[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 4، شماره 3 - ( 10-1394 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 41-29 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین صلاحیت تکنیکی بالینی و سازماندهی مدیران پرستاری با صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار در بیمارستان های آموزشی: یک مطالعه آینده‌نگر
امیررضا صالح مقدم1 ، سولماز هلاکو* ، فاطمه حشمتی نبوی1 ، سیدرضا مظلوم1
1- مشهد
دانشکده پرستاری مامایی مشهد، مشهد ، Solmazhalako@gmail.com
چکیده:   (10007 مشاهده)

مقدمه: مطالعه‌ی صلاحیت پرستاران تازه‌فارغ‌التحصیل یکی از موضوعات مهم سازمانی می‌باشد. آگاهی از عوامل تأثیرگذار بر رشد صلاحیت‌بالینی پرستاران اساسی برای سازمان‌هایمقدمه: مطالعه‌ی صلاحیت پرستاران تازه‌فارغ‌التحصیل یکی از موضوعات مهم سازمانی می‌باشد. آگاهی از عوامل تأثیرگذار بر رشد صلاحیت‌بالینی پرستاران اساسی برای سازمان‌های مراقبت سلامت می‌باشد. هدف: تعیین رابطه صلاحیت‌های‌ تکنیکی بالینی و سازماندهی مدیران پرستاری با صلاحیت‌بالینی پرستاران تازه‌کار روش‌: در این مطالعه هم‌گروهی که در سال 1394- 1393در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد؛ 37 مدیرپرستاری در رده عملیاتی (سرپرستار)، 72 پرستار تازه‌کار به روش سرشماری و پرستاران غیر‌تازه‌کار با حجم نمونه 283 نفر در مطالعه شرکت کردند. صلاحیت‌‌های تکنیکی بالینی و سازماندهی سرپرستاران که پرستاران تازه‌کار تحت سرپرستی خود دارند به صورت دگرارزیابی پرستاران غیر‌تازه‌کار آن‌ها سنجیده شد و صلاحیت‌بالینی پرستاران تازه‌کار در طی سه مرحله، شروع مطالعه، دو و چهار ماه بعد از شروع مطالعه خودارزیابی و دگرارزیابی گردید و تغییر صلاحیت‌بالینی پرستاران تازه‌کار، بر حسب سطوح صلاحیت سرپرستاران آن‌ها بررسی شد. برای سنجش صلاحیت‌های‌ تکنیکی بالینی و سازماندهی سرپرستاران از پرسشنامه تعدیل‌یافته توانمندسازی رفتاری رهبر پرستاری ازوکو (2012) و برای سنجش صلاحیت‌بالینی پرستار تازه‌کار، پرسشنامه صلاحیت‌بالینی مرتوجا (2004) استفاده شد. محاسبات آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS با آزمون‌های آماری کای‌دو، دقیق‌فیشر، آنالیز‌واریانس‌یک‌طرفه، کراسکال‌والیس، تحلیل‌واریانس‌داده‌های‌تکراری و پیرسون انجام شد و ضریب خطر محاسبه گردید. یافته‌ها: میانگین نمره صلاحیت بالینی پرستاران تازه‌کار بر‌حسب سطوح صلاحیت تکنیکی بالینی و سازماندهی سرپرستارانشان در مرحله دوم و سوم تفاوت معناداری داشت (05/0>p). اما در محاسبه خطر نسبی صلاحیت بالینی پرستاران تازه‌کار بر‌حسب سطوح صلاحیت تکنیکی بالینی در مرحله سوم با 001/0>p ، 47/1 RR= و نیز بر‌حسب سطوح صلاحیت سازماندهی خطر نسبی مرحله سوم با 001/0>p ، 82/1 RR= نشان‌ دهنده معنی‌دار بودن آن است. نتیجه‌گیری: ارتباط مثبت معناداری بین صلاحیت‌های سازماندهی و تکنیکی‌بالینی مدیران پرستاری و صلاحیت‌بالینی پرستاران ‌تازه‌کار بر حسب سطوح صلاحیت‌های سرپرستاران وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: مدیر پرستاری، تکنیکی بالینی، سازماندهی، پرستار تازه‌کار، صلاحیت بالینی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/7/1 | پذیرش: 1394/9/15 | انتشار: 1394/10/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehmoghaddam A, Halakou S, Heshmatinabavi F, Mazlum S. Relationship between head nurses' technical-clinical and organization competencies and newly nurses' clinical competencies in teaching hospitals: a cohort study . مدیریت پرستاری 2016; 4 (3) :29-41
URL: http://ijnv.ir/article-1-353-fa.html

صالح مقدم امیررضا، هلاکو سولماز، حشمتی نبوی فاطمه، مظلوم سیدرضا. رابطه بین صلاحیت تکنیکی بالینی و سازماندهی مدیران پرستاری با صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار در بیمارستان های آموزشی: یک مطالعه آینده‌نگر. فصلنامه مديريت پرستاري. 1394; 4 (3) :29-41

URL: http://ijnv.ir/article-1-353-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4689