[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 32-22 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش استرس ادراک شده، ناگویی هیجانی و ذهن آگاهی در پیش بینی افکار خودکشی دانشجویان پرستاری
پروین کمالی تبریزی1 ، بهارک بلاشور2 ، سارا محمدی3 ، معصومه کمندلو*
1- parvinkamali.t@gmail.com
2- h.baharakbalashour@gmail.com
3- saramohammadi6525@gmail.com
واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.، kamand630@gmail.com ، kamand630@gmail.com
چکیده:   (1981 مشاهده)
 
مقدمه: دانشجویان پرستاری یکی از گروه­های در معرض خطر خودکشی می­باشند و افکار خودکشی یک عامل پیشگویی­کننده مهم برای اقدام به خودکشی و تکمیل آن است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استرس ادراک شده، ناگویی هیجانی و ذهن­آگاهی در پیش­بینی افکار خودکشی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش­ کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. تعداد 180 نفر از دانشجویان پرستاری در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در نیمه دوم سال 1401 با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به مقیاس استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو باگبی و همکاران (1994)، مقیاس آگاهی و توجه هوشیارانه برون و رایان (2003) و  مقیاس افکار خودکشی بک (1991) پاسخ دادند. داده‏های جمع­آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری در نرم افزار SPSS-24 تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین استرس ادراک شده و ناگویی هیجانی با افکار خودکشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). بین ذهن­آگاهی با افکار خودکشی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نیز آشکار کرد که 9/49 درصد واریانس افکار خودکشی دانشجویان پرستاری به ‌وسیله استرس ادراک شده، ناگویی هیجانی و ذهن‏آگاهی ‏تبیین می‏شود.
نتیجه­ گیری:  یافته­های پژوهش حاضر نشان داد که استرس ادراک­شده و ناگویی هیجانی به­عنوان عامل خطر و ذهن­آگاهی به­عنوان عامل محافظت­کننده در بروز افکار خودکشی نقش دارند. از این رو، برای پیشگیری از اقدام به خودکشی دانشجویان پرستاری توصیه می­شود به درمان­های مبتنی بر تنظیم هیجان، شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن ­آگاهی، رفتار درمانی دیالکتیک، درمان مبنی بر ذهنی­ سازی توجه ویژه­ای شود.
 
 
واژه‌های کلیدی: استرس ادراک شده، ناگویی هیجانی، ذهن آگاهی، افکار خودکشی، دانشجویان پرستاری.
متن کامل [PDF 254 kb]   (540 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/28 | پذیرش: 1402/8/8 | انتشار: 1402/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamali Tabrizi P, balashour B, Mohammadi S, Kamandloo M. The Role of Perceived Stress, Alexithymia and Mindfulness in Predicting Suicidal Thoughts of Nursing Students. مدیریت پرستاری 2023; 12 (2) :22-32
URL: http://ijnv.ir/article-1-1039-fa.html

کمالی تبریزی پروین، بلاشور بهارک، محمدی سارا، کمندلو معصومه. نقش استرس ادراک شده، ناگویی هیجانی و ذهن آگاهی در پیش بینی افکار خودکشی دانشجویان پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1402; 12 (2) :22-32

URL: http://ijnv.ir/article-1-1039-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645