استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، salimi_331@yahoo.com
چکیده: (1341 مشاهده)
: مقدمه: یکی از مهمترینعواملدرنیلبهاهدافهرسازمان،نیرویانسانیاست. سازمان آموزش و پرورش از مهم ترین سازمان های جوامع است. از آنجایی که افراد این سازمان تاثیرات بسیار مهمی بر دانش آموزان و مردم یک جامعه دارند؛ توجه به رضایت شغلی و زندگی کاری این افراد بسیار حائز اهمیت است. روش کار: این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی علّی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش را دو بخش مربیان بهداشت و دبیران سایر دروس آقا و خانم مدارس دولتی متوسطه اول شهرستان کرج در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. نمونهگیری مربیان بهداشت و دبیران سایر دروس به ترتیب از روش تمامشمار (127 نفر) و طبقهای نسبتی (130 نفر) استفاده گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای رضایت شغلی مقیمی (1390) و کیفیت زندگی کاری ایلگان و همکاران (2014) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون tمستقل دو نمونه ای در محیط نرمافزار spss v 26در سطح 05/0 انجام گردید. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون t مستقل در سطح معناداری( 0.5= α ) با 95 درصد اطمینان، نشان دهنده تفاوت معنادار بین رضایت شغلی درونی مربیان بهداشت با دبیران و تفاوت معنادار کیفیت زندگی کاریدر ابعاد فرصت درکار و روابط با همکاران بین این دو گروه است. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود تمهیدات لازم جهت ارتقای این دو مؤلفه در مربیان بهداشت و دبیران توسط آموزش و پرورش فراهم گردد.
Rostami E, Salimi M, Neinavaie M. Comparison of job satisfaction and quality of work life between health educators and teachers in the schools. مدیریت پرستاری 2023; 12 (2) :1-9 URL: http://ijnv.ir/article-1-1035-fa.html
رستمی الهه، سلیمی مهتاب، نینوایی مژگان. مقایسهی رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری مربیان بهداشت با دبیران سایر دروس در مدارس. فصلنامه مديريت پرستاري. 1402; 12 (2) :1-9