[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 29-36 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش سخنرانی بر سطوح یادگیری پرستاران در آموزش مراقبت‌های پرستاری در حوادث هسته‌ای
جمیله مختاری نوری، سید محمد خادم الحسینی ، عباس عبادی، عفت مرادی
دکتری پرستاری و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...
چکیده:   (15080 مشاهده)

 

مقدمه: آمادگی پرستاران برای مواجهه با حوادث هسته‌ای، نقش مهمی در کاهش عواقب هسته‌ای خواهد داشت. بخش مهمی از فرایند آمادگی، آموزش است که به شیوه‌های مختلف ارائه می‌شود. آموزش به شیوه سخنرانی از شیوه‌های مؤثر آموزش است. در کشور ما هیچ محتوای آموزشی در مورد پرستاری مراقبت‌های هسته‌ای وجود نداشته و دوره آموزشی رسمی پرستاری در حوادث هسته‌ای برگزار نشده بود. با توجه به این که آموزش پرستاری مراقبت‌های هسته‌ای اولین بار انجام میشد، از این رو محتوای آن باید دارای مباحث نظری باشد و میزان اثربخشی این آموزش در سطوح مختلف یادگیری سنجیده می‌شد.

هدف: این تحقیق با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش پرستاری مراقبت‌های هسته‌ای به روش سخنرانی بر سطوح یادگیری انجام شد.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 30 نفر از پرستاران یکی از بیمارستان‌های منتخب نظامی شهر اصفهان در سال 1389 به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. پرسش نامه محقق ساخته‌ای حاوی 30 سؤال چند گزینه‌ای در رابطه با سطوح یادگیری شناختی شامل دانش، فهمیدن و کاربرد تهیه شد و آزمون در مراحل قبل، بلافاصله بعد و 4 هفته پس از آموزش پرستاری مراقبت‌های هسته‌ای به روش سخنرانی اجرا شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون کودریچاردسون (72/0= α) و آزمون همبستگی پیرسون (7/0=r) تأیید شد. نمرات توسط نرم افزار 17 SPSS و آزمون آنوای اندازه‌های تکراری مورد تحلیل قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه شدند.

یافته‌ها: میانگین نمرات سطح دانش در سه مرحله قبل، بلافاصله و چهار هفته پس از آموزش به ترتیب 01/2±4/4، 5/1±46/7، 02/2±7/5، میانگین نمرات سطح فهمیدن به ترتیب 8/1±7/3، 8/1±43/7 و 45/1±6/5، میانگین نمرات سطح کاربرد به ترتیب 45/1±96/1، 86/0±9/5 و 6/1±4/4 و میانگین نمرات مجموع سطوح به ترتیب 2/4±03/10، 04/3±8/20 و 85/3±97/15 بود. آزمون آماری تحلیل اندازه‌های تکراری روند یادگیری، در تمام مراحل و در تمام سطوح، اختلاف معنا داری نشان داد (001/0> P).

نتیجه‌گیری: مقایسه میانگین نمرات آزمون‌های پس از آموزش با قبل از آموزش بیانگر اثربخشی سخنرانی است. به دلیل این که آموزش سخنرانی یک روش آموزشی ارزان، مؤثر و جذاب است، میتوان از آن در آموزش همچنان بطور گسترده استفاده نمود و آموزش مواجهه با حوادث هسته‌ای و افزایش آمادگی پرستاران در کوتاه‌ترین زمان با این روش امکان پذیر است.

واژه‌های کلیدی: آموزش ضمن خدمت، پرستاری مراقبت‌های هسته‌ای، سطوح یادگیری شناختی، روش سخنرانی
متن کامل [PDF 548 kb]   (1351 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۸/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari Nouri J, Khademolhosseini S M, Ebadi A, Moradi E. Effectiveness of lecture method on nurses’ learning levels in nursing education in nuclear accidents. مدیریت پرستاری. 2012; 1 (2) :29-36
URL: http://ijnv.ir/article-1-16-fa.html
مختاری نوری جمیله، خادم الحسینی سید محمد، عبادی عباس، مرادی عفت. اثربخشی روش سخنرانی بر سطوح یادگیری پرستاران در آموزش مراقبت‌های پرستاری در حوادث هسته‌ای. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (2) :29-36

URL: http://ijnv.ir/article-1-16-fa.html

دوره 1، شماره 2 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 797 queries by yektaweb 3535