1- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران دانشگاه تربیت مدرس تهران، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، kerman_s@modares.ac.ir 3- تهران - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده مدیریت و اقتصاد
چکیده: (10733 مشاهده)
مقدمه: با رشد پدیده حرفه ای شدن در پرستاری، مفهوم دانش پرستاری و تقویت بدنه دانش پرستاری اهمیت بیشتری پیدا کرده است پرستاری به عنوان یک حرفه علمی باید در ارائه خدمت به مددجویان، نگاهی عمیق به تولید، انتشار و استفاده از دانش داشته باشد.
هدف: این پژوهش با هدف تبیین درک پرستاران از فضای دانش آفرینی در بالین پرستاری انجام شده است.
مواد و روش ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. 17مصاحبه با پرستار و سرپرستاران بیمارستانهای آموزشی ؛ امام خمینی و شریعتی شهرتهران با روش نمونه گیری مبتنی برهدف درسال (1393) انجام شد. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته گردآوری و سپس با روش تحلیل محتوای قراردادی تحلیل شدند.
یافته ها: در این پژوهش 4 تم اصلی از تجارب مشارکت کنندگان به دست آمد که شامل "بحث علمی"، "اشتراک گذاری تجارب بالینی"، "غنی نمودن کنفرانس و راندهای بخش" و "بر قراری ارتباط بین فردی" بودند.
نتیجه گیری: فضای دانش آفرینی در بالین پرستاری یک فضای تعاملی است . لذا، مدیران پرستاری باید شرایطی را فراهم نمایند تا پرستاران ضمن داشتن ارتباطات مناسب بین فردی، به داشتن بحثهای علمی بیشتر در هنگام کنفرانسها، راندهای بالینی، گزارشهای پرستاری، تحویل گرفتن و تحویل دادن بیماران تشویق شده و تمایل بیشتری به اشتراک گذاری تجربیات بالینی خود داشته باشند.
salehi K, mohammad khan kermanshahi S, mohamadi E, hassanzadeh M. Clinical nurses' perception to atmosphere of creation knowledge: a qualitative study. مدیریت پرستاری 2014; 3 (3) :26-34 URL: http://ijnv.ir/article-1-218-fa.html
صالحی کمال، محمد خان کرمانشاهی سیما، محمدی عیسی، حسن زاده محمد. درک پرستاران از فضای دانش آفرینی در بالین بر اساس یک مطالعه کیفی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1393; 3 (3) :26-34