[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 16-9 برگشت به فهرست نسخه ها
مهارت رهبری در پرستاران، لازمه‌ی بروز رفتارهای فرانقش و تعالی حرفه‌ای
رفعت رضاپور نصرآباد*
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران، تهران- خ ولیعصر- دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی ، rafat.rezapour@gmail.com
چکیده:   (6005 مشاهده)

مقدمه: ایجاد و یا تقویت مهارت رهبری در کارکنان، به منظور پاسخگویی به نیازهای حرفه‌‌ای در آینده و به‌عنوان یکی از عوامل توسعه و تعالی‌ حرفه‌‌ای در سازمان‌های پیچیده، مانند سازمان‌های بهداشتی و درمانی است. اما ایجاد و یا تقویت مهارت رهبری در کارکنان نیازمند شناخت جوانب مختلف و مؤلفه‌های مؤثر بر آن می‌باشد.
هدف: لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین مؤلفه‌های اصلی مهارت رهبری در پرستاران و به روش تحلیل محتوای قراردادی طراحی و انجام شده‌ است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای قراردادی یا استقرایی انجام شده‌ است. شرکت‌کنندگان در پژوهش از میان پرستاران موفقی بودند که به روش نمونه‌‌گیری هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه چهره به چهره و نیمه ساختارمند قرار گرفتند. در این مطالعه 19مصاحبه انجام شد که پس از ثبت، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در ابتدا شباهت‌های معنایی مورد بازنگری قرار گرفت و زیرطبقات مشخص شد و سپس در بازنگری مجدد زیرطبقات مرتبط در یک طبقه قرار گرفتند.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها در نهایت منجر به استخراج 400 کد اولیه، 19 زیر طبقه، 4 طبقه اصلی و یک تم گردید. در این مطالعه طبقات اصلی شامل: خود رهبری، قابلیت‌سازی در دیگران به منظور الگوپروری، مدیریت مؤثر وظایف و مسؤولیت‌‌های حرفه‌‌ای و تلاش در جهت جامعه‌‌پذیری حرفه‌‌ای بود که همه در تم نهایی تحت عنوان بینش راهبردی حرفه‌‌ای قرار داده شد.
نتیجه‌‌گیری: در راستای یافته‌‌ها می‌توان گفت که با وضع سیاست‌ها و استراتژی‌های مناسب، زمینه‌ ایجاد و تقویت چنین مهارت‌هایی؛ الگوپروری، مدیریت مؤثر وظایف و مسؤولیت‌‌های حرفه‌‌ای و تلاش در جهت جامعه‌‌پذیری حرفه‌‌ای در پرستاران ایجاد نمود و از این طریق زمینه‌ ارتقای کیفیت خدمات پرستاری را فراهم نمود.

