[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 62-71 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سبک رهبری با عدالت سازمانی درک‌شده پرستاران
هومان منوچهری، فریبا شهاب لواسانی# ، فروزان آتش زاده شوریده، علیرضا اکبرزاده باغبان
#دانشجو دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (1013 مشاهده)
مقدمه: اولین و مهم‌‌ترین منبعی که کارکنان درخصوص اجرا یا عدم اجرای عدالت در سازمان با آن مواجه هستند، سرپرست یا مدیر مستقیم فرد است که به نوعی نسبت به کارکنان اختیار تام دارد.
هدف: این پژوهش، تعیین رابطه سبک رهبری سرپرستاران و عدالت سازمانی درک‌شده توسط پرستاران بوده است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی توصیفی می‌باشد که در سال 1393 در بیمارستان‌های آموزشی عمومی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. از پرسشنامه‌ی بررسی سبک رهبری شبکه مدیریت بلیک و موتون (1960) برای سرپرستاران و از پرسشنامه‌ی عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) برای پرستاران استفاده شد. تعداد (50) سرپرستار که با روش تمام شماری استفاده شد و (336) پرسشنامه برای پرستاران در دسترس در بخش‌ها توزیع گردید. پایایی پرسشنامه‌ی "شبکه مدیریتی بلیک و موتون" با استفاده از روش آلفای کرونباخ
(0/85= α) و با استفاده از روش آزمون باز آزمون (0/90= r) به‌دست آمد. آلفای کرونباخ جهت پایایی پرسشنامه‌ی "عدالت سازمانی" برای کل ابزار (0/93) تعیین شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه20 و با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس یک طرفه، توکی، آنووا، کروسکال و الیس، تی مستقل انجام شد.
یافته‌ها: بیشترین تعداد پرستاران (78%) تحت سبک رهبری تیمی قرار داشتند و با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه اختلاف میانگین درک پرستاران از عدالت سازمانی در 4 گروه سبک رهبری معنی‌دار بود (0/031=P). میانگین عدالت سازمانی (2/75) در سبک باشگاهی بیشتراز سایر سبک‌ها بود.
نتیجه‌‌گیری: به پرستاران پیشنهاد می‌شود که دامنه سبک رهبری خود را توسعه دهند تا اداراک پرستاران از عدالت سازمانی بهبود یابد.
 
