1- ایران، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مدیریت آموزشی ، a_khorshidi40@yahoo.com 3- ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروه مدیریت اطلاعات و انفورماتیک پزشکی، دانشکده پیراپزشکی
چکیده: (940 مشاهده)
مقدمه: شیوع ویروس کرونا و بحران ایجادشده در دنیا و ضرورت بهکارگیری شیوه آموزش الکترونیک در چنین شرایطی ضمن پاسخگویی به نیازهای آموزشی جامعه پزشکی، راهحل نوینی برای همسو شدن با تغییرات آموزشی جهانی برای دانشگاههای علوم پزشکی در کشور ایران است. این مطالعه باهدف طراحی الگوی آموزش الکترونیک برای دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران انجام شده است.
روش کار: این مطالعه با رویکرد ترکیبی در سال ۱۴۰۰ انجام شد. با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با مشارکت ۲۶ نفر از خبرگان حوزه آموزش الکترونیک، الگوی آموزش الکترونیک برای دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران تدوین شد. نرمال بودن دادهها با آزمون KS تعیین شد، آلفای کرونباخ کل، محاسبه و مقدار آن برابر با 0.98 است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS 22، و مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از نرمافزار LISREL 8.8 بهره گرفته شد.
یافتهها: الگوی مذکور در 5 بعد و16 مولفه و 162 شاخص طراحی گردید. ابعاد پنج گانه شامل: بعد سیاست گذاری (شامل مولفههای ملی و بینالمللی)، بعدزیرساخت ها (شامل مولفههای فن آوری، پشتیبانی، حقوقی و اخلاقی، آموزش پژوهی)، بعدساختار (شامل مولفههای مدیریت، طراحی، اجرا، ارزیابی)، بعدآموزش (شامل آموزش بالینی، آموزش مداوم، آموزش سلامت)، بعدمنابع (شامل مولفههای مالی، انسانی، دانشی یا محتوا) می باشد.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر منتج به طراحی الگوی آموزش الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی تهران شد که میتواند مسیر حرکت دانشگاههای علوم پزشکی را برای دستیابی به آموزش الکترونیک، رشد و توسعه آن تسهیل نماید تا همگام با برنامههای آموزش عالی حوزه سلامت، برای پیادهسازی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گامهای مؤثرتری برداشته شود.
Lashkarian R, Khorshidi A, Barzeghar N, Moghaddasi H, Moradi S. Designing an Electronic Education Model for Medical Sciences Universities in Tehran: A Hybrid Approach. مدیریت پرستاری 2023; 12 (2) :109-120 URL: http://ijnv.ir/article-1-1059-fa.html
لشکریان رضا، خورشیدی عباس، برزگر نادر، مقدسی حمید، مرادی سعید. طراحی الگوی آموزش الکترونیک برای دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران: رویکرد ترکیبی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1402; 12 (2) :109-120