نظارت در آموزش از سازوکارهای بسیار مهم است که به بهبود اثربخشی و در نهایت ارتقای کیفیت آن در نظام آموزش عالی منجر میشود. اجرای یک نظارت ایده آل منطبق بر اهداف آموزشی، مستلزم شناخت واقعیت های حاکم بر آن و برنامه ریزی برای مدیریت بهتر آن است.
هدف : شناسایی واقعیت های نظارتی است که میتواند در جو سازمانی دانشگاه به عنوان امتیاز یا محدودیت بر نظارت مدیران آموزشی اثر بگذارد.
مواد و روش ها: مطالعه کیفی حاضر با روش تحلیل محتوی انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش اعضای هیئت علمی و مدیران گروه های آموزشی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. داده ها به کمک 10 مصاحبه نیمه ساختاریافته به دست آمد. مصاحبه ها ضبط وسپس با دقت پیاده و با استفاده از روش تحلیل محتوی قراردی تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: تحلیل محتوی توصیف های غنی مشارکت کنندگان منجر به استخراج (6) درون مایه اصلی شامل کمبود وقت، تعدد نقش، کمبود نیرو، ماهیت پیچیده نظارت، دشوار بودن نظارت بر فرد متخصص و نبود اختیارات کافی در نظارت بوده است.
نتیجه گیری : به منظور بهبود کیفیت آموزش در پرستاری، باید استفاده از روشهای متنوع دیگری از جمله نظارت مشارکت مورد تمرکز و توجه مدیران پرستاری در دانشگاه ها قرار گیرد تا مشکلات موجود رفع گردد.