[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 32-22 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش استرس ادراک شده، ناگویی هیجانی و ذهن آگاهی در پیش بینی افکار خودکشی دانشجویان پرستاری
پروین کمالی تبریزی1 ، بهارک بلاشور2 ، سارا محمدی3 ، معصومه کمندلو*
1- parvinkamali.t@gmail.com
2- h.baharakbalashour@gmail.com
3- saramohammadi6525@gmail.com
واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.، kamand630@gmail.com ، kamand630@gmail.com
چکیده:   (2355 مشاهده)
 
مقدمه: دانشجویان پرستاری یکی از گروه­های در معرض خطر خودکشی می­باشند و افکار خودکشی یک عامل پیشگویی­کننده مهم برای اقدام به خودکشی و تکمیل آن است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استرس ادراک شده، ناگویی هیجانی و ذهن­آگاهی در پیش­بینی افکار خودکشی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش­ کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. تعداد 180 نفر از دانشجویان پرستاری در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در نیمه دوم سال 1401 با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به مقیاس استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو باگبی و همکاران (1994)، مقیاس آگاهی و توجه هوشیارانه برون و رایان (2003) و  مقیاس افکار خودکشی بک (1991) پاسخ دادند. داده‏های جمع­آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری در نرم افزار SPSS-24 تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین استرس ادراک شده و ناگویی هیجانی با افکار خودکشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). بین ذهن­آگاهی با افکار خودکشی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نیز آشکار کرد که 9/49 درصد واریانس افکار خودکشی دانشجویان پرستاری به ‌وسیله استرس ادراک شده، ناگویی هیجانی و ذهن‏آگاهی ‏تبیین می‏شود.
نتیجه­ گیری:  یافته­های پژوهش حاضر نشان داد که استرس ادراک­شده و ناگویی هیجانی به­عنوان عامل خطر و ذهن­آگاهی به­عنوان عامل محافظت­کننده در بروز افکار خودکشی نقش دارند. از این رو، برای پیشگیری از اقدام به خودکشی دانشجویان پرستاری توصیه می­شود به درمان­های مبتنی بر تنظیم هیجان، شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن ­آگاهی، رفتار درمانی دیالکتیک، درمان مبنی بر ذهنی­ سازی توجه ویژه­ای شود.
 
 
واژه‌های کلیدی: استرس ادراک شده، ناگویی هیجانی، ذهن آگاهی، افکار خودکشی، دانشجویان پرستاری.
متن کامل [PDF 254 kb]   (762 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/28 | پذیرش: 1402/8/8 | انتشار: 1402/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamali Tabrizi P, balashour B, Mohammadi S, Kamandloo M. The Role of Perceived Stress, Alexithymia and Mindfulness in Predicting Suicidal Thoughts of Nursing Students. مدیریت پرستاری 2023; 12 (2) :22-32
URL: http://ijnv.ir/article-1-1039-fa.html

کمالی تبریزی پروین، بلاشور بهارک، محمدی سارا، کمندلو معصومه. نقش استرس ادراک شده، ناگویی هیجانی و ذهن آگاهی در پیش بینی افکار خودکشی دانشجویان پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1402; 12 (2) :22-32

URL: http://ijnv.ir/article-1-1039-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4657