[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 5، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 3 و 4 صفحات 52-38 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه‌ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی
احمد رستگار#* ، محمد حسین صیف ، سمیه فرهاد پور
#استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، Afsaneramezani955@gmail.com
چکیده:   (7020 مشاهده)
مقدمه: رفتار مراقبتی جوهره اصلی اقدامات پرستاری است. لذا، شناسایی عوامل مؤثر و پیش‌بینی کننده رفتار مراقبتی پرستاران در بیمارستان‌ها به‌عنوان سازمان‌های خدمت‌مدار بسیار حائز اهمیت است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه‌ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی در سال 1395 انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل علی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل پرستاران بیمارستان‌های خصوصی شهر شیراز می‌باشد. گروه نمونه شامل 245 زن و 77 مرد، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش، چهار پرسشنامه سنجش رفتار اخلاقی بهشتی‌فر (2010)، رفتار مراقبتی وولف و همکاران(1994)، جواخلاقی ویکتورو کالن (1998)، وفاداری سازمانی الن و مایر (1990) بوده است که روایی و پایایی ابزار مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش نیز از شاخص‌های آمار استنباطی(ضرایب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر) به‌وسیله نرم‌افزار LISREL و SPSS استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مؤلفه‌های رفتار اخلاقی از طریق واسطه‌گری جواخلاقی و وفاداری سازمانی بر رفتار مراقبتی پرستاران دارای اثر غیرمستقیم هستند. هیچ کدام از مؤلفه‌های ادراک از رفتار اخلاقی مدیران به عنوان متغیرهای برونزای پژوهش (مسؤولیت‌پذیری، رفتار عادلانه، امانت‌داری و گذشت) بر رفتار مراقبتی دارای اثر مستقیم نیستند. در بین مؤلفه‌های ادراک از رفتار اخلاقی، مسؤولیت‌پذیری بیشترین اثر غیرمستقیم بر رفتار مراقبتی دارد.
نتیجه‌‌گیری: مدیران بیمارستان‌ها به مؤلفه‌های رفتار اخلاقی و عمل به آنها به‌خصوص در بخش پرستاری اهمیت دهند تا با تحت تأثیر قرار دادن جواخلاقی حاکم بر بیمارستان‌ها و وفاداری سازمانی پرستاران، کیفیت رفتار مراقبتی آنها را از بیماران در جهت مثبت متحول سازند.
 