واژه‌های کلیدی: حرفه‌ پرستاری، خود تنظیمی، رهبری، تعالی‌ حرفه‌‌ای، مسؤولیت‌‌های حرفه‌‌ای
متن کامل [PDF 269 kb]   (2030 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/21 | پذیرش: 1396/2/13 | انتشار: 1396/3/7
فهرست منابع
1. Parham W. Toward clinical excellence in nursing. Nurse Education today Journal.2002; 7(5):199-200
2. Ghelichli B.Human Resourses Excellency.Tehran:Saramad: Publication.2001.[Persian].
3. Tabarsa GH.A.Effective Factors in Organizational Citizenship Behavior in a Military Hospital. Military Medicine J.2005; 12(2):93-99.[Persian].
4. Ohadi M.R, Farboud Manesh S.Toward Endless Progress.Tehran:Asim: Publication.2001.[Persian].
5. Courtney M, Farnsworth L. Professional competence for private practitioners in occupational therapy. Australian Occupational Therapy J. 2005; 50(4):234-43 [DOI:10.1111/j.1440-1630.2003.00402.x]
6. Cohen Aaron, Koll Yardena. Professionalism and organizational citizenship behavior: an empirical examination among Israeli nurses. Journal of managerial psychology. 2014; 19(4):187-196
7. Homaunfar S.M.Excellency Pioneer, introduction excellence organizations.Tehran:Samt:Human Resourse Study Publication.2000.[Persian].
8. Mirzaee T. Exploring of the time management concept in nursing student's point of view. PhD dissertation, Tehran. University of Medical Sciences, Nursing & Midwifery School.2001.[Persian]
9. Kakhaky Ahmad, Gholipour Arian. Organizational Citizenship Behaviors, another step to improve organizational operations. Trade studies Journal. 2007; 45: 35-40. [Persian].
10. Corbin J, Strauss A. Basics of qualitative research: techniques and procedures for Developing Grounded Theory. UK: Sage: Publication. 2008.
11. Carpenter DR, Streubert Speziale HJ. Qualitative Research in Nursing, Advancing the Humanistic Imperative. 4th ed. Philadelphia: Lippincott Williams &Wilkins Publication.2007.
12. Punch K.F.Introduction to social research quantitative and qualitative approach. London: Sage: publication. 2005.
13. Smith C. A, Organ D. Organizational citizenship behavior: Its nature and antecedents. Journal of Applied Psychology. 1993; 68: 653–663 [DOI:10.1037/0021-9010.68.4.653]
14. Organ D.W. Organizationl citizenshipe behavior: the good soldier syndrome. Lexington book. London: Lexington: publication. 2005.
15. Graham JW. An essay on organizational citizenship behavior. Employee Responsibilities and Rights Journal. 1998; 4: 249–270 [DOI:10.1007/BF01385031]
16. Stefaniak K. Discovering nursing excellence through appreciative inquiry. Nurse Leader. 2007; 5(2): 42-46 [DOI:10.1016/j.mnl.2007.01.010]
17. Stevenson A. Striving for excellence: Insights from a key informant survey on nursing work environment improvement and innovation .Nurse Leader. 2014; 1(6):13-20 [DOI:10.1016/j.mnl.2003.10.001]
18. Seraydarian H. In the Excellence Way. Esfehan: Ghasede Sahar: Publication.2001. [Persian].
19. Katz D. The social psychology of organizations. New York: Wiley: publication. 2013.
20. Schnake M. Organizational Citizenship: A Review, Proposed Model, and Research Agenda. Human Relations Journal. 1991;44: 735-759 [DOI:10.1177/001872679104400706]
21. Vigoda G. Organizational citizenship behaviorin the education system: a scale reconstruction and validation. Educational Administration Quarterly Journal.2012; 43(4): 462-493 [DOI:10.1177/0013161X07299435]
22. Katz D. Motivational basis of organizational behavior. Behavioral Science. 1994; 9:131–146 [DOI:10.1002/bs.3830090206]
23. Hossam Abuelanain. Relationship between Personality and Organizational citizenship Behavior. International Review of Business Research papers. 2008; 3(4):31-43
24. Podsakoff P.M, Mackenzie S.B. Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management. 2010; 26(3): 513-563 [DOI:10.1177/014920630002600307]
25. Cope R, Root T. effective project management: A knowledge management and organizational citizenship behaviors approach. Journal of business and economics research.2007;5(9):312
26. Vey M.A, Campbell J.P. In role or extra role organizational citizenship behavior: which are we measuring?. Human performance Journal.2004;17(1):119
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezapour Nasrabad R. Leadership skills is necessary for extra roles behaviors and professional excellence. مدیریت پرستاری 2016; 5 (1) :9-16
URL: http://ijnv.ir/article-1-433-fa.html

رضاپور نصرآباد رفعت. مهارت رهبری در پرستاران، لازمه‌ی بروز رفتارهای فرانقش و تعالی حرفه‌ای. فصلنامه مديريت پرستاري. 1395; 5 (1) :9-16

URL: http://ijnv.ir/article-1-433-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645