واژه‌های کلیدی: پرستار، سبک رهبری، سرپرستار، شبکه مدیریت، عدالت سازمانی
متن کامل [PDF 356 kb]   (412 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۳
فهرست منابع
1. GhamariZare Z AM, Vanaki Z, Hajizadeh A. Effect of evaluation process on nurses' job satisfaction and patient satisfaction. Journal of Nursing Iran.2009;62(22):8-2.[ persian].
2. Jalali A. Introduction to health system. Kermanshah: Kavoshgaran publication. 2009;1.[persian].
3. Ravani pour M, Vanaki Z, Afsar l, Azemian A. The standards of professionalism in nursing: the nursing instructors' experiences. Evidence Based Care. 2014;4(1):27-40. .[ persian].
4. Salsali m. General Nursing Care and Care Standards. Farsi Book. Tehran: Mehraush, 2000.[ persian].
5. Salmani Mud M, Memarian R, Vanaki Z. Effect of implementation staff development program based on evidences for supervisors on nurses, practice. Quarterly Journal of Nersing Management. 2012;1(3):9-18. .[ persian].
6. Attafar A, Esteki R, Iravani A. Quality of nursing services (contemporary level of reality and level of expectation) from nurses' viewpoint on the basis of SERVQUAL Model in Al-Zahra Hospital in Isfahan (2010) Mod Care J. 2012;9:72=9.
7. Jolaei S.Bakhshandeh B.Moallemi H & et.al. Code of Medical Ethics in Iran. Journal of medical ethics and history. 2010.3 (2); 45-53.[ persian].
8. Kabiri F. Examine how nurses communicate with patients in cardiac wards in hospitals, Ministry of Health and Medical Education, Tehran Persian date Bahman 1997. Journal Nursing and Midwifery 1999; (15-16): 65-71.[ persian].
9. Pejhmankhah S, Farajzadeh Z, Nakhae M, Saadatjoo SA, Kianfar S. Effective factors in communication with patients and barriers from nurses' perspective Val-e-Asr hospital- Birjand. Modern Care Journal. 2009;5(1):46-51.[ persian].
10. Ghorbani A, Etemadi R, Jafari N. Study the responsibility of nurses professional ethics and human, the recovery rate of patients. Military Caring Sciences. 2014;1(1):57-62. .[ persian]. [DOI:10.18869/acadpub.mcs.1.1.57]
12. Kazemiyan. A, Noriyan. K, Parvin. N. Survey the relationship between job satisfaction and job performance of nurses in ‎ChaharMahal Bakhtiari. Journal of Nursing and Midwifery in Gilan. 2005;15(54):39-44. .[ persian].
13. MirzaBeigi G SS, Sanjari M, Shirazi F, Heidari S, Maleki S. Iranian nurses' job satisfaction. Life journal. 2009;15(1):49-59 .[ persian].
14. Takase M, Maude P, Manias E. Nurses' job dissatisfaction and turnover intention: Methodological myths and an alternative approach. Nursing & health sciences. 2005;7(3):209-17. [DOI:10.1111/j.1442-2018.2005.00232.x]
16. Ishaq HM, Iqbal MZ, Zaheer A. Effectiveness of performance appraisal: Its outcomes and detriments in Pakistani Organizations. European journal of social sciences. 2009;10(3):479-85.
17. Bjørk IT, Samdal GB, Hansen BS, Tørstad S, Hamilton GA. Job satisfaction in a Norwegian population of nurses: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 2007;44(5):747-57. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2006.01.002]
19. Mirfarhadi N, Moosavi S, Tabari R, Kazemnejad E. Predictive factors of job satisfaction among nurses in therapeutic-educational centers of Guilan University of Medical Science. Journal Neyshabur University Medical Sciences. 2014;2(4):27-35. .[ persian].
20. Kovner C, Brewer C, Wu YW, Cheng Y, Suzuki M. Factors associated with work satisfaction of registered nurses. Journal of Nursing Scholarship. 2006;38(1):71-9. [DOI:10.1111/j.1547-5069.2006.00080.x]
22. Daehlen M. Job satisfaction and job values among beginning nurses: A questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 2008;45(12):1789-99. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2008.06.005]
24. Hosseine MM. Fundamental Nursing Mnagement. Tehran:Boshra. 2014. .[ persian].
25. Yaktin US, Azoury NB-R, Doumit MA. Personal characteristics and job satisfaction among nurses in Lebanon. Journal of Nursing Administration. 2003;33(7/8):384-90. [DOI:10.1097/00005110-200307000-00006]
27. Amos MA, Hu J, Herrick CA. The impact of team building on communication and job satisfaction of nursing staff. Journal for Nurses in Professional Development. 2005;21(1):10-6. [DOI:10.1097/00124645-200501000-00003]
29. Goodell TT, Coding HVE. Outcomes of nurses' job satisfaction. Journal of Nursing Administration. 1994;24(11):36-41. [DOI:10.1097/00005110-199411000-00009]
31. Shahbazi L, Salimi T. Job satisfaction of nurses in hospitals in the provinces of Yazd. Journal of Shaeed Sdoughi University of Medical Sciences Yazd. 2012;10(3):70. .[ persian].
32. Ahmadi A MH, Yousefali M. Structural relation between job satisfaction and citizenship behavior in nursing organization of Ghazvin and Isfahan educational hospitals. Journal of Ghazvin medical science university. 2012;16(2):72-80. .[ persian].
33. Hughes R, Ginnett R, Curphy G. Leadership: Enhancing the lessons of experience Boston: Richard D. Irwin. Inc.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Manoochehri H, Shahab Lavasani# F, Atashzadeh-Shoorideh F, Akbarzadeh Baghban A. Relationship between leadership style and perceived organizational justice . مدیریت پرستاری. 2017; 6 (1) :62-71
URL: http://ijnv.ir/article-1-394-fa.html

منوچهری هومان، شهاب لواسانی# فریبا، آتش زاده شوریده فروزان، اکبرزاده باغبان علیرضا. رابطه سبک رهبری با عدالت سازمانی درک‌شده پرستاران . فصلنامه مديريت پرستاري. 1396; 6 (1) :62-71

URL: http://ijnv.ir/article-1-394-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764