در پرستاری محسوب می‌گردد؛ زیرا هوش هیجانی خط مشی پایداری را برای توسعه هنرورزی در رابطه پرستار- مددجو ایجاد نموده، مرزهای شخصی و حرفه‌ای را گسترش می‌دهد، موجب اداره خردمندانه روابط بین درمانگر و بیمار می‌گردد و باعث می‌شود پرستار دیدگاه انسانی نسبت به بیمار پیدا کند.

نتیجه‌گیری: به دست آوردن مهارت‌های هوش هیجانی با ایجاد تغییرات اساسی در دیدگاه و نگرش پرستاران نسبت به بیماران، خود و شغل‌شان به عنوان یک مهارت حرفه‌ای، می‌تواند موجب ارتقای حرفه گردد. به دست آوردن مهارت‌های هوش هیجانی توسط مدیران پرستاری، تأثیر شگرفی بر ارتقای خدمات ارائه شده به بیماران، خانواده‌ها و کل جامعه داشته و در نتیجه منجر به اعتلاء حرفه می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود آموزش هوش هیجانی در دستور کار برنامه‌ریزان آموزش پرستاری قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستاری، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 581 kb]   (4868 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/7/11 | پذیرش: 1392/7/14 | انتشار: 1392/7/14
فهرست منابع
1. Bradberi T, Graves J. Emotional intelligence: skills and experiences. [M,Ganji,trans.].Tehran: Savalan publisher; 2005. [Persian].
2. Wessel, J, Larin, H, Benson, G, Brown, B, Ploeg, J, Williams, R, et al. Emotional-social Intelligence in Health Science Students and its Relation to Leadership, Caring and Moral Judgment. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice. (2008); 6(1):1-9
3. Esmaeeli M, Ahadi H, Delavar A, Shafei-abadi A. Effects of Emotional Intelligence Factors Training on Enhancing Mental Health. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2007; 13 (2):158-165. [Persian].
4. Goleman D. Emotional intelligence self-awareness. [N.Parsa, trans.].Tehran: Roshd publisher. 2008.
5. Gary WN, Hapner PP. Problem – solving self – apprisal, awareness and utilizition of campus helping resources. Journal of counseling psychology.(1986); 133(1): 39-44.
6. Planalp S. Communicating emotion social, moral and cultural processes. Cambridge University. 1999. [DOI:10.1017/CBO9781316257012]
7. McCallin A, Bamford A. Interdisciplinary teamwork: is the influence of emotional intelligence fully appreciated. Journal of Nursing Management. 2007; 15(4):386-391 [DOI:10.1111/j.1365-2834.2007.00711.x]
8. Habibpur Z, Khoramy-markany A. Emotional intelligence and application in nursing. Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty.2005; 3(4):156-166. [Persian].
9. Beauvais AM, Brady N, O'Shea ER, Griffin MT. Emotional intelligence and nursing performance among nursing students. Nurse Education Today. 2011;31(4): 396-401. [DOI:10.1016/j.nedt.2010.07.013]
10. Jensen AR, Wright AS, Lance AR, O'Brien KC, Pratt CD, Anastakis DJ, and et al., The emotional intelligence of surgical residents : a descriptive study. The American Journal of Surgery. 2008; 195(1): 5-10. [DOI:10.1016/j.amjsurg.2007.08.049]
11. Altun I. The perceived problem solving ability and values of student nurses and midwives. Nurse Education Today. 2003 ; 23(8) : 575-584. [DOI:10.1016/S0260-6917(03)00096-0]
12. Dugas A, Fundamentals of care patient.[ Shahid Beheshti University Staffs, trans.]. Tehran: Golban Publisher 2001.[Persian].
13. Benson G, Ploeg J, Brown B. A cross-sectional study of Emotional intelligence in baccalaureate nursing students. Nurse Education Today. 2010; 30(1):49-53. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.06.006]
14. Por J, Barriball L, Fitzpatrick J, Roberts J. Emotional intelligence: its relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students. Journal of Nurse Education Today. 2011(80):855-860.
15. MayerJ D, Salovey P, Caruso DR. Emotional intelligence as zeitgeist, as personality and as a mental ability. In Bar-On R, Parker JDA. (Editor). The handbook of emotional intelligence. San Francisco, CA : Josey-Bass. 2000.
16. Smith L, Heaven PCL, Ciarrochi J. Trait emotional intelligence, conflict communication patterns and relationship satisfaction. Personality and Individual Differences. 2008; 44:1314-1325. [DOI:10.1016/j.paid.2007.11.024]
17. Kafetsios K. Zampetakis L.Emotional intelligence and job satisfaction: testing the mediatory role of positive and negative affect at work. Personality and Individual Differences.2008; 44 : 710-720. [DOI:10.1016/j.paid.2007.10.004]
18. Freshwater D, Stickley T. The heart of the art: emotional intelligence in nurse education. Nursing Inquiry. 2004; 11(2): 91-98. [DOI:10.1111/j.1440-1800.2004.00198.x]
