[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره ۱۲، شماره ۲ - ( تابستان ۱۴۰۲ ) ::
جلد ۱۲ شماره ۲ صفحات ۷۳-۵۸ برگشت به فهرست نسخه ها
مدل علّی در ارتباط با انگیزش پیشرفت با استرس تحصیلی ادراک شده بر اساس نقش میانجی سبک های پردازش اطلاعات و سرگردانی ذهنی در دانشجویان پرستاری
شهربانو دهرویه۱ ، نغمه توکلی* ، نجمه توکلی۳
۱- ساری- موسسه اموزش عالی ادیب مازندران
گروه روانشناسی، ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، گروه روانشناسی، ساری، دانشگاه ازاد اسلامی ، naqmeh.tavakoli@gmail.com
۳- گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی صنعتی مازندران
چکیده:   (۱۵۲۶ مشاهده)
مقدمه: در این پژوهش رابطه ساختاری انگیزش پیشرفت با استرس تحصیلی ادراک شده بر اساس نقش میانجی سبک های پردازش اطلاعات و سرگردانی ذهنی در دانشجویان در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار: جامعه آماری پژوهش دانشجویان دختر رشته پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد واحد ساری بود. برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 25 (9 متغیر مشاهده شده در مدل)، و با احتساب احتمال وجود پرسشنامه‌ های ناقص 240 نفر به عنوان حجم نمونه به روش در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامههای انگیزش پیشرفت هرمنس (1970)، استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005)، سبک های پردازش اطلاعات پسینی و اپستاین (1999) و سرگردانی ذهنی کاریر و سلی (2013) استفاده شد. بعد از تأیید روایی سازه، پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه گردید که از نظر آماری مورد تایید بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS18 و AMOS23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که؛ متغیرهای انگیزش پیشرفت، سبک های پردازش اطلاعات و سرگردانی ذهنی بر استرس تحصیلی ادراک شده اثر مستقیم و معنی‌داری دارا هستند و همچنین اثر غیر مستقیم انگیزش پیشرفت با میانجیگری سبک های پردازش اطلاعات و سرگردانی ذهنی بر استرس تحصیلی ادراک شده مورد تایید واقع گردید. به طور کلی مدل پژوهش تایید شد و متغیرهای پژوهش توان پیش بینی 69 درصدی از متغیر استرس تحصیلی ادراک شده را دارا بودند.
نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی و انگیزشی در تبیین استرس تحصیلی ادراک شده است.
 
واژه‌های کلیدی: انگیزش پیشرفت، سرگردانی ذهنی، سبک های پردازش اطلاعات، استرس تحصیلی ادراک شده، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 721 kb]   (۱۰۴۱ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/13 | پذیرش: 1402/8/29 | انتشار: 1402/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehroye S, tavakoli N, tavakoli N. Causal model in relation to progress motivation with perceived academic stress based on the mediating role of information processing styles and mind wandering in nursing students. مدیریت پرستاری 2023; 12 (2) :58-73
URL: http://ijnv.ir/article-1-1043-fa.html

دهرویه شهربانو، توکلی نغمه، توکلی نجمه. مدل علّی در ارتباط با انگیزش پیشرفت با استرس تحصیلی ادراک شده بر اساس نقش میانجی سبک های پردازش اطلاعات و سرگردانی ذهنی در دانشجویان پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. ۱۴۰۲; ۱۲ (۲) :۵۸-۷۳

URL: http://ijnv.ir/article-۱-۱۰۴۳-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4691