[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 2، شماره 2 - ( 6-1392 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 40-30 برگشت به فهرست نسخه ها
دشواری نقش و عوامل مرتبط با آن در مدرسین پرستاری کشور: چالش مدیران آموزشی
شهره کلاگری1 ، منصوره زاغری تفرشی* ، مریم رسولی1 ، امیر کاووسی1
1- تهران
دانشکده پرستاری و ما مایی شهید بهشتی، تهران ، tafreshi45@hotmail.com
چکیده:   (15280 مشاهده)

مقدمه: در سیستم آموزش پرستاری، نقشهای چندگانه آموزش نظری، بالینی، پژوهشی و نقش ‌ های اجرایی به مدرسین پرستاری تفویض میشود. احساس فشار و استرس در به انجام رساندن انتظارات و الزامات این نقشهای متنوع منجر به دشواری نقش میگردد.

هدف: این مطالعه جهت بررسی میزان دشواری نقش و عوامل مرتبط با آن در مدرسین پرستاری انجام شد.

مواد و روشها: پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی- مقطعی است که در سال 1391 بر روی 302 نفر از مدرسین پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی کشور انجام شد. نمونه گیری به روش خوشه‌ ای ‌ – طبقه‌ ای انجام گردید. ابزار گرداوری داده‌ ها نسخه روانسنجی شده ابزار اصلی دشواری نقش و یک پرسشنامه خود گزارش دهی بود که روایی آن از طریق تعیین روایی اعتبار محتوا و سازه و پایایی آن با محاسبه ضریب الفای کرونباخ 92/0 و آزمون مجدد تأمین شد. داده‌ ها به وسیله آمار توصیفی و آنالیز واریانس، آزمون تی و آزمون همبستگی پیرسون در برنامه SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ ها: نتایج نشان داد که 43 % مدرسین پرستاری دارای دشواری نقش متوسط به بالا بودند [میانگین کل (23/0) 48/3]. از بین خرده مقیاس‌ ها، گرانباری و ناهمخوانی نقش بیشتر از بقیه خرده مقیاس ‌ ها معرف دشواری نقش بود] (72/0) 28/3 ، (76/0) 20/3 [که بیشترین و کمترین میانگین دشواری نقش به ترتیب به عبارات «احساس میکنم که در پایان روز از نظر عاطفی تحلیل رفته‌ ام» و «چون تخصص بالینی کافی ندارم نگران هستم»، اختصاص داشت. علاوه بر این، بین دشواری نقش و متغیرهای سن، جنس، وضعیت ازدواج و سابقه کار شرکت کنندگان تفاوت معنادار آماری مشاهده گردید(05/0>P).

نتیجه‌ گیری: ضروری است که مدیران آموزشی و تعیین کنندگان خط و مشی سلامتی با به کارگیری راهبردهای حمایتی نظیر کاهش حجم کاری و فشار کاری مدرسین پرستاری به حذف دشواری‌ های نقش کمک نمایند.
واژه‌های کلیدی: ابزار دشواری نقش، دشواری نقش، مدرسین پرستاری
متن کامل [PDF 785 kb]   (2784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/5/16 | پذیرش: 1392/7/16 | انتشار: 1392/7/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kolagari S, Zagheri Tafreshi M, rassouli M, kavousi A. Assessing role strain and its related factors in Iranian nursing educators: a challenge for educational managers. مدیریت پرستاری 2013; 2 (2) :30-40
URL: http://ijnv.ir/article-1-169-fa.html

کلاگری شهره، زاغری تفرشی منصوره، رسولی مریم، کاووسی امیر. دشواری نقش و عوامل مرتبط با آن در مدرسین پرستاری کشور: چالش مدیران آموزشی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1392; 2 (2) :30-40

URL: http://ijnv.ir/article-1-169-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645