واژه‌های کلیدی: پرستاران، جواخلاقی، رفتار اخلاقی، رفتار مراقبتی، وفاداری سازمانی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/1 | پذیرش: 1396/4/4 | انتشار: 1396/5/23
فهرست منابع
1. Abaszade A., Borhani F., Moazen L. Comparison of ethical sensitivity nurses and nursing students in Kerman University of Medical Sciences. Journal of Ethics. 2010., 4(12): 39-54. [Persian].
2. Askari M. Organizational commitment and its relationship with corporate culture. Journal of Strategic Management. 2004., 32 & 33: 1-16. [Persian].
3. Jouybari L, Oskouee SF, Ahmadi F. Comforting hospitalized patients: presentation of a model [Online]. [cited2005]. 2015., Available from: URL: http://jouybari.blogfa.com/post/726
4. Tavallaei R. Factors influencing ethical behavior of the staff in an organization. The Scientific and Promotional Bimonthly of Police Human Development 2011; 6(4):22-27. [Persian].
5. Abaszade A., Borhani F., Moazen L. Comparison of ethical sensitivity nurses and nursing students in Kerman University of Medical Sciences. Journal of Ethics. 2010., 4(12): 39-54. [Persian].
6. Izadi A., Imani E., Khademi Z., Asadi N., Fariba H., Naghizade F. Nurses moral sensitivity correlated with the behavior of their care. Iranian Journal of Medical Ethics and History. 2013., 6(2): 43-56. [Persian].
7. Atashzade F., Pazargady M., ZaghariTafaroshi M. Explaining the concept of quality of care from the perspective of stakeholders with phenomenological study. Journal of Research in Health Sciences. 2012., 1(3): 214-228. [Persian].
8. Borhani F. Jalali T, Abbaszadeh A, Haghdoost A.A. Nurses' perception of ethical climate and job satisfaction. Iranian Journal of Medical ethics & History of Medicine., 2012, 5:6. [Persian].
9. Yilmaz E, Ozer G, Gunluk M. Do organizational politics and organizational commitment affect budgetary slack creation in commitment affect budgetary slack creation in public organizations? Procedia – Soc Behav Sci Young, D. R. 2014., Lexington Books.
10. Olsen B, Bao Y, Parayitam S. Political behavior, trustworthiness, job satisfaction. Industrial and Commercial Training. 2014., 35(5): 184-190-11- Goodarzi A. Organizational loyalty management of the strategic approach of human resources. Journal of Basic and Applied Scientific Research. 2012., 2(9): 8995-8998. [Persian]
11. Hariri N, Abazari Z, Ismailia M. Assess the relationship between religious orientation and organizational loyalty among librarians. Journal of Theological- Make Believe Studies. 2014., 13: 53-71. [Persian]
12. Golparvar M, Nadi, MA. The mediating role of organizational loyalty in the relationship between work ethics with deviant behaviors in the workplace. Journal of Ethics in Science and Technology. 2012., 1: 43-53. [Persian]
13. Brown S, Mchardy R. Taylor, K. Workplace performance, worker commitment and loyalty. IZA Discussion paper. 2011., 5447: 213-220.
14. Wolf Z, Giardino E, Obsborne P. Dimensions of Nurse Caring. IMAGE 1994; 26(2): 107-11. [DOI:10.1111/j.1547-5069.1994.tb00927.x]
15. Hajinezhad M E, Azodi P, Rafii F, Ramezanian N, Tarighat M. perspectives of patients and nurses on caring behaviors of urses. Hayat. 2012; 17 (4) :36-45
16. Beheshtifar, M., Neoei Moghadam, M. (2010), Relationship between managers' behavior and employees job satisfaction, Journal of Ethics on Sciences and Technology, 5 (2-1), pp. 67-73.
17. Victor, B. Cullen, B. (1988). A theory and measure of ethical climate in organizations. Administrative Science Quarterly. 33, 101-125. [DOI:10.2307/2392857]
18. Bratton, V. Affective morality: the role of emotions in the ethical decision making process. The Florida state University. 2004.
19. shakerinia E., The relationship between moral and organizational support on organizational citizenship behavior in nurses in public hospitals in Rasht. Journal of Hospital. 2012., 11(1): 28-19. [Persian].
20. Lin SH, Wu H. Effects of ethical sales behavior considered through transaction cost theory: To whom is the customer loyalty? The Journal of International Management Studies. 2012., 7(1).
21. Borzoo s.R., Understand the knowledge and experience of patients treated by nurses in providing comfort during hemodialysis. Journal of Research in Health Sciences. 2014.,3(1): 1-13. [Persian].
22. Baljani E., Azimi N., Hosainlou A. Nurses' perception of the importance of caring behaviors and factors related to the delivery of caring behaviors. Journal of Evidence-Based Care. 2012. 2(1): 13-21. [Persian].
23. Lack Dizji S. A special section of caring behaviors of nursing students, the development of education Jundishapur. Journal of Medical Education Centre for Development. 2014., 1(1). [Persian].
24. Dargahi H, Shaham G. The relationship between organizational commitments and non-ethical behavior tendency among the employees of Tehran University of Medical Science: an overview. Iranian Journal of Medical ethics & History of Medicine. 2015; 8 (4) :46-57 [Persian].
25. Hart D, Fegley S. Prosocial behavior and caring in adolescence: Relations to self-understanding and social judgment. Child Development. 1995. 66: 1346–1359. [DOI:10.2307/1131651]
26. Meral s. The effects of organizational justice and ethical climate on perceived work related stress, Yeaitepe University Turky. 2014.
27. Mohamad Nalarifi. Community pharmacist perception and attitude toward ethical issues at community pharmacy setting in central Saudi Arabia. Saudi Pharmaceutical Journal. 2013., 22: 315–325
28. Margrethe Kristiansen A, Aud Obstfelder A, Ann Therese L. Nurses' sense making of contradicting logics: An underexplored aspect of organisational work in nursing homes. Scandinavian Journal of Management. 2015., 31: 330–337 [DOI:10.1016/j.scaman.2015.04.003]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rastegar# A, Saif M, Farhadpour S. Moderating role of ethical climate and organizational loyalty in impact managers’ ethical behaviors on caring behaviors of nurses. مدیریت پرستاری 2017; 5 (3 and 4) :38-52
URL: http://ijnv.ir/article-1-462-fa.html

رستگار# احمد، صیف محمد حسین، فرهاد پور سمیه. اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه‌ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1395; 5 (3 و 4) :38-52

URL: http://ijnv.ir/article-1-462-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4689