19. Stichler JF. Emotional intelligence. A critical leadership quality for the nurse executive. Association of Women's Health, Obstetric, and Neonatal Nurses lifelines. 2006; 10(5): 422-5.
20. Markey MA, Vander Wal JS. The role of emotional intelligence and negative affect in bulimic symptomatology. Comprehensive Psychiatry. 2007; 48(5): 458-464. [DOI:10.1016/j.comppsych.2007.05.006]
21. Hoyt P. Problem solving for better health nursing: a working approach to the development and dissemination of applied research in developing countries. Applied Nursing Research. 2006; 19(2): 110-112 [DOI:10.1016/j.apnr.2005.12.001]
22. Hosseini M. Fundamentals of nursing management. Tehran: Boshra publisher. 2008. [Persian].
23. Heroabady SH, Marbaghy A. Nursing and midwifery management. Tehran: Iran University Publication. 2000. [Persian].
24. Mikolajczak M, Menil C, Luminet O. Explaining the protective effect of trait emotional intelligence regarding occupational stress: exploration of emotional labor processes. Journal of Research in Personality. 2007; 41: 1107–1117. [DOI:10.1016/j.jrp.2007.01.003]
25. Augusto Landa JM, López-Zafra E, Berrios Martos MP, Aguilar-Luzón Mdel C.. The relationship between emotional intelligence, occupational stress and health in nurses: a questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 2008; 45(6): 888-901. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2007.03.005]
26. Güleryüz G, Güney S, Aydin EM, Aşan O. The mediating effect of job satisfaction between emotional intelligence and organizational commitment of nurses: a questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies.2008; 45(11): 1625-1635. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2008.02.004]
27. Shahbazi S,Heidari M, Sheikhi RA. The effect of problem solving course on nursing student's stress intolerance. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences. 2011;13(2):32-38.
28. Kooker BM, Shoultz J, Codier EE.. Identifying emotional intelligence in professional nursing practice. Journal of Professional Nursing. 2007; 23(1): 30-36. [DOI:10.1016/j.profnurs.2006.12.004]
29. Petrides KV, Sevdalis N. Emotional intelligence and nursing: Comment on Bulmer-Smith, Profetto-McGrath, and Cummings (2009 International Journal of Nursing Studies.2010; 47(4): 526-528. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2009.09.010]
30. Proctor K, Welbourn T. Meeting the needs of the modern mental health nurse: a review of a higher education diploma in nursing communication module. Nurse Education in Practice. 2002; 2(4): 237-243. [DOI:10.1016/S1471-5953(02)00025-2]
31. McQueen AC. Emotional intelligence in nursing work. Journal of Advanced Nursing. 2004; 47(1): 101-108. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2004.03069.x]
32. Akerjordet K, Severinsson E.. Emotional intelligence: a review of literature with specific focus on empirical and epistemological perspectives. Journal of Clinical Nursing. 2007; 16(8):1405-1416. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2006.01749.x]
33. Shahbazi S. The effect of problem solving training on emotional intelligence in nursing students of Shiraz Nursing and Midwifery Faculty. [ MSc Thesis] Nursing. Shiraz: Shiraz University of Medical Sciences; 2008.
34. Shahbazi S, Hazrati M, Moattari M, Heidari M. Training problem solving skills and its effect on emotional intelligence of nursing students of Shiraz. Iranian Journal of Medical Education (2012); 12(1): 67-76.
35. Kazemi H. Role of emotional intelligence in life success. Journal of Psychology and Educational Sciences (Payvand Magazine).2006; 318: 36-38.
36. Smeltzer S, Bare B, Hinkle J, Cheerer K. In: Brunner & suddarth, editors. Medical-Surgical nursing. 11th Ed, Philadelphia:Lippincott Williams wilkins Co.2008. 25-27.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazi S, Heidari M, Vanaki Z. Today nursing need for emotional intelligence: Integrative review of literature. مدیریت پرستاری 2012; 1 (3) :55-64
URL: http://ijnv.ir/article-1-102-fa.html

شهبازی سارا، حیدری محمد، ونکی زهره. هوش هیجانی نیاز پرستاری امروز: مطالعه مروری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (3) :55-64

URL: http://ijnv.ir/article-1-102-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645