[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره ۲، شماره ۲ - ( ۶-۱۳۹۲ ) ::
جلد ۲ شماره ۲ صفحات ۴۰-۳۰ برگشت به فهرست نسخه ها
دشواری نقش و عوامل مرتبط با آن در مدرسین پرستاری کشور: چالش مدیران آموزشی
شهره کلاگری۱ ، منصوره زاغری تفرشی* ، مریم رسولی۱ ، امیر کاووسی۱
۱- تهران
دانشکده پرستاری و ما مایی شهید بهشتی، تهران ، tafreshi45@hotmail.com
چکیده:   (۱۵۷۷۸ مشاهده)

مقدمه: در سیستم آموزش پرستاری، نقشهای چندگانه آموزش نظری، بالینی، پژوهشی و نقش ‌ های اجرایی به مدرسین پرستاری تفویض میشود. احساس فشار و استرس در به انجام رساندن انتظارات و الزامات این نقشهای متنوع منجر به دشواری نقش میگردد.

هدف: این مطالعه جهت بررسی میزان دشواری نقش و عوامل مرتبط با آن در مدرسین پرستاری انجام شد.

مواد و روشها: پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی- مقطعی است که در سال 1391 بر روی 302 نفر از مدرسین پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی کشور انجام شد. نمونه گیری به روش خوشه‌ ای ‌ – طبقه‌ ای انجام گردید. ابزار گرداوری داده‌ ها نسخه روانسنجی شده ابزار اصلی دشواری نقش و یک پرسشنامه خود گزارش دهی بود که روایی آن از طریق تعیین روایی اعتبار محتوا و سازه و پایایی آن با محاسبه ضریب الفای کرونباخ 92/0 و آزمون مجدد تأمین شد. داده‌ ها به وسیله آمار توصیفی و آنالیز واریانس، آزمون تی و آزمون همبستگی پیرسون در برنامه SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ ها: نتایج نشان داد که 43 % مدرسین پرستاری دارای دشواری نقش متوسط به بالا بودند [میانگین کل (23/0) 48/3]. از بین خرده مقیاس‌ ها، گرانباری و ناهمخوانی نقش بیشتر از بقیه خرده مقیاس ‌ ها معرف دشواری نقش بود] (72/0) 28/3 ، (76/0) 20/3 [که بیشترین و کمترین میانگین دشواری نقش به ترتیب به عبارات «احساس میکنم که در پایان روز از نظر عاطفی تحلیل رفته‌ ام» و «چون تخصص بالینی کافی ندارم نگران هستم»، اختصاص داشت. علاوه بر این، بین دشواری نقش و متغیرهای سن، جنس، وضعیت ازدواج و سابقه کار شرکت کنندگان تفاوت معنادار آماری مشاهده گردید(05/0>P).

نتیجه‌ گیری: ضروری است که مدیران آموزشی و تعیین کنندگان خط و مشی سلامتی با به کارگیری راهبردهای حمایتی نظیر کاهش حجم کاری و فشار کاری مدرسین پرستاری به حذف دشواری‌ های نقش کمک نمایند.
واژه‌های کلیدی: ابزار دشواری نقش، دشواری نقش، مدرسین پرستاری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/5/16 | پذیرش: 1392/7/16 | انتشار: 1392/7/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kolagari S, Zagheri Tafreshi M, rassouli M, kavousi A. Assessing role strain and its related factors in Iranian nursing educators: a challenge for educational managers. مدیریت پرستاری 2013; 2 (2) :30-40
URL: http://ijnv.ir/article-1-169-fa.html

کلاگری شهره، زاغری تفرشی منصوره، رسولی مریم، کاووسی امیر. دشواری نقش و عوامل مرتبط با آن در مدرسین پرستاری کشور: چالش مدیران آموزشی. فصلنامه مديريت پرستاري. ۱۳۹۲; ۲ (۲) :۳۰-۴۰

URL: http://ijnv.ir/article-۱-۱۶۹-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4691