[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 3 و 4 صفحات 27-37 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه تضمین کیفیت مراقبت پرستاری در مرکز سرپایی بر رضایت بیماران تحت عمل جراحی آب‌مروارید و خانوادهای آنان
مریم واحدی، زهره ونکی# ، ربابه معماریان
#دانشیار پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (215 مشاهده)
مقدمه: در سطح دنیا عمل جراحی آب‌مروارید و مراقبت‌های پرستاری آن به صورت سرپایی و مقطعی است که دستیابی به راه‌هایی برای تضمین کیفیت مراقبت‌های آن همواره مورد توجه سیستم درمانی بوده است.
هدف: این مطالعه برای تعیین تأثیر برنامه تضمین کیفیت مراقبت پرستاری در مرکز سرپایی چشم بر میزان رضایت‌مندی بیماران تحت عمل جراحی آب‌مروارید و خانواده‌هایشان بود که در سال 1395 در دی‌کلینیک تخصصی و فوق تخصصی هلال احمر ایران انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 100 بیمار و 108 همراه انجام شده که به‌صورت غیرتصادفی در دو گروه انتخاب شده بودند و هنگام ترخیص پرسشنامه رضایتمندی ساخته محقق را تکمیل نمودند. اعتبار پرسشنامه‌ها با اعتبار محتوا و پایایی از طریق همگنی درونی با آزمون آلفا کرونباخ سنجیده شد (0/94=α). ابتدا رضایت‌مندی بیماران و همراهان درگروه کنترل سنجیده شد و سپس مداخله اجرای برنامه تضمین کیفیت مراقبت پرستاری (تشکیل کمیته تضمین کیفیت در مرکز، تهیه استانداردهای مراقبتی، تدوین شرح وظایف پرستاران در این راستا، بهسازی پرستاران و نظارت بر اجرای استانداردهای مراقبتی) حدود 1 ماه اجرا شد و رضایت‌مندی نمونه‌ها در این گروه آزمون سنجیده شد. نتایج با نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و با آزمون‌های توصیفی و استنباطی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمره رضایت‌مندی کل بیماران از مراقبت‌های پرستاری و ابعاد آن در گروه کنترل (2/4) و در گروه آزمون (3/2) بود و آزمون آماری تی مستقل تفاوت معنی‌داری با (0/001< P) نشان داد. میانگین نمره کل رضایت‌مندی خانواده‌ها از مراقبت‌های پرستاری و ابعاد آن در گروه کنترل(2/4) و در گروه آزمون(3/3) بود که آزمون آماری تی مستقل با (0/001< P) تفاوت معنی‌داری را نشان داد.
نتیجه‌‌گیری: پیشنهاد می‌شود که مدیران پرستاری از این برنامه اجرایی برای تضمین کیفیت مراقبت‌های پرستاری در مراکز سرپایی دیگر استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: تضمین کیفیت مراقبت پرستاری، مرکز جراحی سرپایی چشم، آب مروارید، رضایت‌مندی بیماران و همراهان
متن کامل [PDF 288 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahedi M, Vanaki# Z, Memarian R. The effect of nursing care quality assurance program in ambulatory care center on the patient’s satisfaction undergoing cataract surgery and their families. مدیریت پرستاری. 2017; 5 (3 and 4) :27-37
URL: http://ijnv.ir/article-1-463-fa.html
واحدی مریم، ونکی# زهره، معماریان ربابه. تأثیر برنامه تضمین کیفیت مراقبت پرستاری در مرکز سرپایی بر رضایت بیماران تحت عمل جراحی آب‌مروارید و خانوادهای آنان. فصلنامه مديريت پرستاري. 1395; 5 (3 و 4) :27-37

URL: http://ijnv.ir/article-1-463-fa.html

دوره 5، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 795 queries by yektaweb 3506