بررسی نیازهای آموزشی پرستاران با روش دیکوم: یک مطالعه موردی
|
رضوان حکیم زاده1، محمد جوادی پور1، سیمین منسوبی*، حسین قربانی3، محمدعلی فلاح مهرجردی4، محسن غفاریان5 |
1- دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران ایران، آموزش بزرگسالان، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران 3- آموزش بزرگسالان، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران 4- سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تهران 5- دیریت MBA، دانشگاه پیام نور، واحد دماوند |
|
چکیده: (14258 مشاهده) |
مقدمه: امروزه گستردگی نقشهای پرستاری ، نیاز به آموزش مداوم و بازبینی در وظایف و صلاحیتهای پرستاری را افزایش داده است. الگوی دیکوم رویکردی است که فعالیتها و اقداماتی را که در درون آن وظیفۀ اصلی و فرعی یک شغل وجود دارد را شناسایی و برای شناخت نیازهای آموزشی تمرکز خود را بر وظایف اصلی و فرعی قرار میدهد
هدف: این مطالعه اجرای روش دیکوم برای شناسایی وظایف اصلی و فرعی پرستاران ، برای تعیین صلاحیتهای ضروری برای انجام این وظایف و نیاز های آموزشی آنان در هر یک از این صلاحیت ها در بیمارستان فوقتخصصی مرکزی نفت تهران بوده است.
مواد و روش ها: این پژوهش با استفاده از روش دیکوم و در دو مرحله انجام گرفته است. در مرحلۀ اول، بطور هدفمند 12 نفر از پرستاران خبره و باسابقۀ بیمارستان نفت تهران انتخاب و در کارگاه اولیۀ دیکوم شرکت کردند. پس از تشریح و تبیین اهداف کارگاه و فرایند دیکوم، شرکت کنندگان با توافق همۀ اعضاء، وظایف اصلی و فرعی و تکالیف شغل پرستاری را مشخص کردند. سپس بر اساس تکالیف مشخص شده، پرسشنامهای با مقیاس لیکرتی حاوی 59 سؤال بر مبنای سه مؤلفۀ دانش، نگرش و مهارت تنظیم شد که پرستاران ( 127 نفر) در دو بعد وضعیت موجود و وضعیت مطلوب نظر خود را بیان داشته اند. در مرحلۀ دوم پرستارانی تعداد آنها با استفاده از فرمول کوکران تعیین شده و تصادفی گزینش شده بودند به پرسشنامه طراحی شده پاسخ دادند. از روایی محتوایی و از آلفای کرونباخ برای پایایی استفاده شده که میزان آن (83/0) حاصل شد . برای تحلیل دادهها از آزمون تیدونمونۀوابسته استفاده شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد پرستاران شاغل در بیمارستان نفت در تمامی وظایف شغلی خود نیاز به آموزش دارند. بر طبق این نتایج و با توجه به اختلاف میانگین بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، در شایستگیهای دانش؛ " آشنایی نسبی با اصول برنامهریزی و سازماندهی جهت بهرهوری بیشتر"، با اختلاف میانگین( 02/2)، در شایستگیهای مهارت؛" مدیریت هزینه-فایده، ارزیابی و انتخاب بهترین راهحل با افق زمانی مختلف" و همچنین" نظارت و سنجش عملکرد خود، افراد دیگر یا سازمان به منظور بهبود یا اقدام اصلاحی" با اختلاف میانگین(25/1 )، و در شایستگیهای نگرش؛ " انگیزش بالا در راستای ارائۀ خدمات بهتر" با اختلاف میانگین( 67/0 )، بهعنوان مهمترین نیازهای آموزشی پرستاران به حساب میآیند.
نتیجهگیری: از این یافته ها میتوان در تدوین دوره های آموزشی پرستاران این بیمارستان وسایر مراکز درمانی مشابه استفاده نمود. همچنین با استفاده از روش نیازسنجی آموزشی معرفی شده (دیکوم) میتوان برای نیازسنجی آموزشی سایر سطوح سازمانی در این بیمارستان وسایر مراکز درمانی مشابه بهره گرفت. |
|
واژههای کلیدی: نیازسنجی آموزشی، تجزیه و تحلیل شغل و وظیفه، پرستاری، روش دیکوم |
|
متن کامل [PDF 279 kb]
(14404 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/6/26 | پذیرش: 1393/5/19 | انتشار: 1393/5/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|