[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار1394 1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران
غلام حسین محمودی راد1 ، فاطمه باقریان*
1- دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند ، fatemehbagherian19@yahoo.com
چکیده:   (13084 مشاهده)

مقدمه: استرس شغلی پرستاران عاملی است که از انجام مراقبت بالینی بهینه جلوگیری کرده و صلاحیت شغلی را کاهش میدهد، اما بکارگیری هوش معنوی در محیط کار میتواند منجر به رضایت شغلی و کاهش استرس شغلی شود. هدف: این مطالعه جهت تعیین تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران انجام شده است. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی با گروه کنترل از نوع پیش آزمون –پس آزمون بوده که درسال1393 انجام شده است . جامعه آماری این پژوهش کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان‌ ولیعصر بیرجند می‌باشد که ابتدا پرستاران بر اساس معیار ورود وارد مطالعه شده و به صورت تصادفی 94نفر از بین آنها به نسبت هر بخش انتخاب شدند ، سپس افراد شرکت کننده در پژوهش بر اساس تخصیص تصادفی در دو گروه شاهد و مداخله قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات ازفرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استرس شغلی پرستاریNSS) (تافت اندرسون(1981) استفاده شد. برای گروه مداخله 12جلسه آموزش هوش معنوی بصورت کارگاه در طی 2ماه برگزار شد. بلافاصله و یکماه بعد از مداخله هر دو گروه پرسشنامه ها را تکمیل کردند .به گروه شاهد آموزشی داده نشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازspss16 و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج: یافته نشان دادند که دو گروه کاملا همسان بودند وآزمون تی مستقل نشان دادکه مقایسه میانگین نمره کل استرس شغلی پرستاران قبل از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت( 68/0P= ). میانگین نمره استرس شغلی در گروه ازمون؛ قبل از آموزش( 91/44± 22/11 ) بود که بعد از آموزش به طور معنی داری( به43 /40 ± 06/9 )کاهش یافت.( 05/0>p) . آزمون آنالیز واریانس درون گروهی نشان داد در پرستاران گروه شاهد از نظر آماری تفاوت معناداری در میانگین نمره استرس شغلی قبل و بعد از آموزش و در مرحله پیگیری وجود نداشت(67/=p). ولی در گروه مداخله میانگین نمره استرس شغلی بعد از مداخله نسبت به قبل از آموزش و یکماه بعد آن به طور معناداری کاهش یافت (02/0 p =). نتیجه گیری: هرچند بر اساس یافته های پژوهش آموزش هوش معنوی توانسته است استرس شغلی را کاهش دهد اما در مراحل پیگیری میزان استرس افزایش یافته لذا لازم است آموزش های مداوم و پیگیرهوش معنوی بوسیله پمفلت یا سایر شیوه های آموزشی ادامه یابد.

واژه‌های کلیدی: استرس شغلی، پرستاران، مقیاس استرس شعلی پرستاران ( تافت و اندرسون )، هوش معنوی
متن کامل [PDF 680 kb]   (5008 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/27 | پذیرش: 1393/12/27 | انتشار: 1394/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahmoudirad G, bagherian F. Effects of spiritual intelligence training on nurses' job stress . مدیریت پرستاری 2015; 4 (1)
URL: http://ijnv.ir/article-1-277-fa.html

محمودی راد غلام حسین، باقریان فاطمه. تاثیر آموزش هوش معنوی بر استرس شغلی پرستاران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1394; 4 (1)

URL: http://ijnv.ir/article-1-277-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645